0
منوی کافه دارو
نمایش فیلترها
ویدئوها

با بیترملون یا خربزه تلخ بیشتر آشنا شوید

بیتر ملون یا خربزه تلخ یک گیاه گرمسیری بومی جنوب شرقی آسیا است. این میوه همچنین با نام کارلا نیز شناخته می‌شود. میوه بیتر ملون در اغلب غذاهای چینی به صورت پخته به عنوان چاشنی به کار می‌رود و در هند هم کاربرد زیادی دارد. این میوه دارای طعم تلخی است اما به دلیل خواص و فواید درمانی که دارد مورد توجه قرار گرفته است.

میوه بیتر ملون سرشار از فیبر و مواد مغذی مهم از جمله آهن، ویتامین C، B1، B2، B3 و فسفر است. همچنین این میوه دو برابر کلم بروکلی بتاکاروتن، دوبرابر موز پتاسیم و دو برابر اسفناج کلسیم دارد.

خواص بیتر ملون

بیتر ملون در طب سنتی به طور گسترده استفاده می‌شود و در درمان روماتیسم، بیماری های پوستی، بیماری های تنفسی، نقرس، مشکلات گوارشی، رفع یبوست، کاهش تب، تقویت چشمها، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش وزن،کاهش کلسترول بد خون و تسکین دردهای قاعدگی از آن استفاده می‌شود. جدای از خواص ذکر شده کنترل بیماری های قلبی و عروقی و دیابت دو خاصیت مهم از این میوه هستند.

آب بیتر ملون به غلبه بر دیابت نوع 2 کمک می‌کند. دیابت نوع 2 ناشی از عدم توانایی یک سلول برای جذب قند موجود در خون، ناشی از انسولین ناکافی یا مقاومت به انسولین است. در هر دو مورد، سلول ها در جذب قند به دلیل ناکارآمدی تولید انسولین، ناتوان هستند. جذب قند به علت فعال شدن پروتئین کیناز در سلول ها رخ می دهد. بیترملون پروتئین کیناز را فعال می‌کند و منجر به جذب قند و در نهایت کمک به کنترل دیابت می‌شود. به علاوه بیترملون حاوی مواد شیمیایی خاصی است که شبیه به انسولین هستند و به کاهش قند خون کمک می‌کنند.

در خصوص بیماری های قلبی هم میتوان گفت این میوه سطح کلسترول بد که دیواره‌های شریانی را مسدود می‌کنند، کاهش می‌دهد و به این ترتیب احتمال حمله‌ی قلبی کاهش پیدا میکند.

 

در کشور ما این میوه تا حدودی نایاب است در نتیجه برای بهره مندی از خواص این میوه میتوان از مکملهای گیاهی حاوی آن استفاده کرد. محصولات گیاهی حاوی بیتر ملون را میتوانید از سایت کافه دارو تهیه نمایید

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که به این ویدئو نظر می دهید.