0
منوی کافه دارو
داروخانه آنلاین-کافه دارو نمایش فیلترها
مقالات

روش های بهبود جوش

روش های بهبود جوش
جوش واژه ای ست آشنا که در اصطلاح پزشکی از آن با نام آکنه شناخته شده است.

در سری مقالات مجله کافه دارو به جنبه های مختلف از سلامت و زیبایی پرداختیم، حال در این مقاله قصد داریم به مبحث جوش بپردازیم. جوش چیست و عوامل احتمال بروز آن چیست؟ بررسی تفاوت جوش در نواحی مختلف بدن، و در نهایت اقدامات پیشگیرانه و روش های بهبود جوش را در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

جوش چیست و عوامل احتمال بروز آن چیست؟

جوش صورت شایع‌ترین مشکل مزمن پوستی بوده که غالباًٌ از دوره بلوغ و سنین نوجوانی شروع و معمولا تا بزرگسالی، خود نمایی می‌کند. جوش یا آکنه در نتیجه تجمع سلول های مرده پوست و ترشح چربی زیاد پوست است که در زیر پوست تجمع و در شکل و شمایل جوش خود را ظاهر می‌کند. جوش ها علاوه بر ظاهر ناخوشایند گاهاٌ دردناک نیز هستند و بر حسب عوامل مختلف بروز پیدا می کنند که از جمله آنها می‌توان به تغییرات هورمونی، استفاده از کرم و لوازم آرایش بی کیفیت، تغذیه نامناسب، برخی بیماری‌ها، عوامل ژنتیکی، استرس، عدم کارکرد صحیح بعضی اندام ها همچون کبد و حتی عدم نظافت کافی اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:  مراقبت از پوست و ماسک های خانگی

بررسی تفاوت جوش در نواحی مختلف بدن

در علم پزشکی جوش ها در انواع مختلف تقسیم بندی می‌شوند که در چند دسته کلی همچون: جوش های سرسفید، سرسیاه، جوش های چرکی، ندولار و جوش کیستیک قرار می‌گیرند که هر کدام از این جوش ها با شکل و شمایل متفاوت در نواحی مختلف بدن ظاهر می‌شوند.

جوش تنها بر روی صورت ظاهر نمی‌شود و گاهی شاهد بروز آن در دیگر نواحی بدن که شایع ترین آن در پشت کمر است، نیز هستیم. جوش ها بر حسب نوع شکل و یا حتی جانمایی در بدن خبر از عدم سلامتی در اندامی را به ما می‌دهد.  بطور مثال جوش در ناحیه کمر گاهاً نمودی از کبد چرب است. در قسمت های مختلف صورت هم حتی ممکن است به دلایل مختلف این عارضه در فرد  بروز پیدا کند. بطور مثال جوش در قسمت چانه ممکن است بدلیل نوسانات هورمونی، در پیشانی به دلیل عدم تنظیم گوارش، در قسمت بینی به تولید بیش از حد چربی  و قسمت های دیگر که علتی از ناهنجاری بدن را اعلام ‌کند. 

بیشتر بخوانید: بررسی ضد آفتاب و خرید آن

اقدامات پیشگیرانه و روش های بهبود جوش

در تمام مقولات مرتبط با سلامتی، همواره اولویت پیشگیری است که با حفظ لایف استایل و داشتن رژیم غذایی سالم و برقراری تعادل در تمام جوانب زندگی می‌توان از ابتلا به هر بیماری و عارضه های ناخوشایند جلوگیری کرد و این مهم در ارتباط با جوش و سلامت پوست نیز صدق می‌کند و از همان ابتدا با رعایت تغذیه سالم و عدم استفاده زیاد از فست فود و سرخ کردنی ها، ایجاد آرامش درونی و مدیریت آرامش روح و روان، داشتن روتین پوستی، بهره مندی از ویتامین ها و مولتی ویتامین ها جهت تأمین روزانه نیاز بدن، عدم استعمال دخانیات و دیگر موارد اینچنین به حفظ سلامت پوست خود کمک کرد.

حال اگر فرد به هر دلیلی دچاراین عارضه شد باید جهت بهبود و در نهایت رفع آن اقدام کند. هر آنچه که در مدت زمان خاصی و به شدت نامتعادل در بدن ظاهر شود لازم است در ابتدا با متخصص مشورت و از طریق چکاپ به دلایل بروز آن پی برده و در نهایت مراحل درمان را پیش برد که این موضوع در مورد جوش ها هم صدق می‌کند.

 اما در موارد خفیف می‌توان از محصولات موجود در داروخانه ها نیز در جهت بهبود بهره مند شد که لازم است با توجه به تیپیکال پوست خود از داروخانه های معتبر اقدام به خرید نمود. شما هم اکنون می‌توانید از سایت کافه دارو بخش ضد لک و ضد جوش محصولات مختلف را بررسی و در نهایت با تکیه بر پشتیبانی قوی این مجموعه با خیال راحت خرید کنید. در مقاله بعد محصولات مؤثر جهت بهبود جوش را مورد بررسی قرار خواهیم داد، با ما همراه باشید.

نویسنده :آیدا قلعه وند
09 مرداد 1403
نظرات کاربران

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهید.