0
منوی کافه دارو
نمایش فیلترها
ویدئوها

همه چیز درباره پروتئین ها

پروتئینها به دو دسته پروتئینهای با منشا حیوانی و گیاهی تقسیم میشوند. پروتئینهای حیوانی شامل پروتئین شیر (وی و کازئین)، پروتئین تخم مرغ و پروتئین گوشت است و پروتئین گیاهی از سویا، لوبیا و نخود فرنگی منشا میگیرد.
پروتئین های حیوانی
معروف ترین پروتئینهای با منشاء حیوانی پروتئینهای وی و کازئین هستند که از شیر مشتق میشوند و بعد از آنها پروتئین موجود در سفیده تخم مرغ، پروتئین بیف یا گوشت قرمز و پروتئین چیکن یا گوشت سفید است.
  • پروتئین وی
پروتئین وی 20 درصد پروتئین موجود در شیر را تشکیل میدهد. زمانیکه شیر را در عمل فیلتراسیون وارد میکنند بعد از جدا شدن کربوهیدرات و چربی از آن، سه نوع مختلف از پروتئین وی با خلوص متفاوت بدست می آید.
اولین دسته پروتئین وی کنسانتره است. این نوع پروتئین ارزان ترین نوع پروتئین وی است و از پنیر گرفته میشود. وی کنسانتره مفدار کمی چربی و لاکتوز دارد و درصد پروتئین آن ۷۰ الی ۸۰ درصد است که کمترین میزان پروتئین موجود از میان پروتئینهای شیر است. بسیاری از افراد تصور میکنند که وی کنسانتره بطور ذاتی ضعیف‌تر از وی ایزوله است، اما اگر پروتئین وی کنسانتره کیفیت ساخت خوبی داشته باشد به دلیل دارا بودن ترکیبات مفیدی از شیر مانند فاکتورهای رشد، فسفولیپیدها و چربی‌ها مانند اسید لینولئیک مزدوج (CLA) میتواند انتخاب مناسبی باشد.
دسته دوم پروتئین وی ایزوله است که نسبت به وی کنسانتره در صد خلوص بالاتری دارد. وی ایزوله حاوی 90 تا 95 درصد پروتئین و 5 درصد چربی است و به علت ترکیباتش در افرادی که عدم تحمل به لاکتوز را دارند انتخاب بسیار مناسبی است. وی ایزوله نسبت به وی کنسانتره قیمت بالاتری دارد.
دسته سوم از پروتئین های وی، پروتئین وی هیدرولیز شده است که گران ترین و با کیفیت ترین نوع پروتئین است. دلیل این قیمت بالا درصد خلوص بیشتر و همچنین استفاده از پروتئین هیدرولیز شده در ساخت این مکمل است.این پروتئین اغلب به عنوان «از پیش هضم شده» شناخته میشود. دلیل این نام گذاری به این سبب است که این پروتئین از قبل تجزیه شده است و زمان جذب آن نسبت به دو نوع پروتئین دیگر بسیار کمتر است. در حقیقت پروتئین های موجود در آب پنیر تحت تاثیر آنزیم پروتئاز قرار گرفته و واحد های کوچک تری ایجاد می کنند و به علت عدم وجود لاکتوز عوارض گوارشی ایجاد نمی کند.

 

 

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که به این ویدئو نظر می دهید.