عیدانه کافه دارو تقدیم شما تا 70% تخفیف کالا + کد تخفیف Cafedaru_nowruz  تا 15 فروردین

0
منوی کافه دارو
داروخانه آنلاین-کافه دارو نمایش فیلترها
مقالات

دیتاکس واتر، آب طعم دار شده و سم زدا

دیتاکس واتر، آب طعم دار شده و سم زدا
دیتاکس واتر ها از اضافه نمودن انواع میوه ها و سبزیجات به آب ساخته می شوند، مهم ترین اثر بخشی این محصولات این است که باعث طعم دار شدن آب با کمترین میزان افزایش کالری آن می شود و این طعم دار شدن در نهایت می تواند باعث افزایش رغبت افراد به مصرف آب و بهره مندی از فواید مصرف زیاد آب شود و این محصولات به خودی خود اثربخشی چندانی بر موارد ادعا شده در خصوص آن ها ندارند.

دیتاکس واتر، آب طعم دار شده یا آب ضدعفونی کننده و سم زدا با افزودن مواد طبیعی به آب ایجاد می شود، که اداعاهای زیادی در خصوص اثر بخشی آن می شود و در این نوشتار قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم:

 

دیتاکس واتر چیست؟

دیتاکس واتر به آبی اطلاق می شود که با استفاده از میوه ها، سبزیجات و افزودنی های مختلف، طعم دار می شود، و گاها هم به آب میوه هایی اطلاق می شود که با افزودن آب دیگر میوه ها و یا سبزیجات طعم دیگری به آن داده می شود. از آنجا که دیتاکس واتر ها با افزودن مقدار کمی طعم دهنده به آب ایجاد می شوند میزان انرژی بسیار پایینی دارند، و همین امر باعث محبوبت آن در بین افرادی که از رژیم های کاهش وزن پیروی می کنند نیز شده است.

 

طرز ساخت:

نحوه ساخت دیتاکس واتر ها بسیار ساده است و در منزل نیز به سادگی قابل ساخت است. شما می توانید به سادگی با اضافه کردن چند تکه میوه یا سبزی خاص به آب یک دیتاکس واتر برای خود تهیه کنید و هرچه قدر که میزان سبزی و میوه آن بیشتر باشد میزان بو و طعم آن نیز بیشتر و قوی تر می شود. اگر به دنبال ساخت دیتاکس واتر قوی تری هستید می توانید اجازه دهید تا میوه و سبزیجاتی که به آب اضافه نموده اید بین ۱ تا ۱۲ ساعت در آن باقی بماند و طعم آن کاملا در آب نفوذ کند.

 

برخی از محبوب ترین ترکیب ها برای ساخت دیتاکس واتر ها :

  • ترکیب خیار و نعنا
  • ترکیب لیمو و زنجبیل
  • ترکیب شاه توت و پرتقال
  • ترکیب هندوانه و نعنا
  • ترکیب لیمو و نعنا
  • ترکیب گریپ فروت و رزماری

ادعاها و مطالب زیادی در خصوص اثرات استفاده از دیتاکس واتر ها گفته می شود که در ادامه به بررسی برخی از مهمترین آن ها خواهیم پرداخت:

کمک به کاهش وزن:

به طور کلی مصرف آب زیاد می تواند به کاهش وزن کمک نماید که قاعدتا مصرف دیتاکس واتر ها هم که بخش اصلی آن را آب تشکیل می دهد از این قاعده مستثنی نیست. مصرف آب با بالا بردن میزان متالبولیسم پایه می تواند به کاهش وزن کمک کند. تحقیقات نشان داده اند مصروف حدوداً نیم لیتر آب می تواند باعث افزایش میزان متابولیسم به میزان ۳۰ درصد برای یک ساعت شود.

همچنین مصرف آب قبل از غذا می تواند باعث کاهش اشتها و در ادامه باعث کمتر شدن میزان غذای مصرفی و متعاقب آن کاهش میزان کالری دریافتی و نهایتا کاهش وزن شود.

مطالعه دقیقی بر روی اثر بخشی دیتاکس واتر ها بر کاهش وزن صورت نگرفته ولی به طور تئوریک گفته می شود از آنجا که استفاده از دیتاکس واتر ها بخاطر طعم دار بودن آن ها باعث می شود افراد آب و مایعات بیشتری مصرف نمایند و این امر در دراز مدت می تواند باعث کاهش وزن شود.

 

بهبود سلامت دستگاه گوارش:

مصرف مقدار زیاد دیتاکس واتر ها به دلیل وارد کردن حجم زیادی از مایعات به بدن باعث می شود تا سیستم گوارشی ما بتواند بهتر عمل کرده و دفع مواد زائد نیز بهتر صورت گیرد و در نهایت این  امر می تواند باعث بهبود سلامت سیستم گوارش ما شود.

 

بهبود حالت های روانی و سطح انرژی:

کاهش آب بدن و دی هیتراته شدن آن می تواند باعث کاهش سطح انرژی فرد شود. مطالعات نشان داده اند کاهش ۱ در صد از آب بدن می تواند باعث تغییر معنادار حالت های روانی، کاهش تمرکز و ایجاد سردرد شود.

یک مطالعه دیگر نشان داد افرادی که روزانه کمتر از ۱.۵ لیتر آب مصرف میکردند، زمانی که آب مصرفی خود را به ۲.۵ لیتر در شبانه روز رساندند، احساس شادی سرزندگی و آرامش بیشتری می کردند.

 

بهبود عملکرد سیستم ایمنی:

درست است که استفاده از میوه ها و سبزیجات می تواند باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن شود اما به نظر میرسد این ادعا در مورد دیتاکس واتر ها به دلیل میزان کم میوه و سبزی که دارند نمی تواند صادق باشد.

 

سم زدایی از بدن:

سم زدایی از بدن یکی از ادعاهایی است که بسیار زیاد در مورد دیتاکس واتر ها گفته می شود. سم زدایی به فرایندی اطلاق می شود که در آن بدن سعی می کند مواد زائد متابولیکی مانند رادیکال های آزاد، یون های آزاد شده و غیره را از بدن دفع نماید. خود بدن انسان مکانیسم های بسیار کارآمدی برای این امر دارد و تاکنون ثابت نشده است که استفاد از ماده ی غذایی خاصی بتواند باعث تغییر یا تسریع این پروسه شود.

 

 متعادل کردن میزان اسیدیته و PH خون: 

قلیایی کردن روندی است که امروز در بسیاری از رژیم ها دنبال می شود.

این روند به این دلیل محبوبیت یافته است که گفته می شود بسیاری از بیماری ها به دلیل محیط اسیدی است که در بدن ایجاد و برای طولانی مدت در آن باقی می ماند. از اینرو گفته میشود هرچه قدر که از اسیدی بودن بدن کاسته شود به سمت قلیایی بودن برود باعث بهبود شاخص های سلامتی در بلند مدت می شود.

اما اثبات نشده است که شما بتوانید با مصرف ماده غذایی خاص و یا نوشیدن مایعی خاص میزان اسیدی و یا قلیایی بودن خون خود را تغییر دهید.

 

بهبود پوست و رنگ چهره:

مانند بسیاری از محصولات فورشنده های محصولات دیتاکس واتر نیز ادعا می کنند این مواد با سم زدایی از پوست باعث درخشان شدن و جوان تر شدن آن می شود. اما این ادعا به اثر بخشی مصرف مایعات بر میگردد،  مصرف آب با بهبود آب رسانی به پوست می تواند باعث بهبود شادابی و رنگ چهره شما شود اما چندان تفاوتی ندارد که شما آب ساده مصرف کنید و یا دیتاکس واتر.

 

جمع بندی نهایی:

دیتاکس واتر ها از اضافه نمودن انواع میوه ها و سبزیجات به آب ساخته می شوند، مهم ترین اثر بخشی این محصولات این است که باعث طعم دار شدن آب با کمترین میزان افزایش کالری آن می شود و این طعم دار شدن در نهایت می تواند باعث افزایش رغبت افراد به مصرف آب و بهره مندی از فواید مصرف زیاد آب شود و این محصولات به خودی خود اثربخشی چندانی بر موارد ادعا شده در خصوص آن ها ندارند.

 

برخی منابع برای مطالعه بیشتر:

Boschmann M, Steiniger J, Hille U, Tank J, Adams F, Sharma AM, Klaus S, Luft FC, Jordan J. Water-induced thermogenesis. J Clin Endocrinol Metab. 2003 Dec;88(12):6015-9

Dennis EA, Dengo AL, Comber DL, Flack KD, Savla J, Davy KP, Davy BM. Water consumption increases weight loss during a hypocaloric diet intervention in middle-aged and older adults. Obesity (Silver Spring). 2010 Feb;18(2):300-7.

Murakami K, Sasaki S, Okubo H, Takahashi Y, Hosoi Y, Itabashi M; Freshmen in Dietetic Courses Study II Group. Association between dietary fiber, water and magnesium intake and functional constipation among young Japanese women. Eur J Clin Nutr. 2007 May;61(5):616-22

Masento NA, Golightly M, Field DT, Butler LT, van Reekum CM. Effects of hydration status on cognitive performance and mood. Br J Nutr. 2014 May 28;111(10):1841-52.

Bonjour JP. Nutritional disturbance in acid-base balance and osteoporosis: a hypothesis that disregards the essential homeostatic role of the kidney. Br J Nutr. 2013 Oct;110(7):1168-77. Mac-Mary S, Creidi P, Marsaut D, Courderot-Masuyer C, Cochet V, Gharbi T, Guidicelli-Arranz D, Tondu F, Humbert P. Assessment of effects of an additional dietary natural mineralswater uptake on skin hydration in healthy subjects by dynamic barrier function measurements and clinic scoring. Skin Res

نویسنده :دکتر اسماعیل مظفری پور
24 بهمن 1400
نظرات کاربران

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهید.