0
منوی کافه دارو
نمایش فیلترها
ویدئوها

نقش و کارکرد بی سی ای ای ها در بدن چیست؟

در میان ۲۰ آمینو اسید موجود در بدن انسان، ۹ عدد از آن ها به عنوان آمینو اسید های ضروری (آمینو اسید هایی که بدن خود قادر به تولید آن ها نمی باشد و باید از منابع خارجی تامین شود) و باقی آمینو اسید های غیر ضروری (آمینو اسید های که بدن قادر به تولید آن ها است) هستند. از میان این ۹ آمینو اسید ضروری، سه تای آن ها در دسته آمینو اسید های شاخه دار طبقه بندی می شوند. این سه آمینو اسید عبارتند از: والین، لوسین و ایزولوسین که وجود آن ها برای کار کردهای مختلف بدنی بسیار مهم و حیاتی می باشد. به اختصار به ترکیب این سه آمینو اسید بی سی ای ای گفته میشود

آمینو اسید های شاخه دار حدود ۳۵ الی ۴۰ درصد کل آمینو اسید های ضروری موجود در بدن را تشکیل می دهند، و حدود ۱۴ الی ۱۸ درصد آمینو اسید های موجود در عضلات نیز از این نوع آمینو اسید ها می باشد.

نقش بی سی ای ای ها در بدن

  • بدن از این آمینو اسید ها به عنوان بلوک هایی برای ساختن ساختار های پروتئینی مانند عضلات استفاده می کند، در بین این سه آمینو اسید شاخه دار لوسین بیشترین نقش را در ساخت عضلات در بدن ایفا می کند.
  • مصرف آمینو اسید های شاخه دار می تواند موجب افزایش توده عضلانی در بدن فرد گردد. این آمینو اسید ها با تحریک آنزیم های سازنده سلول های عضلانی موجب افزایش میزان توده عضلانی در افراد می گردند.
  • این آمینو اسید ها با تحریک سلول ها برای جذب قند خون نقش مهمی در تنظیم قند خون دارند.
  • آمینو اسید های لوسین و ایزولوسین با افزایش ترشح میزان هورمون انسولین باعث کاهش قند خون و جذب آن توسط سلولهای مختلف می گردند.
  • بی سی ای ای ها با کاهش ترشح سروتونین در مغز از ایجاد حس خستگی در بدن جلوگیری می کنند همچنین باعث کاهش کوفتگی تاخیری در عضلات پس از تمرینات سنگین میشوند. 

میزان و نحوه مصرف بی سی ای ای ها

تحقیقات نشان داده اند یک فرد عادی باید در روز به ازای هر کیلو گرم از وزن بدن حدود ۱۴۴ میلی گرم آمینو اسید های شاخه دار مصرف نماید. یعنی یک فرد ۷۰ کیلویی حدوداً ده گرم در روز باید از این آمینو اسید ها مصرف نماید. در افرادی با شرایط خاص مانند افرادی که تمرینات سنگین انجام میدهد یا زنان باردار این مقدار افزایش می یابد. برای مثال در افرادی که تمرینات با وزنه انجام می دهند باید روزانه بین ۲۰ الی ۳۰ گرم آمینو اسید های شاخه دار به بدن خود برسانند. بهترین زمان مصرف این مکمل به ترتیب بلافاصله بعد از تمرین، قبل از تمرین و قبل از خواب می باشد.

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که به این ویدئو نظر می دهید.