0
منوی کافه دارو
داروخانه آنلاین-کافه دارو نمایش فیلترها
مقالات

مراقبت از پوست و ماسک های خانگی

مراقبت از پوست و ماسک های خانگی
داشتن ظاهری زیبا و پوست سالم از جمله موارد قابل اهمیتی ست که آحاد افراد جامعه به آن توجه می‌کنند.

در سری مقالات مجله کافه دارو به موضوعاتی از باب زیبایی پرداختیم. حال در این مقاله می‌خواهیم به جنبه دیگری از زیبایی ظاهری که پوست ما است، بپردازیم. مراقبت از پوست به چه معناست؟ تأثیر تغذیه بر پوست، بررسی راهکارهای ساده و خانگی مراقبت از پوست، و در نهایت چه کنیم که پوست سالم تری داشته باشیم؟

بیشتر بخوانید: ضد آفتاب و لزوم استفاده از آن

مراقبت از پوست به چه معناست؟

پوست صورت ما علاوه بر جنبه ظاهری ارتباط مستقیم با سلامت داخلی بدن نیز دارد. همانطور که در مقاله "روش های بهبود جوش" توضیح دادیم سلامت کارکرد اندام های داخلی به داشتن پوست بهتر و سالم تر نیز می‌انجامد. پوست هم مانند سایر اجزای بدن که جز ارزشمندی های ما است نیاز به مراقبت دارد، که این مراقبت به عوامل مختلفی اعم از تغذیه سالم، داشتن خواب کافی، عدم استرس،  بهره مندی از لوازم آرایش و مراقبتی پوست با کیفیت، شستشوی مرتب و همچنین بهره مندی از پاک کننده های منطبق با تیپیکال پوستی بستگی دارد.

تأثیر تغذیه بر پوست

یکی از مهمترین عواملی که ما را در داشتن پوست خوب یاری می‌دهد داشتن برنامه غذایی سالم و بهره مندی از میوه جات و سبزیجات و همچنین عدم استفاده از سرخ کردنی و غذاهای فست فودی است که لازم بوده در جهت حفظ سلامت پوست آنها را رعایت نمود.

میوه و سبزیجات از جمله فرآورده هایی هستند که به حفظ سلامت پوست کمک مؤثری می‌کنند؛ که از جمله آنها می‌توان به گوجه، هویج، لیمو، میوه‌های سرخ‌رنگ، آووکادو، سیب، خیار و همچنین بهره مندی از سبزیجات همچون کاهو در کنار وعده غذایی اشاره نمود که حتی این اصطلاح آشنا نیز رایج است که گوشت میوه به گوشت بدن و پوست میوه به صحت پوست شما منجر می‌شود، از این بابت بهتر است از مصرف پوست میوه ها نیز غافل نشوید و یا حتی می‌توان بعد از صرف میوه، پوست آن را بر روی صورت خود قرار داد، که این مورد در ارتباط با بعضی میوه ها همچون خیار و موز صادق تر است.

بررسی راهکار های ساده و خانگی مراقبت از پوست

بهره مندی از محصولات مراقبتی پوست همواره هزینه هایی را با خود به همراه دارد که گاهاً در طول جریان زندگی شاید قادر به انجام این گونه هزینه ها نباشیم، اگر چه هزینه برای سلامت پوست امر اجتناب ناپذیری ست که جز ضروریات می‌باشد. با این احوال یکسری از مراقبت ها باعث می‌شود تا حد امکان بتوانیم به شفافیت و سلامت پوست خود کمک کنیم، که از جمله ساده ترین راهبرد ها بهره گیری از ماسک های خانگی می‌باشد در این جا به چند نمونه از این ماسک ها اشاره می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: تأثیرات بوتاکس

ماسک خیار و شکر

خیار حاوی آنتی اکسیدان بوده و نزدیک به 95 درصد وزن آن را آب تشکیل می‌دهد، از این رو برای آبرسانی پوست می‌تواند بسیار مؤثر عمل کند و همچنین این ماسک بدلیل دارا بودن شکر نیز به لایه برداری پوست منجر می‌شود.

روش ساخت این ماسک بدین شرح است:

ابتدا به ساکن یک خیار و 1 قاشق غذاخوری شکر را آماده کرده، خیار را رنده و شکر را به آن اضافه و ترکیب بدست آمده را در یخچال به مدت نیم ساعت گذاشته، سپس روی پوست صورت خود مالیده و بعد از 10 دقیقه صورت را می‌شویید و بعد از خشک کردن نیز بهتر است از مرطوب کننده مناسب استفاده نمود.

ماسک هویج و عسل

این ماسک مناسب در جهت رفع لک صورت و برای افرادی که پوست خشک دارند می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

روش ساخت این ماسک بدین شرح است:

 2 قاشق غذا خوری هویج پوره شده را با 1 قاشق غذا خوری ترکیب کرده و به پوست صورت خود می‌مالید و بعد از 15 دقیقه با آب ولرم صورت خود را می‌شویید.

ماسک عسل و موز

این ماسک نیز از ترکیب موز، عسل و روغن زیتون است که عسل و روغن به میزان 1 قاشق غذاخوری  و یک موز نرم و رسیده را با هم ترکیب کرده و در نهایت ترکیب آماده را بر روی پوست صورت خود کاملا مالیده و بعد از گذشت 10 دقیقه، صورت خود را بشویید.

ماسک عسل و تخم مرغ

برای این ماسک نیز 1 عدد سفیده تخم مرغ را با 1 قاشق غذاخوری عسل ترکیب نموده و در آخر در صورت عدم حساسیت کمی آبلیمو به آن اضافه کرده و ترکیب آماده را را بر روی پوست مالیده و بعد از گذر 20-15 دقیقه صورت خود را با آب خنک بشویید.

ماسک زردچوبه و شیر

این ماسک همچون یک ترکیب آنتی اکسیدانی عمل می‌کند و به بهبود سلامت پوست و همچنین به کاهش پیری پوست منجر شده و اسید لاکتیک موجود در شیر نیز به سفتی پوست می‌انجامد.

بیشتر بخوانید: اثرات مثبت اثبات شده مصرف زردچوبه و مکمل کروکومین

روش ساخت این ماسک بدین شرح است:

نصف قاشق چای خوری زردچوبه را با یک قاشق غذاخوری شیر ترکیب کرده و روی صورت خود بمالید. این ماسک نیز چیزی در حدود 10-15 دقیقه بهتر است بر روی صورت بماند  و در نهایت با آب خنک شسته شود.

آلوئه ورا و ویتامین ای

خاصیت شگفت انگیز آلوئه ورا برای پوست صورت بر هیچکس پوشیده نیست و قرار گیری ویتامین ای در کنار این ماده مغذی می‌تواند خاصیت های بی شماری برای پوست صورت شما پدید آورد که از جمله آنها می‌توان به فرآیند سنتز کلاژن و کاهش التهاب اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: مروری بر ویتامین E

روش ساخت این ماسک بدین شرح است:

یک کپسول ویتامین ای را باز کرده و روغن موجود در آن را با مقداری از ژل آلوئه ورا مخلوط و ترکیب بدست آمده روی صورت و حتی گردن خود بمالید، این ماسک بسته به نوع پوست شما می‌تواند مدت زمانی را روی پوست بماند.

چه کنیم که پوست سالم تری داشته باشیم؟             

تمامی مراحل ذکر شده از جمله اقدامات مثبتی ست که می‌تواند ما را در داشتن پوست سالم تر یاری کند. علاوه بر مراحل ذکر شده تأمین ویتامین و مصرف مکمل هایی که در جهت سلامت پوست هستند نیز امر بسیار مؤثر خواهد بود.

شایان ذکر است در انتخاب ماسک های پیشنهادی همیشه تیپ پوستی خود را در نظر داشته باشید گاهاً ممکن است پوست صورت ما به ماده ای حساسیت نشان دهد و بعد از استفاده از ماسک بجای شادابی به التهاب و قرمزی پوست ما منجر شود.

قبل از استفاده از ماسک صورت خود را از هرگونه آلودگی های محیطی کاملا پاک کنید و لازم است در موقعی که ماسک را روی پوست صورت خود گذاشته اید از صحبت کردن، خندیدن و یا هر گونه فعالیتی که ماهیچه های صورت شما را به حرکت در می‌آورد اجتناب نمایید. پیشنهاد بر این است در حین گذاشتن ماسک می‌توانید دقایقی را ریلکس کنید و از موزیک آرامش بخشی بهره مند بشوید و توجه لحظه ای خود را پوست صورت بدهید و از اینکه برای خود و سلامت پوست تان وقت می‌گذارید لذت ببرید.

به خاطر داشته باشید بدن انسان هوشمند است و هرگونه توجه از طرف فرد نسبت به خود را دریافت می‌کند، از این رو وقتی برای خود و سلامت پوست خود اهمیت قائل می‌شوید تأثیر گذاری ماسک ها نیز به مراتب بیشتر می‌شود.

نویسنده :آیدا قلعه وند
09 مرداد 1403
نظرات کاربران

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهید.