0
منوی کافه دارو
داروخانه آنلاین-کافه دارو نمایش فیلترها
مقالات

روش های برنزه و آسیب های آن

روش های برنزه و آسیب های آن
برنزه کردن واژه ای نام آشنا که افراد برای تغییر رنگ پوست و شکلاتی شدن آن، اقدام به گرفتن آفتاب و یا استفاده از دستگاه های سولار می‌کنند.

در سری مقالات  مجله کافه دارو به مقالات با عناوین مختلف پرداخته شده است، در این مقاله نیز قصد داریم به عنوان نام آشنا روش های برنزه و آسیب های آن بپردازیم. برنزه کردن چیست؟ بررسی روش های برنزه کردن، آسیب های برنزه کردن به چه شکل است؟ و در نهایت معرفی کم آسیب ترین روش برنزه. با ما در این مقاله همراه باشید تا با آگاهی بهتر و حفظ مسئولیت در جهت انجام یا عدم انجام برنزه کردن اقدام کنید.

بیشتر بخوانید:  تأثیرات بوتاکس

برنزه کردن چیست؟

برنزه کردن عنوانی نام آشنا برای عموم افراد است که با نزدیک شدن فصل تابستان بسیاری از افراد به برنزه کردن خود ترغیب می‌شوند. این روش سالیان مدیدی ست که در صنعت مد و زیبایی جای خود را باز کرده است و افراد زیادی با رنگ پوست های متفاوت درصدد انجام این کار برمی‌آیند. در این روش پوست شخص با توجه به تناژ انتخابی تیره تر می‌شود که درجات تیرگی کاملاً مرتبط با روش و تعداد جلسات انجام آن است.

بررسی روش های برنزه کردن

برنزه کردن از طرق مختلف اعم از استفاده از دستگاه و یا قرار گیری در زیر آفتاب قابل انجام است که هر کدام از این روش ها معایب و مزایای خود را دارد. سولار نام عمومی دستگاه هایی ست که برای این امر ساخته شده است، این دستگاه ها با شبیه سازی تابش ماورا بنفش به صورت مصنوعی به تیره شدن پوست شما می‌انجامد که میزان تابش آن چندین برابر بیشتر از آفتاب تابستان است که در مدت زمان بسیار کوتاهی با حجم زیاد بر روی پوست اعمال می‌شود. این فرآیند روش بسیار آسان و سریع اما پر ریسک است که فرد بر حسب درجه تیرگی مدنظر، در یک یا چندین جلسه می تواند پوست خود را برنزه کند.

 

روش دیگر برنزه کردن، روش طبیعی یعنی دراز کشیدن در زیر نور آفتاب و به اصطلاح آفتاب گرفتن است که در این روش فرد زیر نور آفتاب مستقیم دراز کشیده تا در نهایت تیرگی پوست مدنظر رقم بخورد. این روش، نیاز به صبوری بیشتری دارد و ممکن است تیرگی یکنواختی را نسبت به دستگاه سولار برای شما بوجود نیاورد.

بیشتر بخوانید: بررسی ضد آفتاب و خرید آن

آسیب های برنزه کردن به چه شکل است؟

گرچه تابش نور آفتاب به دریافت ویتامین د3 در ما منجر می‌شود اما میزان این پرتو ها اگر از حد لازم خود فراتر برود آسیب های پوستی زیادی را برای فرد منجر می‌شود و همانگونه که شاهد هستیم مسائلی زیستی مرتبط به لایه اوزون به نامطلوبی پرتو های نور آفتاب منجر شده است. در مواقع معمول همیشه توصیه شده است که موارد حفاظتی در برابر نور آفتاب را پیش رو داشته باشیم، چه بسا این پیشنهادات فقط معطوف به فصل تابستان نیست، بلکه در مراقبت های پوستی به استفاده از کرم های ضد آفتاب حتی در روزهای ابری و برفی نیز توصیه شده است، علاوه بر کرم ضد آفتاب بهره بردن از عینک آفتابی که پوشش دهی خوبی داشته باشد که بتواند علاوه بر خود چشم، دور تا دور آن را  نیز از آفتاب محافظت بنماید. همین توضیح کوتاه خود نشان از ضرر های اجتناب ناپذیر تابش مستقیم و محافظت نشده آفتاب و لزوم مراقبت از آن را بما نشان می‌دهد. حال با این توضیحات شما تصور کنید که فرد در مراحل برنزه کردن، خود را در معرض تابش مستقیم و چندین برابری آفتاب آن هم بدون هیچ وسیله حفاظتی قرار می‌دهد، که در نتیجه این اتفاق میزان فعل و انفعالات پوستی را تغییر و در نتیجه موجب آسیب های زودرس و دیررس از آفتاب سوختگی و تاول و التهابات، بروز لکه های پوستی، مسعتد شدن فرد در ابتلا به سرطان  و همچنین کم آبی و دهیدراته شدن پوست را  به همراه دارد.

بیشتر بخوانید: فواید ویتامین D

معرفی کم آسیب ترین روش برنزه

بعد از بررسی کلی جوانب برنزه کردن، همچنان هستند افرادی که صابون آسیب های آن را به تن می‌ز‌نند و در پی انجام این کار هستند، از این رو در این مرحله تصمیم گیری حداقل لطفی که فرد می‌تواند به خود داشته باشد انتخاب یک گزینه بین بد و بدتر است که با روش کم آسیب تر به انجام این تغییر ظاهری مبادرت کند. قبل از ذکر نکات لازم است به خاطر داشته باشید که آسیب برنزه کردن برای افرادی که پوست روشن تری دارند بیشتر است. همچنین اگر بتوانید خود را متقاعد کنید که به جای روش های برنزه شدن در مدت طولانی، از روش های موقت بهره مند بشوید، نیز عامل مؤثر دیگری در جهت مراقبت از سلامتی شما است.

استفاده از محصولات و روغن های محافظتی در این فرآیند امکان آسیب را کمی کمتر می‌کند. همچنین بهره گیری از مشورت متخصصین و استفاده از مکمل های حفاظتی قدم دیگری در این مرحله است.

دیگر مراحل مراقبتی در انجام برنزه کردن بدین شرح است:

- عاری از هر گونه لوازم آرایش و عطر، ادکلن، اسپری ضد تعریق در جلسه سولاریوم حاضر شوید.

-  از اکسسوری، جواهرات، ساعت و لنز چشم در حین سولار استفاده نکنید.

-  با  بهره گیری از مشورت متخصص یا داروساز های داروخانه، در جهت حفظ رطوبت پوست به حد کافی و عدم دهیدراته شدن بیش از حد، از محصولات آبرسان استفاده کنید.

-  به علت تعریق زیاد در حین سولار، به نوشیدن آب زیاد مبادرت کنید تا بتوانید تا حد امکان آب از دسته رفته را جبران کنید.

-  از محصولاتی مراقبتی بعد از سولار بهره مند بشوید.

-  قبل از انجام فرآیند برنزه کردن، پوست را لایه برداری و سلول های مرده پوست را رفع کنید.

بخاطر داشته باشید که شما زیبا هستید و ملاک های زیبایی تعریف شده از صنعت آرایشی همواره در حال تغییر است و اکثر این ملاک ها به ضرر کوتاه و بلند مدت مصرف کننده و به نفع پولسازان می باشد و  ما سالیان سال قرار است این جسم را با خود به همراه داشته باشیم و هر انتخابی که سلامت جسم و روح ما را به مخاطره بیندازد، ممکن است عواقب جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. پس بهتر است تا حد امکان از سلامت پوست خود در جهت هر چه زیباتر شدن خود بهره مند بشوید.

                                                          تن آدمی شریف است به جان آدمیت               نه همین لباس زیباست نشان آدمیت

نویسنده :آیدا قلعه وند
07 مرداد 1403
نظرات کاربران

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهید.