0
منوی کافه دارو
داروخانه آنلاین-کافه دارو نمایش فیلترها
مقالات

ضد آفتاب و لزوم استفاده از آن

ضد آفتاب و لزوم استفاده از آن
محافظت از پوست در برابر نور خورشید از اهمیت ویژه ای برخوردار است و این اهمیت تا بدان جاست که استفاده روزانه از ضد آفتاب را از اهم امور مراقبت پوست برشمرده اند.

در سری مقالات مجله کافه دارو به جنبه های مختلف زیبایی و سلامتی پرداختیم، حال در این مقاله قصد داریم به مبحث ضد آفتاب و لزوم استفاده از آن بپردازیم. ضد آفتاب چیست و لزوم استفاده از آن؟ SPF  ضد آفتاب نشان گر چیست؟ ضد آفتاب رنگی یا بی رنگ؟

ضد آفتاب چیست و لزوم استفاده از آن

کرم ضد آفتاب یک محصول مراقبتی از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید است که به صورت کرم، لوسیون، اسپری، ژل، پودر و ... قابل استفاده است.

لزوم استفاده از ضد آفتاب بر هیچکس پوشیده نیست و این بینش که ضد آفتاب فقط مخصوص روزهای آفتابی در فصل تابستان است کاملا اشتباه می‌باشد. ضد آفتاب فقط مختص روزهای آفتابی نیست و در تمام فصول حتی زمستان نیز باید از این محصول جهت پوشانندگی بهره مند شد. در واقع تمامی اشعه های ساطع شده از نور خورشید مضر نمی‌باشد و جذب مقداری ازآن جهت تأمین ویتامین دی بدن امر مشهودی است اما دریافت تمام این اشعه توسط پوست موجب تخریب ساختار پوست صورت و در نهایت آفتاب سوختگی شده که این موضوع منجر به ایجاد مشکلات عدیده در فرد می‌شود. از این رو لازم است استفاده از کرم ضد آفتاب را در روتین پوستی روزانه خود قرار داد.

بیشتر بخوانید: روش های برنزه و آسیب های آن

SPF ضد آفتاب نشان گر چیست؟

ضریب محافظت از پوست در برابر آفتاب با واحدی بنام SPF معرفی شده است. بطور مثال کرم ضد آفتاب شما با SPF 15 است، این بدین معناست که پوست شما 15 برابر بیشتر از پوست بدون ضد آفتاب طول می‌کشد تا دچار آفتاب سوختگی بشود، بر حسب این قاعده اگر شما در معرض اشعه ماورا بنفش خورشید قرار بگیرید و در حالت عادی در 10 دقیقه دچار سوختگی بشوید، با استفاده از کرم ضد آفتاب SPF 15 این زمان به 150 دقیقه می‌رسد.

حال در اینجا این سوال پیش می‌آید که این توضیح دلیل بر این است که ما از بالاترین درجه SPF  بهره مند بشویم بهتر است؟ پاسخ به این پرسش خیر است، از این بابت که میزان SPF  ارتباط به زمان حضور و همچنین نوع تابش آفتاب دارد، این بدین معناست که افرادی که در معرض نور خورشید در جنوب کشور هستند، می‌توانند از میزان SPF  بالاتری نسبت به افراد ساکن در دیگر مناطق بهره مند بشوند.

اما در کلیت ماجرا بهترین  SPF  برای استفاده  50 - 30 SPF   است که بیشتر متخصصین این دسته از ضد آفتاب ها را پیشنهاد می‌کنند.

ضد آفتاب رنگی یا بی رنگ

ضد آفتاب بی رنگ در رنگ سفید تولید می‌شود و به گونه ای طراحی شده که اثری از آن روی پوست دیده نشود (گرچه استفاده از کرم های بی رنگ در بعضی تیپ های پوستی ممکن است خود را به شکل سفید گچی نمایان کند که این موضوع بخصوص در افراد با رنگ پوست تیره بیشتر مشهود است).

بیشتر بخوانید: تأثیرات بوتاکس

در اینجا به چند نمونه از ویژگی های ضد آفتاب رنگی و بی رنگ اشاره می‌کنیم:

- ضد آفتاب رنگی دارای رنگدانه های اکسید آهن است، که این رنگدانه ها به محافظت بیشتر پوست در مقابل نور خورشید می‌انجامد.

- ضد آفتاب رنگی با خاصیت پوشانندگی خود قادر به ایجاد ظاهر زیباتر برای فرد است و این موضوغ باعث می‌شود که فرد از مصرف کرم آرایشی نیز بی نیاز شود.

- ضد آفتاب بی رنگ، شفاف و روشن است و برای کسانی که می‌خواهند حالت طبیعی پوست صورتشان حفظ بماند، بهتر است.

- ضد آفتاب رنگی از پوست در مقابل نور آبی رنگ که از گوشی موبایل و کامپیوتر ساطع می‌شود نیز قابلیت حفاظت دارد.

به عنوان سخن پایانی لازم به ذکر است که استفاده از کرم ضد آفتاب با SPF  مناسب را مدنظر قرار دهید و بخاطر داشته باشید که تجدید ضد آفتاب هر 2 ساعت یکبار امر اجتناب ناپذیری ست که جهت بهره مندی هر چه بهتر از ضد آفتاب باید آن را مدنظر قرار دهید. در مقاله بعدی به بررسی بعضی ضد آفتاب های موجود خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: بررسی ضد آفتاب و خرید آن

نویسنده :آیدا قلعه وند
08 مرداد 1403
نظرات کاربران

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهید.