عیدانه کافه دارو تقدیم شما تا 70% تخفیف کالا + کد تخفیف Cafedaru_nowruz  تا 15 فروردین

0
منوی کافه دارو
داروخانه آنلاین-کافه دارو نمایش فیلترها
مقالات

اثرات مثبت اثبات شده مصرف زردچوبه و مکمل کروکومین

اثرات مثبت اثبات شده مصرف زردچوبه و مکمل کروکومین
التهابات مزمن در بدن زمینه ساز بسیاری از بیماریهای امروزی مانند انواع سرطان ها، بیماریهای قلبی عروقی، بیماری های متابولیک و … است. بنابراین هر ماده ای که به بدن توانایی مقابله با این التهابات را بدهد می تواند برای سلامتی ما در طولانی مدت بسیار مفید باشد. کروکومین یک ماده ضدالتهاب بسیار قوی است،اصلی ترین ماده موجود در زردچوبه ماده ای به نام کورکومین (Curcumin) است .

زردچوبه یکی از اصلی ترین ورایج ترین ادویجات مصرفی در کل دنیا را شامل می شود. این ادویه محبوب دارای خواص بسیار مفیدی برای بدن است که در ادامه به بررسی برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

زردچوبه دارای عناصر زیستی فعالی است که خواص بسیار زیادی را به همراه دارند.

اصلی ترین ماده موجود در زردچوبه ماده ای به نام کورکومین (Curcumin) است که عامل اصلی اثرات مفید زرد چوبه است.

اثرات مثبت اثبات شده مصرف زردچوبه و مکمل کروکومین

1- کروکومین یک ماده ضد التهاب طبیعی است.

تحقیقات نشان داده اند وجود التهابات مزمن در بدن زمینه ساز بسیاری از بیماریهای امروزی مانند انواع سرطان ها، بیماریهای قلبی عروقی، بیماری های متابولیک و … است. بنابراین هر ماده ای که به بدن توانایی مقابله با این التهابات را بدهد می تواند برای سلامتی ما در طولانی مدت بسیار مفید باشد. کروکومین یک ماده ضدالتهاب بسیار قوی است، بدون داشتن عوارض مانند سایر داروهای ضدالتهاب. به طور خلاصه کروکومین با مهار فاکتور NF-KB که مولکولی است که با ورود به هسته سلولها آن ها مجبور به تولید ژن های مرتبط با التهاب می کند، باعث کاهش التهاب در بدن می شود. 

2- کروکومکین توانایی آنتی اکسیدانی بدن را افزایش می دهد.

رادیکال های آزاد که متعاقب شرایط مختلف مانند فعالیت های جسمانی سنگین در بدن ایجاد تولید می شود می توانند به بسیاری از سلول های آسیب رسانده و برای بدن مضر واقع شوند. آنتی اکسیدان ها با کاهش عوارض رادیکال های آزاد می توانند نقش مهمی در مقابله بدن با آن ها ایفا کنند. کروکومین با دارا بودن خاصیت ضد اکسیدانی می تواند به خوبی این نقش را ایفا نماید. همچنین کروکومین با افزایش فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانی بدن باعث افزایش توانایی بدن برای مقابله با رادیکال های آزاد می شود.

3- بهبود عملکرد مغز

نوعی از هورمون رشد به نام (BDnF)  نقش مهمی را در توسعه و رشد مغز و اجزای آن ایفا می کند. بسیار از اختلالات و بیماری هایی مانند افسردگی و بیماری آلزایمر نیز مربوط به همین هورمون است. کروکومین موجود در زرد چوبه می تواند باعث افزایش سطوح این هورمون در بدن شود.

4- کاهش خطر ابتلا به بیماری های قبلی عروقی

کروکومین موجود در زردچوبه با بهبود عملکرد اندوتلیوم موجود در بدن که ارتباط مستقیمی با ایجاد بیماری های قلبی عروقی و کنترل فشار خون دارد، می تواند از بروز بیماری های قلبی عروقی جلوگیری نماید.

5- پیشگیری از ابتلا و کمک به درمان انواع سرطان ها

ثابت شده است کروکومین به عنوان یک داوری گیاهی می تواند نقش مهمی در جلوگیری از گسترش سرطان در بدن در سطح مولکولی ایجاد نماید.

همچنین به خاطر خواص ضد التهابی که گفته شد می تواند از بسیاری از سرطان ها مخصوصا سرطان های دستگاه گوارش جلوگیری نماید.

6- کمک به بهبود بیماری آرتروز

آرتروز یک بیماری مفصلی شایع است که با ایجاد التهاب در مفصل همراه است. تحقیقات نشان داده اند مصرف کروکومین می تواند تاثیرات مثبتی بر روی بهبود علائم افراد درگیر با این بیماری داشته باشد.

7- مقابله با افزایش سن و بیماری های مرتبط با آن:

به خاطر مقابله با بیماری مرتبط با افزایش سن مانند آلزایمز، انواع سرطان ها و … از کروکومین به عنوان یک مکمل مقابله کننده با افزایش سن یاد می شود. با خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی زیادی که این ماده دارد می تواند از بسیاری از عوارض سالمندی مانند چین و چروک های پوستی نیز جلوگیری نماید.

8- بهبود درد پهلو در ورزشکاران :

اکثر افراد به هنگام انجام ورزش های شدید مانند دویدن گرفتگی و درد در ناحیه پهلوی خود را تجربه کرده اند که یکی از دلایل آن افزایش مواد ضد التهابی در دستگاه گوارش است. تحقیقات نشان داده است مصرف کروکومین می تواند اثرات مثبتی بر جلوگیری از این عارضه داشته باشد. 

نکته پایانی :

همانطور که بیان شد زردچوبه به دلیل داشتن ماده کروکومین می توان فواید بسیار زیادی برای بدن داشته باشد. اما مقدار آن در زردچوبه پایین است (در حدود ۳ درصداز زردچوبه را این ماده تشکیل میدهد). برای اثر بخشی مناسب لازم است افراد حدود یک گرم در روز کروکومین مصرف نمایند که برای تامین این مقدار بهتر از مکمل های این ماده استفاده شود.جذب کروکومین در بدن به سختی صورت می گیرد اما اگر کروکومین با ماده ای بنام پایپرین که در فلفل سیاه یافت می شود مصرف گردد میزان جذب آن تا ۲۰۰۰ درصد افزایش می یابد. پس حتما زردچوبه را به همراه فلفل سیاه مصرف نمایید تا باعث افزایش جذب این ماده در بدن شود.

نویسنده :دکتر اسماعیل مظفری پور
30 بهمن 1400
نظرات کاربران

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهید.