0
منوی کافه دارو
داروخانه آنلاین-کافه دارو نمایش فیلترها
مقالات
انواع امگا و کاربرد آن
احتمالاً همه ما نام امگا و تأثیرات آن بر سلامتی را شنیده ایم، در مقاله پیش رو این عنوان نام آشنا را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

در سری مقالات مجله کافه دارو به بررسی موضوعات مرتبط با سلامتی پرداختیم. حال می‌خواهیم به مقوله انواع امگا و کاربرد آن به بررسی بنشینیم.

امگا چیست؟

امگا از اسیدهای چرب و یکی از ریز مغذی هاست که در جهت حفظ عملکرد بهتر مغز و قلب بدن، انسان به آن نیاز دارد که بدن به طور طبیعی آن را تولید نمی‌کند و لازم است که از طریق مواد غذایی همچون ماهی و یا مکمل ها دریافت شود.

انواع امگا

اسیدهای چرب امگا غالباً در 3 نوع 3، 6 ،9 می باشند،که هر کدام تأثیرات متفاوتی برای بدن دارند. امگا 3 از نوع اسیدهای چرب است و کارکردهای بسیار مهمی برای بدن به ارمغان می آورد. امگا 6 و 9 نیز در منابع غذایی مشترک از قبیل روغن های گیاهی، آجیل و دانه ها یافت می‌شود اما باهم یکسان نیستند و از این بابت است که در دو نوع 6 و 9 جا گرفته اند.

کارکرد و تفاوت امگاها

امگاها ممکن است در یک مکمل گردآوری و یا بصورت جداگانه جهت مصرف در دسترس قرار بگیرند.

 

مکمل امگا 3

این نوع از اسیدهای چرب از معروف ترین چربی های غیراشباع ضروری برای بدن است که بنا به اعلام سازمان جهانی بهداشت هر انسان نیازمند مصرف دو وعده ماهی در هفته جهت دریافت این نوع امگا است. ماهی های آزاد، شاه ماهی، پولاک، ساردین و...، سبزیجات از جمله اسفناج و کلم پیچ، روغن دانه چیا، روغن بذر کتان، روغن گردو، آووکادو از مهمترین منابع دریافتی امگا3 به شمار می‌آیند. 

کارکرد امگا 3

این ریز مغذی به حمایت از سلامت روان، بهبود سلامت قلب، مدیریت وزن سالم، کاهش التهاب، ارتقاء سلامت استخوان، حمایت از رشد مغز نوزادان، بهبود سلامت قلب در بدن منجر می‌شود.

علائم کمبود امگا3 

بدن نسبت به هر کمبود ماده مغذی علائمی را از خود بروز می‌دهد، که لازم است در صورت مواجه با این علائم در پی جبران آن بربیایید. (شایان ذکر است بسنده کردن به علائم ممکن است راهکار مطلوب نباشد، گاها علائم چندین ریز مغذی ممکن است شبیه به هم باشد و ما نتوانیم تشخیص دهیم این آلارم نشان از کمبود کدام ماده مغذی بدن است).

 در اینجا به بعضی از علائم کمبود امگا 3 اشاره می‌کنیم که شامل:

  • خشکی پوست، شکنندگی ناخن ها، کدر شدن موها، بی خوابی، عدم داشتن تمرکز، دردهای مفصلی و خستگی است.

بیشتر بخوانید: امگا 3 و نقش های آن در بدن

مکمل امگا 6 

این نوع امگا نیز همچون امگا3 از دسته چربی های غیراشباع ضروری برای بدن بوده که مسئول تأمین انرژی بدن است. این دسته از اسیدهای چرب در مواد غذایی همچون ذرت، آجیل و دانه ها، روغ هسته انگور، تخمه آفتابگردان، گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ، روغن ذرت و آفتابگردان، روغن گردو و سویا یافت می‌شود.

کارکرد امگا 6 در بدن

این امگا هم ضد التهاب و هم التهاب زا است، این یعنی در مصرف آن باید تعادل رعایت شود.

میزان زیاد این امگا به افزایش فشار خون و در نتیجه لخته شدن خون در رگ ها منتهی می‌شود.

علائم کمبود امگا 6

  • کمبود این دسته از اسیدهای چرب در بدن به شکل تشنگی بیش از حد، تکرر ادرار، خشکی پوست، شوره سر، ناخن های شکننده و یا نرم، خشکی و کدری مو خود را نشان می‌دهد.

مکمل امگا 9

امگا 9 فراوان ترین اسید های چرب است که برای بدن مهم اما غیر ضروری هستند، این بدین معناست که بدن می‌تواند آنها را تولید کند، اما به هر حال مصرف مواد غذایی جهت کمک به دریافت این نوع از امگا نیز مفید فایده است. این امگا در مواد غذایی همچون روغن زیتون، روغن بادام هندی، روغن بادام زمینی، گردو، بادام، بادام هندی یافت می‌شود.

کارکرد امگا 9

امگا 9 در بدن دارای فوایدی همچون تقویت انرژی، بهبود سلامت قلب و عروق، بهداشت باروری، کاهش سطح کلسترول، مبارزه با آلزایمر، بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن، پیشگیری از دیابت و کاهش اشتها است.

علائم کمبود امگا 9 

  • ریزش مو، ناباروری در مردان، شوره سر، خشکی چشم، علاقه مندی به مصرف غذاهای چرب، سقط جنین، اگزمای پوستی، احساس درد در مفاصل از علائم کمبود امگا 9 است.

در پایان سخن، اسیدهای چرب نامبرده جهت سلامتی بدن ضروری هستند، اما میزان نیاز بدن به هر کدام از آنها متفاوت است، به نحوی که باید همواره مدنظر خود قرار دهید که مصرف زیاد امگا6 بر عکس امگا 3 ممکن است موجب ایجاد بیماری های مزمن در بدن می‌شود، در نتیجه در مصرف مواد غذایی حاوی امگا 6 همواره تعادل را رعایت فرمایید.

 

مصرف دو وعده ماهی در هفته اگر به هر دلیلی قابل انجام نیست، لازم است از مکمل های حاوی امگا 3 بهره مند بشوید که شما می‌توانید با مراجعه به گروه امگا جهت خرید اقدام فرمایید.

در مقاله بعد به بررسی مکمل های مختلف حاوی امگا خواهیم پرد اخت، با ما همراه باشید.

 

نویسنده :آیدا قلعه وند
13 تیر 1403
نظرات کاربران

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهید.