0
منوی کافه دارو
داروخانه آنلاین-کافه دارو نمایش فیلترها
مقالات
امگا ۳ و نقش های آن در بدن
اسید چرب امگا ۳ دارای دو نوع اصلی می باشد. نوع EPA که بیشتر در گوشت ماهی یافت می شود و نوع ALA که غالباً در منابع گیاهی این ماده یافت می شود و این اسید اثرات بسیار مناسبی برروی سلامتی می باشد

زمانی که صحبت از چربی می شود فکر افراد به مضرات آن ها و عوارض چربی ها معطوف می شود.

اما تمامی چربی ها اینگونه نبوده و بسیاری از آن ها تأثیرات مفیدی روی بدن ما دارند.

اسید چربی امگا۳ نیز از این دسته است. اسید چرب امگا ۳ دارای دو نوع اصلی می باشد. نوع EPA که بیشتر در گوشت ماهی یافت می شود و نوع ALA که غالباً در منابع گیاهی این ماده یافت می شود.

این اسید چرب نه تنها برای عملکرد مناسب بدن لازم است بلکه دارای اثرات بسیار مناسبی برروی سلامتی می باشد که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت:

 

بهبود سلامت قلبی عروقی و بهبود چربی خون:

تحقیقات نشان داده اند در مناطقی که افراد مصرف ماهی بالایی داشتند میزان ابتلای آن ها به بیماری های قلبی عروقی بسیار کمتر بوده است. که دانشمندان این  مورد را مربوط به امگا۳ موجود در گوشت ماهی می دانند. استفاده از اسید چرب امگا ۳ می تواند باعث کاهش تری گلیسیرید های خون، کاهش فشار خون، افزایش کلسترول مفید(HDL) خون، که همگی عامل اصلی بیماری های قلبی عروقی هستند شوند.

 

بهبود عملکرد ورزشی:

تحقیقات نشان داده اند مصرف اسید چرب امگا ۳ می تواند باعث ایجاد خواص آنابولیک در بدن شده و باعث افزایش توده عضلانی در ورزشکاران شود. همچنین مصرف این ماده باعث کاهش میزان کوفتگی تأخیری بعد از تمرینات ورزشی می شود. همچنین تحقیقات نشان می دهد مصرف این مکمل به همراه تمرینات منظم می تواند باعث کاهش چربی بدن نیز شود.

 
سلامت استخوان و مفاصل:  

پوکی استخوان و روماتیسم دو بیماری اصلی هستند که می توانند سلامتی مفاصل ما را تهدید کنند.  مصرف اسید چرب امگا ۳ می تواند باعث ایجاد نرمی مفاصل، افزایش جذب استخوان در استخوان شده و می تواند باعث پیشگیری و بهبود علائم این دو بیماری شود.

 عملکرد مغزی و افسردگی و بیماری های آلزایمر:

تحقیقات نشان داده اند مصرف امگا۳ به صورت مکمل می تواند در افراد مبتلا به افسردگی و اضطراب باعث کاهش علائم گردد. همچنین این اسید چرب به دلیل تأثیرات مثبت بر روی عملکرد های مغزی می تواند امکان ابتلا به بیماری های مانند آلزایمر را کاهش دهد.

عملکرد ریوی و بیماری های تنفسی:  

مصرف اسید چرب امگا ۳ بخاطر اثرات ضد التهابی این ماده می تواند با کاستن از میزان التهاب راه های هوایی ریه ها باعث بهبود بیماری آسم و علائم آن گردد.

 

بهبود در قاعدگی در بانوان:

مصرف اسید چرب امگا ۳ می تواند باعث کاهش درد و علائم دوران قاعدگی در بانوان شود.

 

بهبود سلامت پوست:

بخشی از ساختار اسید چرب امگا ۳ در تشکیل پوست انسان نقش بازی می کنند. که مسئول حفظ سلامت سلول های پوستی و حفظ رطوبت و جلوگیری از ایجاد چین و چروک است. و تحقیقات نشان داده اند که مصرف اسید چرب امگا ۳ می تواند باعث بهبود سلامت پوست گردد.

 

خواص ضد التهابی:

 التهاب در واقع یک پاسخ طبیعی بدن برای مقابله با بیماری های و شرایط گوناگون بدنی است. اما وجود التهاب به صورت مزمن می تواند باعث به خطر افتادن سلامتی افراد گردد. تحقیقات نشان داده اند مصرف امگا۳ می تواند میزان عوامل التهابی بدن را کاهش دهد.

همچنین مصرف این ماده می تواند با کاستن میزان عوامل التهابی ایجاد شده در بدن بعد از تمرینات ورزشی باعث ریکاوری سریع تر و بهبود عملکرد در ورزشکاران شود.

 

بیش فعالی در کودکان:

ناهنجاری بیش فعالی باعث عدم توانایی تمرکز و فعالیت بیش از حد در کودکان می شود. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که در کودکان بیش فعال میزان امگا۳ نسبت به همسالان کمتر بوده است. همچنین بسیار از تحقیقات نشان داده اند که استفاده از مکمل امگا۳ باعث بهبود علائم این ناهنجاری در کودکان می شود.  

 

منابع غذایی این امگا3:
  • انواع ماهی
  • گردو
  • بذر کتان و روغن بذر کتان
  • روغن کانولا
  • روغن سویا
  • دانه های چیا

 

میزان مصرف:

به صورت کلی برای افراد با نیاز های خاص مانند بیماری قلبی عروقی میزان یک گرم در روز توصیه می شود. البته افراد می توانند تا میزان ۴ میلی گرم در روز را نیز استفاده نمایند.

 

گرد آوری و ترجمه: دکتر اسماعیل مظفری پور – کارشناس تغذیه، آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی

 

برخی منابع مورد استفاده:

Cazzola R, Russo-Volpe S, Miles EA, Rees D, Banerjee T, Roynette CE, Wells SJ, Goua M, Wahle KW, Calder PC, Cestaro B. Age- and dose-dependent effects of an eicosapentaenoic acid-rich oil on cardiovascular risk factors in healthy male subjects. Atherosclerosis. 2007 Jul;193(1):159-67. 

Giacobini M, Medin E, Ahnemark E, Russo LJ, Carlqvist P. Prevalence, Patient Characteristics, and Pharmacological Treatment of Children, Adolescents, and Adults Diagnosed With ADHD in Sweden. J Atten Disord. 2018 Jan;22(1):3-13.

Li H, Ruan XZ, Powis SH, Fernando R, Mon WY, Wheeler DC, Moorhead JF, Varghese Z. EPA and DHA reduce LPS-induced inflammation responses in HK-2 cells: evidence for a PPAR-gamma-dependent mechanism. Kidney Int. 2005 Mar;67(3):867-74.

Peet M, Stokes C. Omega-3 fatty acids in the treatment of psychiatric disorders. Drugs. 2005;65(8):1051-9.

 

 

نویسنده :دکتر اسماعیل مظفری پور
05 اسفند 1400
نظرات کاربران

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهید.