0
منوی کافه دارو
داروخانه آنلاین-کافه دارو نمایش فیلترها
مقالات

مراقبت اصولی از پوست چرب

مراقبت اصولی از پوست چرب
حفظ سلامت پوست از اهم موارد رعایتی ست که عموم افراد همواره آن را مدنظر خود قرار می‌دهند که نحوه مراقبت از پوست کاملا مرتبط با نوع تیپ پوست برای هر فرد متفاوت است.

در سری مقالات قبل در مجله کافه دارو به موضوع مراقبت از پوست به طور کلی پرداختیم، حال می‌خواهیم با نگاهی جزئی تر یکی از تیپیکال های پوستی را مورد بررسی قرار دهیم. پوست چرب به چه نوع پوستی اطلاق می‌شود؟ مزایا و معایب داشتن پوست چرب، مراقبت اصولی از پوست چرب به چه نحو است؟

بیشتر بخوانید: مراقبت از پوست و ماسک های خانگی

پوست چرب به چه نوع پوستی اطلاق می‌شود؟

هر کدام از تیپیکال ها از پوست دارای یکسری نشانه‌ها می‌باشد که شما می‌توانید از طریق چک کردن این نشانه ها تا حد بسیار مناسبی به نوع پوست صورت خود پی ببرید که پوست چرب نیز از این قاعده مستثنی نیست، در اینجا به یکسری از ویژگی های پوست چرب اشاره می‌کنیم:

- بزرگی منافذ صورت، داشتن جوش های سرسیاه

- جوش زدن های مکرر به شکل های متفاوت اعم از جوش سرسفید، جوش های چرکین و ملتهب

- پاک شدن سریع آرایش که به اصطلاح گویی پوست شخص کرم و یا لوازم آرایش را می‌بلعد و اثر آن زودتر از حد معمول از بین می‌رود.

- در نهایت براقیت پوست از جمله مشخصه های پوست چرب می‌باشد.

مزایا و معایب داشتن پوست چرب

هر تیپیکال پوستی معایب و یا مزایایی دارد که این مورد نیز شامل پوست چرب هم می‌شود. اینکه به محض شنیدن پوست چرب ذهنمان به سمت جوش و ماجراهای خود می‌رود نمی‌تواند دلیل قابل توجیهی برای بد بودن این نوع پوست باشد. حسن داشتن پوست چرب به این است که به هر چه دیر به تعویق افتادن پیری و چین و چروک بر روی پوست می‌انجامد که البته این موضوع نیز به نحوه مراقبت ما از پوست چرب نیز بستگی دارد. پوست چرب به دلیل تولید بیش از حد سبوم از غدد چربی فعال در صورت است که یکسری عوامل موجب فعالیت بیشتر در آنها می‌شود که از جمله این موارد می‌توان به:

- مصرف غذاهای سرخ کردنی و فست فودی                                                        

- عدم بهره مندی از میوه و سبزیجات

- رعایت نکردن روتین اصولی و مراقبتی پوست

- عدم استفاده از پاک کننده های مناسب

- استفاده بی رویه از لوازم آرایش، اشاره کرد که تمامی این عوامل ذکر شده عوامل مستعدی ست که می‌تواند عامل مخرب برای پوست چرب باشد. مهم ترین عارضه پوست چرب برای فرد، زدن جوش های مختلف بر روی صورت است که گاهاً این جوش ها دردناک بوده و علاوه بر این موضوع به ایجاد ناهمواری های پوستی نیز می‌انجامد.

بیشتر بخوانید: روش های بهبود جوش

مراقبت اصولی از پوست چرب به چه نحو است؟

از مهم ترین اقداماتی که در جهت حفظ روتین پوستی برای پوست چرب می‌توان عنوان کرد شامل :

- استفاده از شوینده مناسب پوست های چرب

- استفاده از کرم ضد آفتاب و کرم آرایشی فاقد چربی

- پاک کردن پوست صورت از آلودگی های محیطی

- عدم استفاده از کرم های آرایشی به مدت زمان طولانی، که در مقاله پیش رو به شوینده های مناسب پوست چرب می‌پردازیم و در مقاله بعدی به دیگر موارد اشاره شده خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: مقایسه محصولات مختلف جهت درمان جوش

استفاده از شوینده مناسب پوست های چرب

بهره مندی از شوینده های مناسب یک قدم مهم در جهت حفظ سلامت پوست است که با توجه به تنوع محصولات موجود، بر آن شدیم تا به بررسی یکسری از محصولات بنشینیم که با اشراف بیشتر نسبت به تهیه شوینده مدنظر خود اقدام نمایید.

ژل شستشو صورت اکتی ویت  ویتالیر 

این محصول مناسب پوست چرب، مختلط و آکنه دار است که آنتی باکتریال بوده و با تنظیم ترشح چربی پوست، موجب از بین رفتن باکتری های مولد جوش و  پیشگیری از ایجاد آکنه می‌شود و به درمان آن ها نیز کمک می‌کند. این محصول حاوی ویتامین سی و ترکیبات مؤثر برای پوست چرب است که با شفاف و روشن کردن پوست، به از بین رفتن لک ها و منافذ باز پوست را نیز جمع می‌کند. در ضمن شستشو صورت اکتی ویت ویتالیر ضد حساسیت نیز می‌باشد.

تونر مولتی اکتیو لافارر                                                           

این محصول در کنترل چربی اضافی سطح پوست بسیار مؤثر است. در واقع با کاهش و کوچک شدن منافذ باز صورت، به پاکسازی آن نیز کمک می‌کند. پوست صورت در معرض خطر و آلودگی‌های ناشی از مواد آرایشی و هوای آلوده می باشد. استفاده از این تونر موجب پاکسازی منافذ و سطح پوست صورت می‌شود. تونر مولتی اکتیو لافارر به کاهش التهابات و حساسیت های پوستی نیز کمک می‌کند.

ژل شوینده درماتیپیک

این محصول حاوی ویتامین ب 6، زینک پی سی ای، دکسپانتنول است که با حفظ تعادل PH به ملایمت پوست منجر شده و هر گونه آلودگی را پاک می‌کند. ژل شوینده درماتپیک بدلیل دارا بودن زینک پی سی ای در فرمولاسیون خود به رفع چربی اضافه و کاهش براقیت پوست کمک می‌کند. این محصول اثر خشک کنندگی ندارد، به همین دلیل برای پوست چرب و پوستی که در اثر درمان آکنه آسیب پذیر شده مناسب است. این محصول فاقد هرگونه مواد صابونی می‌باشد.

فوم شستشو درمالیفت

فوم شستشو درمالیفت موجب پاکسازی کامل پوست صورت شده و قادر به رفع سلول‌های مرده پوست می باشد. همچنین این محصول مقاومت پوست را در برابر عوامل میکروبی و محیطی افزایش می‌دهد. PH این محصول سازگار با پوست چرب و دارای آکنه است. این فوم شوینده غیر صابونی، ضد باکتری و ضد قارچ بوده و به رفع آکنه و کومدون ها کمک می‌کند.

محلول پاک کننده صورت درمالیفت

این محصول با ترکیبات مؤثر علاوه بر پاک کردن آرایش، موجب کاهش ترشحات چربی پوست خواهد شد. این محلول فاقد مواد مضر مانند الکل و پارابن بوده و هیچ گونه حساسیت و التهابی روی پوست شما ایجاد نمی‌نماید. برای استفاده از این محلول نیاز به شستشوی مجدد با آب نیست و با آغشته کردن پنبه یا پد به محلول به راحتی آرایش و آلودگی را از صورت خود پاک کنید.

مایع شوینده غیر صابونی صورت آردن سبوما

این محصول با دارا بودن سبونورمین و عصاره‌های رزماری و گریپ فروت موجب تنظیم و متعادل سازی ترشح چربی می‌شود. همچنین با داشتن سورفکتانت‌های ملایم هرگونه آلودگی‌های سطحی و گرد و غبار از سطح پوست را نیز پاک می‌کند. این محصول با مهار علت های بروز جوش و آکنه مانند باکتری‌های ایجاد کننده جوش‌ برای پوست‌های آکنه‌دار معجزه می‌کند. این مایع شوینده پاکسازی و به دنبال آن مات نمودن پوست را نیز به دنبال دارد. لازم به ذکر است تمامی عملکرد این محصول بدون ایجاد خشکی و کشیدگی در پوست اتفاق می‌افتد.

ژل شوینده ورونیک

این محصول با فرمولاسیون طبیعی و منحصر به فردی که دارد، علاوه بر سازگاری با لایه محافظ پوست و تعادل PH به آرامی تمام آلودگی ها را پاک می‌کند و کنترل کننده سبوم و تنظیم کننده ترشح چربی نیز می‌باشد. همچنین ژل شوینده ورونیک به جمع شدن منافذ و کنترل براقی پوست کمک شایانی می‌کند. این محصول سرشار از ترکیبات آبرسان و مرطوب کننده است که با پیشگیری از خشکی و ایجاد حس کشیدگی در پوست، باعث انعطاف پذیری و مرطوب شدن پوست می‌شود.

به عنوان سخن پایانی لازم به ذکر است داشتن پوست سالم منوط به اطلاحات در تغییر رژیم غذایی نیز می‌باشد، از این رو داشتن یک رژیم سالم و مصرف میوه جات و سبزیجات در کنار پرهیز از غذاهای فست فودی می‌تواند به شما در داشتن یک پوست شاداب تر کمک کند. در مقاله بعدی به دیگر موارد حفاظتی از پوست چرب خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

نویسنده :آیدا قلعه وند
24 مرداد 1403
نظرات کاربران

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهید.