0
منوی کافه دارو
نمایش فیلترها
ویدئوها

اسفرزه چیست و چه فایده ای برای بدن دارد؟

اسفرزه چیست؟

اسفرزه یک فیبر محلول است که از دانه های گیاه اسفرزه مشتق شده و به عنوان یک مکمل غذایی استفاده می شود. این ماده معمولاً به شکل پوسته, گرانول, کپسول یا پودر یافت می شود. در طب سنتی طبیعت اسفرزه سرد و تر شناخته میشود. نوع سفید رنگ اسفرزه مرغوبتر است و در آب ته نشین می شود و مثل خاک شیر و تخم شربتی دارای لعاب است.

این گیاه منبع غنی از ویتامین های A, C, D, E, K و مواد معدنی از جمله کلسیم, آهن, منیزیم, فسفر, پتاسیم، اسیده ای چرب امگا و فیبر است.

گیاه اسفرزه خواص بیشماری دارد که شامل:

 

کمک به کاهش وزن

دمنوش گیاه اسفرزه در لاغری و کاهش وزن تاثیر دارد. افرادی که اضافه وزن دارند، می تونند پسیلیوم این ماده را با یک فنجان آب گرم و لیمو مخلوط کنند و  قبل از غذا یا ناشتا میل کنند. البته دقت کنید که به دلیل تاثیر اسفرزه در سیستم گوارش حتما با تجویز و مشورت پزشک استفاده شود.

 

موثر در کاهش قند خون

اسفرزه میتواند میزان قند خون، انسولین، کلسترول بد خون و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهد.

نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد مواد غذایی سرشار از فیبر به کاهش میزان قند خون و انسولین دیابتی‌ها کمک می‌کند و از اونجایی که غلاف اسفرزه هم سرشار از فیبرهای غذایی ست مصرف آن برای کاهش قند خون و انسولین توصیه می‌شود.

 

رفع یبوست و اسهال

از اسفرزه برای تهیه داروهای ملینی چون Metamucil استفاده می شود. تقریبا 30 درصد پوشش دانه اسفرزه از یک ماده جاذب آب به نام موسیلاژ تشکیل شده است که پس از خیس شدن در آب، لعاب دار می شود و هر دانه تقربا 10 برابر حجم پیدا کرده و مثل لعاب ژلاتینی می شود و  منبع شفا بخشی برای بیماری یبوست است.

نا گفته نماند که اگر پس از مصرف اسفرزه به مقدار کافی آب نوشیده نشود آب موجود در مدفوع جذب شده و نتیجه معکوسی خواهد داشت. یعنی به عبارت دیگر مصرف اسفرزه با حجم کم آب به درمان بیرون روی بیش از حد (اسهال) کمک میکند.

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که به این ویدئو نظر می دهید.