0
منوی کافه دارو
داروخانه آنلاین-کافه دارو نمایش فیلترها
مقالات

روغن گل مغربی (پرایم رز) و تأثیرات آن

روغن گل مغربی (پرایم رز) و تأثیرات آن
گیاهان بسیاری در طبیعت یافت می‌شوند که با تأثیرات شگفت انگیز خود، در درمان مورد بهره برداری قرار گرفته اند، یکی از این گیاهان، گیاه گل مغربی است.

در سری مقالات در مجله کافه دارو به بررسی ترکیبات مؤثر در حیطه سلامتی پرداختیم، حال در این مقاله قصد داریم به بررسی روغن گل مغربی (ایونینگ پرایم رز) و تأثیرات آن بپردازیم.

بیشتر بخوانید: آشواگاندا و تأثیرات آن

گیاه گل مغربی چیست؟

گل مغربی یا پامچال یک گل بومی آمریکای شمالی و جنوبی که با نام علمی Oenothera biennis شناخته می شود، که امروزه در نقاط دیگر نیز رشد می کند، این گیاه با گل های زرد رنگ، خواص درمانی و دارویی دارد که خاصیت اصلی این گیاه در دانه و ریشه آن است. دانه این گل دارای روغن بوده و در واقع روغن این گیاه است که توانسته با تأثیرات شگفت انگیز خود، در حیطه درمانی مورد توجه قرار بگیرد.

روغن گل مغربی از نوع گاما- اسید لینولئیک است که در واقع یک گونه اسید چرب امگا 6 می‌باشد. این روغن دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و اثرات تسکین دهنده است.

تأثیرات روغن گل مغربی

GLA یا همان اسید لینولئیک در جنبه های مختلف سلامتی اعم از زیبایی، بهبود و تسکین سندروم پیش از قاعدگی و یائسگی، کاهش درد آرتروز کاربرد دارد. روغن گل مغربی همچنین نقش مؤثری در بهبود کیست سینه و مفید برای رحم زنان، زایمان طبیعی و بارداری، تقویت مو، ناباروری، آرتریت روماتوئید، کاهش پوکی استخوان نیز ایفا می‌کند.

 

روغن گل مغربی و فواید پوستی آن

این روغن با خاصیت آنتی اکسیدانی به کاهش قرمزی و التهاب پوست کمک مؤثری می‌کند، این فرآورده در آبرسانی و مرطوب کنندگی، کاهش چین و چروک، جلوگیری از بروز آکنه و همچنین محافظت از پوست در برابر آسیب های محیطی نیز نقش قابل توجهی دارد.

روغن گل مغربی و تأثیر آن در زنان

این فرآورده در کاهش علائم یائسگی همچون گرگرفتگی، کاهش علائم قاعدگی همچون بهبود خلق و خو، کمتر شدن حساسیت سینه ها، مفید برای رحم و مؤثر در بهبود کیفیت مخاط دهانه رحم و درمان فیبروم و در نتیجه افزایش باروری است. روغن گل مغربی با دارا بودن اسیدهای چرب غیر اشباع در رفع کیست و کمک به سلامت سینه ها نیز می‌تواند کمک کننده باشد؛ به نحوی که بنا به توصیه پزشکان با مصرف 3 ماهه این روغن شاهد تأثیرات مثبتی برای کیست سینه خواهید بود. (لازم به ذکر است هر گونه مصرف فرآورده ها در جهت درمان بیماری لازم است با مشورت و توصیه پزشک انجام شود).

روغن گل مغربی و تأثیر آن در مردان

این فرآورده بنا به خاصیت های خود در درمان بعضی مسائل مربوط به آقایان همچون زود انزالی و یا اختلالات نعوظ کمک کننده است. همچنین این فرآورده در ناباروی آقایان نیز نقش درمانی ایفا می‌کند.

روغن گل مغربی و آرتریت روماتوئید

بیماری آرتریت روماتوئید یک نوع عارضه خود ایمنی ست که منجر به التهاب مفاصل در فرد می‌شود.  مصرف روغن گل مغربی در جهت کاهش و بهبود علائم این بیماری برای محققان قابل توجه بوده است که طی تحقیقاتی اشخاص بعد از گذراندن دوره درمان با این روغن، تأثیرات مثبتی در جهت بهبود این بیماری را در خود شاهد بوده اند.

روغن گل مغربی و تقویت مو

 ماساژ پوست سر با این روغن به تقویت و جلوگیری از ریزش مو نقش کمک کننده ای دارد. همچنین این روغن در بیماری آلوپسی  که در مقاله "درمان ریزش سکه ای مو" به تفصیل به آن پرداختیم، نیز اثر قابل توجهی دارد.

بیشتر بخوانید: پاورفیت و تقویت سیستم ایمنی

روغن گل مغربی (پریم رز) و زایمان طبیعی و بارداری

این روغن بدلیل دارا بودن ترکیبات غنی خود به نازک و نرم شدن دهانه رحم کمک می‌نماید و شرایط رحم زنان را برای یک زایمان طبیعی و راحت تر آماده می‌نماید.

از روغن گل مغربی در فرآورده های مختلف استفاده شده است، که در مقاله انواع مکمل های گل مغربی (پرایم رز)  به بررسی این محصولات خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

نویسنده :آیدا قلعه وند
12 تیر 1403
نظرات کاربران

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهید.