0
منوی کافه دارو
داروخانه آنلاین-کافه دارو نمایش فیلترها

مروری اجمالی بر بیوتین

مروری اجمالی بر بیوتین
بیوتین که گاها به عنوان ویتامین H نیز شناخته می شود ترکیبی از ویتامین های گروه B است که نقش های مهمی را در بدن ایفا می کند.

گروه ویتامین های B و مخصوصا بیوتین در حفظ سلامتی و عمکلرد مناسب پوست، چشم، کبد و موها نقش مهمی دارد. همچنین این ماده یک ویتامین ضروری در دروان بارداری بوده و برای سلامت جنین لازم و ضروری است.بیوتین از اسید های چرب و گلوکوز تشکیل شده است و نقش مهمی هم در فرایند های متابولیکی بدن و تجزیه پروتئین ها و کربوهیدرات های مصرفی دارد و همین امر آن را به یک ماده مهم در تولید انرژی در بدن تبدیل می کند. که کمبود آن می تواند عملکردهای ورزشی را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

بیوتین در درمان برخی بیماری های مزمن نیز کاربرد دارد، برای مثال به دلیل نقش مهمی که در تولید انرژی ایفا می کند از این ماده به عنوان ابزاری برای کنترل قند خون در افراد چاق استفاده می شود.

در صورت داشتن یک رژیم تغذیه ای مناسب، کمبود ویتامین بیوتین در بدن به ندرت اتفاق می افتد.

علائم کمبود این ویتامین می تواند شامل موارد زیر باشد :

اگر یک یا چندتا از علائم بالا را برای مدت طولانی در یک شخص وجود داشت باید به کمبود این ویتامین نیز در بدن مشکوک گردید و با انجام آزمایش های لازم از مقدار آن در بدن مطمئن شد.

همچنین برخی عوامل هستند که می توانند باعث کمبود این ویتامین بیوتین در بدن شود :

برخی از داروها مانند داروهای آنتی بیوتیک می توانند با جذب برخی ویتامین ها در بدن تداخل داشته باشند

وجود برخی مشکلات گوارشی می تواند توانایی بدن در جذب برخی ویتامین ها از جمله بیوتین را مختل بسازند.

رژیم های غذایی طولانی مدت نیز که با کاهش کالری دریافتی همراه هستند می توانند باعث کاهش مقدار مواد معدنی و ویتامین ها در بدن گردند.

عموما برای جبران کمبود این ویتامین بیوتین مانند سایر ویتامین ها دو راه وجود دارد، دریافت آن از طریق رژیم غذایی و یا استفاده از مکمل های ویتامینی و مکمل های بیوتین

شاید اولین راه تامین این ویتامین از طریق مواد غذایی باشد. بسیاری از مواد غذایی به عنوان منبعی برای این ویتامین تلقی می شوند. از جمله این مواد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زرده تخم مرغ
  • جگر و کلیه احشام
  • مغزیجات
  • سویا
  • غلات
  • قارچ ها
  • موز

از طریق مکمل ها نیز می توان کمبود این ماده را جبران کرد. برای دریافت ویتامین بیوتین هم می توان از انواع مولتی ویتامین ها که در بازار موجود هستند استفاده نمود و هم می توان از اشکال تخصصی مکمل های ویتامین بیوتین استفاده کرد. مکمل های بیوتین معمولا در دز های ۱۰ ، ۵۰ و ۱۰۰ میلی گرمی در بازار وجود دارند که برای انتخاب دز مناسب آن بهتر است با پزشک خود مشورت نمایید.

مقدار توصیه شده:

مصرف روزانه بین ۳۰ تا ۱۰۰ میکروگرم از ویتامین بیوتین می تواند برای برآورده کردن نیاز های بدنی یک فرد بالغ در شرایط عادی کافی باشد. که قطعا در شرایط خاص مانند شرایط بارداری این عدد می تواند افزایش یابد.

عوارض مصرف:

همونطور که گفته شد از آن جا که این ویتامین یک ویتامین محلول در آب است استفاده زیاد از مکمل ویتامین بیوتین به ندرت باعث بروز عوارض خاصی می شود. اما در برخی موارد در صورت استفاده زیاد می تواند برخی علائم مانند مشکلات گوارشی، حالت تهوع ایجاد نماید.

برخی منابع برای مطالعه بیشتر:

Aldahmash BA, et al. (2015). Biotin amelioration of nephrotoxicity in streptozotocin-induced diabetic mice.

Dakshinamurti K. (2015). Vitamins and their derivatives in the prevention and treatment of metabolic syndrome diseases (diabetes)

Perry CA, et al. (2014). Pregnancy and lactation alter biomarkers of biotin metabolism in women consuming a controlled diet.

Sharma A, et al. (2017). Biotin-induced biochemical Graves disease. A teachable moment.

Mock DM. (2009). Marginal biotin deficiency is common in normal human pregnancy and is highly teratogenic in mice.

(Dietary reference intakes (DRIs): recommended dietary allowances and adequate intakes, vitamins. )(2011

نویسنده :دکتر اسماعیل مظفری پور
28 بهمن 1400
نظرات کاربران

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهید.