0
منوی کافه دارو
نمایش فیلترها
ویدئوها

با مزایا و نقش ویتامین D در بدن بیشتر آشنا شوید

https://www.aparat.com/v/IY4zS

 ویتامین D ویتامینی محلول در چربی است که برای رشد و نمو و نیز برای ساختن استخوانها و دندانها به صورت طبیعی مورد نیاز است.

نقش ویتامین D در بدن

  1. کمک به جذب کلسیم: ویتامین D به جذب کلسیم در روده باریک کمک میکند.

  2. تنظیم غلظت کلسیم خون: ویتامین D اثر مستقیم بر روی استخوان دارد و با جدا کردن کلسیم از استخوان و رها کردن آن در خون غلظت کلسیم خون را تنظیم میکند.

  3. شرکت در سوخت و ساز فسفر: ویتامین D موجب نگهداری فسفات در بدن می شود و به علاوه به جذب فسفر در روده کمک میکند.

 

منابع غذایی حاوی ویتامین D

این ویتامین در طبیعت و غذاها فراوان نیست ولی موادی به نام پیش ساز ویتامین در گیاهان و یا در ترشحات غدد چربی زیر پوست وجود دارند که در اثر تابش اشعه ماورا بنفش خورشید تبدیل به ویتامینDمیگردد. به همین علت در کشورهایی که نور آفتاب فراوان است به شرط اینکه به مقدار کافی به بدن برسد بدن با کمبود این ویتامین مواجه نخواهد شد.

 

عوارض ناشی از کمبود ویتامین D

کمبود این ویتامین در کودکان، بیماری راشیتیسم و در بزرگسالان نرمی استخوان را به دنبال دارد. ویتامینDبه دلیل تاثیر در افزایش جذب کلسیم و تنظیم غلظت آن در خون و نگهداری فسفات موجب استخوان سازی می شود. بنابراین در کمبود این ویتامین به جای تشکیل استخوان تعدادزیادی بافت شبه استخوانی (اسفنجی) تشکیل میشود و در نتیجه استخوانهای دراز نرم شده و تحت تاثیر وزن به سهولت خم میشوند. بزرگ شدن اپی فیز استخوان مچ دست مهمترین علامت بیماری راشیتیسم است.  

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که به این ویدئو نظر می دهید.