0
منوی کافه دارو
داروخانه آنلاین-کافه دارو نمایش فیلترها
مقالات

علائم کبد چرب و درمان آن

علائم کبد چرب و درمان آن
کبد چرب مسئله ای نام آشنا که این روزها بر حسب عدم رعایت برنامه غذایی سالم و همچنین عدم تحرک کافی در عموم افراد عارض شده است.

همانگونه که در سری مقالات در مجله کافه دارو به جنبه های مختلف سلامتی پرداختیم، حال در این مقاله قصد داریم به بررسی یکی از مهمترین اندام های بدن بپردازیم. کبد و آناتومی آن، کبد چرب چیست و علت آن؟ نحوه پیشگیری از آن و در نهایت بررسی علائم کبد چرب و درمان آن.

کبد و آناتومی آن                      

کبد یا جگر یکی از اعضای حیاتی که انسان برای ادامه حیات به آن احتیاج دارد، به نحوی که بدون آن ممکن است بیشتر از چند روز امکان زنده ماندن نداشته باشد. کبد که نقش بسیار مهم در پاکسازی بدن از سموم را دارا می‌باشد دارای دو بخش اصلی بوده که اصطلاحاً به آنها لوب گفته می‌شود که هر لوب خود به هشت قسمت تقسیم می‌شود. کبد عملکرد های حیاتی را برای بدن انسان انجام می‌دهد که نمونه ای از این عملکردها شامل این موارد است:

- تولید پروتئین

- تبدیل مواد مغذی به انرژی

- مؤثر در لخته شدن خون جهت بهبود زخم

- تولید صفرا که منجر به هضم مواد غذایی می‌شود.

- تولید فاکتورهای ایمنی که باعث مقاومت بدن شما در برابر عفونت می‌شود و هم اینکه خون انسان را از باکتری و توکسین نیز پاک می‌کند.

بیشتر بخوانید: دیتاکس واتر، طعم دار شده و سم زدا

کبد چرب چیست و علت آن

همانگونه که از اسم این عارضه مشخص است، به تجمع چربی در این اندام در حجم اضافه کبد چرب می‌گویند. این بیماری در دو نوع:

- کبد چرب الکلی و استئاتوهپاتیت غیر الکلی.

که در نوع اول یعنی کبد چرب الکلی که با تجمع چربی در کبد  در اثر مصرف زیاد الکل پدیدار می‌شود که ممکن است به بزرگی و درد کبد دچار شود.

در نوع دوم استئاتوهپاتیت غیر الکلی به هر چه ملتهب شدن کبد و آسیب آن می‌انجامد و به فیبروز و پیشرفت بیماری سیروز کبدی منجر می‌شود.

در وقوع این عارضه عوامل بسیاری دخیل می‌باشد که از جمله آنها می‌توان به: اضافه وزن، ژنتیک، دیابت نوع2، عوارض مصرفی برخی داروها، مصرف بی رویه نمک و شکر، وضعیت نابسامان دستگاه گوارش و مصرف بی رویه نوشیدنی های الکی اشاره کرد.

نحوه پیشگیری از آن

همانگونه که در بالا ذکر شد اضافه وزن یکی از عوامل تشدید کننده این بیماری است، در نتیجه جهت پیشگیری از این بیماری لازم است همواره وزن خود را در حالت ایده آل نگهدارید. از دیگر عواملی که می‌تواند از سلامت کبد شما مراقبت کند داشتن روتین ورزشی و حداقل ترین آن یعنی پیاده روی است. توجه به میزان دریافتی بدن از باب ویتامین و مواد غذای سالم و دوری از فرآورده‌های دارای مواد نگهدارنده و همچنین مصرف تنقلات اعم از چیپس و پفک و غذاهای فست فودی نیز عامل تعیین کننده ای در حفظ سلامت کبد شما می‌باشد.

بیشتر بخوانید: مکمل هایی برای کاهش وزن

بررسی علائم کبد چرب و درمان آن

بیماری کبد چرب در مراحل اولیه تقریبا بیماری خاموشی ست و ممکن است بدون علائم در فرد بروز پیدا کند،  با این حال علائمی که در برخی افراد گزارش شده بدین شرح است:

- حالت تهوع

-  زردی رنگ پوست و مردمک چشم

-  تورم شکم

-  احساس خستگی و ضعف زیاد

- احساس پر بودن شکم

- جوش بر روی صورت و یا کمر

-  خشکی چشم در خانم‌ها، که در صورت بروز این علائم لازم است به پزشک مراجعه و ضمن انجام آزمایش و سی تی اسکن از قطعیت وجود این عارضه در خود اطمینان حاصل کنید.

جهت درمان بیماری کبد چرب ابتدا باید گرید و شدت میزان چربی در کبد مشخص بشود و در نهایت نسبت به درمان و بهبود آن اقدام شود.

بیشتر بخوانید: مکمل های چربی سوز: ماهیت، تقسیم بندی و عملکرد

در اینجا به چند نمونه از اقدامات مفید در جهت تسریع بهبود کبد چرب اشاره می‌کنیم:

- کاهش وزن تا رسیدن به وزن ایده آل.

- استفاده از امگا 3 یا بصورت مکمل یا در غذاهایی همچون ماهی سالمون و ساردین.

- استفاده از گیاهان دارویی و دمنوش های مرتبط با طبع بدن.

- در نظر گرفتن فیبر در رژیم غذایی.

بیشتر بخوانید: انواع امگا و کاربرد آن

به عنوان سخن پایانی باید اشاره شود که در این مقاله به چکیده بسیار کوتاهی از مقوله کبد چرب پرداختیم، درسری مقالات بعد به تفصیل به دیگر جنبه های آن و بررسی مکمل های مفید همچون آلگومد به بررسی خواهیم نشست.

بیشتر بخوانید: آلگومد و تأثیرات آن

در نظر داشته باشید نسخه ها و پیشنهادات عمومی که بسیاری از مردم برای همدیگر تجویز می‌کنند ممکن است برای بعضی افراد پاسخگو و برای بعضی دیگر حتی خطرناک باشد که این موضوع بخصوص در مورد داروهای گیاهی صدق می‌کند، لذا قبل از هر گونه درمان های خانگی و روی آوردن به مصرف دمنوش های گیاهی حتما از طبع بدن خود آگاه و سپس به مصرف آنها روی آورید. همواره در نظر داشته باشید که لازم است بدن خودتان را بشناسید و آگاهانه به مصرف یا عدم مصرف مواد خوراکی روی بیاورید.

بیشتر بخوانید: انواع امگا و کاربرد آن

نویسنده :آیدا قلعه وند
15 مرداد 1403
نظرات کاربران

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهید.