0
منوی کافه دارو
داروخانه آنلاین-کافه دارو نمایش فیلترها

خواص مکمل منیزیم بر سلامتی

خواص مکمل منیزیم بر سلامتی
منیزیم چهارمین عنصر از املاح معدنی موجود است که بیشترین میزان را در بدن انسان دارد.

برخی خواص اثبات شده مکمل منیزیم بر سلامتی

منیزیم  نقش ها و اثرات مثبت مهمی برای این ماده معدنی در بدن انسان وجود دارد که در این مقاله سعی خواهیم کرد برخی موارد از آن ها را مورد بررسی قرار دهیم.

1- منیزیم در بسیاری از واکنش های زیستی در بدن انسان نقش ایفا می کند :

حدود ۶۰ درصد منیزیم بدن در استخوان ها یافت می شود و باقی ان نیز در عضلات بافت های نرم و همچنین در خون قرار دارد. و اکثر سلول های بدن انسان برای عملکرد بهینه به آن نیاز دارند.

منیزیم در ۶۰۰ واکنش بدنی مشارکت دارند که در زیر به مهم ترین آن ها اشاره می شود:

  • تولید انرژی
  • ساخت پروتئین ها
  • تولید ژن ها
  • حرکات و انقباضات  عضلانی
  • تنظیمات سیستم عصبی

     2-بهبود عملکرد جسمانی :

مکمل های منیزیمی نقش مهمی در بهبود عملکردهای جسمانی دارند. به هنگام انجام فعالیت بدنی شما بسته به میزان فعالیت، ۲۰ تا ۳۰ درصد بیشتر به این ماده احتیاج دارید. منیزیم در انتقال قند خون و به داخل سلول های عضلانی و همچنین دفع لاکتات و تاخیر در ایجاد خستگی مفید است.

تحقیقات نشان می دهد استفاده از مکمل های منیزیمی می تواند عملکرد جسمانی را در افراد ورزشکار، افراد سالمند و بیماران بهبود بخشد. برای مثال در یک مطالعه والیبالیست هایی که روزانه ۲۵۰ میلی گرم منیزیم مصرف می کردند بهبود معنارداری را در توان انفجاری پاها و دست های تجربه کردند.

3-  مقابله با افسردگی :

منیزیم نقش مهمی را در بهبود سلامت مغز و حالات های روحی روانی بازی می کند. و کمبود آن با ایجاد بیماری هایی مانند افسردگی در ارتباط است. بسیاری معتقد هستند به دلیل محتوی کم منیزیم غذاهای امروزی میزان بروز افسردگی در جوامع بشری افزایش یافته است.

همچنین تحقیقات نشان داده اند استفاده از مکمل های مواد معدنی مانند مکمل های منیزیم می تواند با علائم بیماری افسردگی مقابله نماید. برای مثال در مطالعه نشان داده شد افرادی که روزانه ۴۵۰ میلی گرم منیزیم مصرف می کردند بهبود معناداری را در خلق و خو و حالت های روانی خود تجربه کردند.

4- مقابله با بیماری دیابت نوع دو:

مطالعات نشان داده اند حدود ۴۸ درصد افراد مبتلا به بیماری دیابت نوع دو دچار کمبود منیزیم بودند. همچنین مطالعات نشان می دهند افراد دچار کمبود این ماده بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به بیماری دیابت قرار می گیرند.

مطالعه ای نشان داد گروهی از افراد دیابتی که به صورت روزانه منیزیم مصرف می کردند بهبود معناداری را در توانایی کنترل قند خون خود نسبت به گروه کنترل پیدا نمودند.

5-منیزیم می تواند فشار خون را کاهش دهد

تحقیقات نشان میدهد مصرف مکمل منیزیم می تواند در کنترل فشار خون موثر باشد. در یک مطالعه افرادی که روزانه ۴۵۰ میلی گرم منیزیم مصرف می کردند به طور معناداری کاهش فشار خون سیستولی و دیاستولی را تجربه نمودند.

همچنین مطالعه ای نشان داد این اثر کاهش بر روی فشار خون تنها در افرادی که دچار فشار خون بالا هستند اتفاق می افتد و در افراد با فشار خون طبیعی این کاهش اتفاق نمی افتد.

6- منیزیم دارای اثرات ضدالتهابی است

مشخص شده است ارتباط معناداری بین کمبود مصرف منیزیم و ایجاد التهاب مزمن در بدن که عامل ایجاد بیماری های مزمن در انسان است، وجود دارد.

در یک مطالعه در روی کودکان مشخص شد که کودکانی با میزان منیزیم پایین، دارای بیشترین نشانگر های التهابی بودند و همچنین میزان قند و چربی خون آن ها نیز بالاتر از همسالان خود بود.

مشخص شده استفاده از مکمل منیزیم می تواند باعث کاهش نشانگرهای التهابی در بزرگسالان چاق نیز گردد.

7- منیزیم می تواند باعث جلوگیری از سردرد های میگرنی گردد :

برخی محققین معتقدند افرادی که از سردردهای میگرینی رنج می برند، از باقی افراد بیشتر دچار کمبود منیزیم هستند. برخی مطالعات نیز پیشنهاد می کنند استفاده از مکمل منیزیم می تواند باعث بهبود این بیماری گردد.

برای مثال در یک تحقیق استفاده روزانه ۱ گرم منیزیم بسیار بهتر از داروهای معمول باعث رهایی از حملات حاد میگرنی گردید.

8- موثردربهبودمقاومت انسولینی

مقاومت انسولینی یکی از عوامل اصلی ایجاد دیابت نوع دو است. که اصلی ترین ویژگی آن عدم جذب قند خون توسط سلول ها است. منیزیم یک نقش حیاتی را در روند جذب قند خون توسط سلول های مختلف ایفا می نماید.

مطالعه ای نشان داد استفاده از مکمل های منیزیم می تواند باعث بهبود مقاومت انسولینی و کاهش قند خون حتی در افراد سالم گردد.

9-  موثردرکاهش علائم اختلالات پیش قاعدگی

اختلالات پیش قاعدگی یکی از شایع ترین اختلالات در بین خانم ها است. که با نشانه هایی چون گرفتگی های شکمی، خستگی درد و بی حالی همراه است.

به طور جالبی مشخص شده است مصرف مکمل منیزیم می تواند حالت های روحی روانی را در این برهه در خانم های بهبود بخشیده و درد را نیز کاهش دهد.

در انتها باید گفت منیزیم یکی از بی خطرترین و در دسترس ترین مواد غذایی است و توصیه می شود هر فرد به طور روزانه ۳۰۰ الی ۳۲۰ میلی گرم از این ماده را مصرف نماید.

برخی از منابع غذایی منیزیم عبارتند از:

  • کدو تنبل
  • اسفناج
  • شکلات تلخ
  • کینوا
  • برخی ماهی ها مانند ماهی سالامون
  • بادام و بادام هندی
  • آواکادو

همچنین برای تامین میزان مورد نیاز منیزیم بدن می توان از مکمل های منیزیم استفاده نمود و همانطور که گفته شد استفاده از این مکمل های بسیار بی خطر است. اشکال مکملی منزیم شامل: منیزیم سیترات، سیترات، گلیسینات و کربنات است.

برخی منابع برای مطالعه بیشتر:

Pokan R, Hofmann P, von Duvillard SP, Smekal G, Wonisch M, Lettner K, Schmid P, Shechter M, Silver B, Bachl N. Oral magnesium therapy, exercise heart rate, exercise tolerance, and myocardial function in coronary artery disease patients. Br J Sports Med. 2006 Sep;40(9):773-8.

aral AF, Gallo L Jr, Vannucchi H, Crescêncio JC, Vianna EO, Martinez JA. The effect of acute magnesium loading on the maximal exercise performance of stable chronic obstructive pulmonary disease patients. Clinics (Sao Paulo).2012;67(6):615-22. 

Nielsen FH, Lukaski HC. Update on the relationship between magnesium and exercise. Magnes Res. 2006 Sep;19(3):180-9.

Mauskop A, Varughese J. Why all migraine patients should be treated with magnesium. J Neural Transm (Vienna). 2012 May;119(5):575-9.

Djurhuus MS, Skøtt P, Hother-Nielson O, Klitgaard NA, Beck-Nielsen H. Insulin increases renal magnesium excretion: a possible cause of magnesium depletion in hyperinsulinaemic states. Diabet Med. 1995 Aug;12(8):664-9.

نویسنده :دکتر اسماعیل مظفری پور
28 بهمن 1400
نظرات کاربران

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهید.