0
منوی کافه دارو
داروخانه آنلاین-کافه دارو نمایش فیلترها
مقالات

درمان های مؤثر در دوران PMS

درمان های مؤثر در دوران PMS
دوران PMS از دوران بسیار مهم در روتین زندگی بانوان است که در بعضی افراد با اختلالاتی همراه است.

در سری مقالات مجله کافه دارو به جنبه های مختلف سلامتی پرداختیم، حال در این مقاله قصد داریم به درمان های مؤثر در دوران PMS بپردازیم.

PMS چیست؟

دوران پیش از قاعدگی و پریودی را که با علائمی همراه می‌شود را PMS می‌گویند. این علائم در شکل های رفتاری، روحی و جسمی خود را بروز می‌دهد که در بعضی بانوان بیشتر و در بعضی دیگرکمتر است.

دروان پریود و قاعدگی در بانوان جز دوران بسیار مهم زندگی آنها می‌باشد که بطور روتین 1/4 از هر ماه زنان را شامل می‌شود، پس لازم است جهت هر چه بهتر گذراندن این ایام اقداماتی را مدنظر قرار بدهید.

بیشتر بخوانید: قرص های اورژانسی جهت پیشگیری از بارداری

علائم PMS چیست؟

تقریبا یک هفته قبل از شروع پریودی علائم آن در بانوان هویدا می‌شود که این علائم شامل:

- نوسانات خلق و خو

- احساسات شبیه به افسردگی و غم

- تغییرات اشتها

- کمبود انرژی

-  نفخ و دل درد

- درد سینه

- بروز علائم یبوست یا اسهال

- پا درد و کمر درد

- جوش و تیرگی پوست

که این علائم ممکن است در بعضی افراد کمتر و در بعضی دیگر نمود بیشتر داشته باشد که این علائم نشأت گرفته از تغییرات هورمونی و میزان سروتونین است.

شدت و ضعف علائم PMS منوط به دلایل ست که با تغییر رفتار سبک زندگی می‌توان تا حدود بسیار مطلوبی از شدت آن کم کرد که این موارد شامل: عدم تحرک کافی و ورزش نکردن، مصرف دخانیات و الکل، غذاهای چرب و فست فود، استرس و فشارهای روانی، سابقه افسردگی و عدم استراحت کافی است.

روش های پیشگیری از بروز علائم شدید PMS

بروز علائم در دوران پیش از قاعدگی امر اجتناب ناپذیری است، اما می‌توان اقداماتی جهت بهبود گذران این ایام را پیش رو گرفت، در ادامه این اقدامات را بررسی می‌کنیم:

- تغییر در سبک زندگی: در این مورد فرد می‌تواند با ایجاد تغییرات ساده در ساعت خواب و استراحت، رعایت برنامه غذایی سالم، مدیریت استرس، عدم قرار گیری در فضاهای ناشاد، رسیدگی به حال واحوال روحی، تماماً می‌توانند حس آرامش بیشتری برای فرد در تمامی ایام بخصوص ایام پیش از پریودی را رقم بزند.

- حفظ وکنترل وزن: داشتن وزن ایده آل یکی از دلایل بهبود گذران دوران PMS است، به نحوی که طبق تحقیقات به عمل آمده خانم هایی که دچار اضافه وز هستند 3 برابر بیشتر از بانوان دیگر در معرض PMS دردناک تر هستند.

- بهره مندی از مکمل های غذایی: مکمل های غذایی به نوعی تأمین کننده نیازهایی است که از طریق مواد غذایی، فرد دریافت نکرده است، اینجاست که با مصرف مکمل های غذایی می‌توان روند رو به بهبودی در جهت سلامت بدن را برای خود به ارمغان آورد. مکمل های اینچنین به بهبود خلق و خوی فرد،کمتر شدن درد و بهبود دیگر اختلالات قاعدگی کمک مؤثری می‌کند. در مقاله بعدی مکمل های مؤثر در PMS را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

بیشتر بخوانید: انواع گیاهان درمانی مفید برای زنان

درمان خانگی PMS با دمنوش و گیاهان دارویی

بعضی از گیاهان دارویی می‌توانند به ایجاد آرامش در این ایام منجرمی‌شوند که می‌توان بطور روتین از این دمنوش ها بهره مند شد یا چند روز قبل از شروع PMS نسبت به مصرف آنها مبادرت نمود. این گیاهان که تأثیر مثبتی برای بدن دارد شامل: گیاه پنج انگشت، گیاه مریم گلی، پونه و نعناع و همچنین روغن گل مغربی است. گیاهان دیگر همچون آویشن نیز در دوران پریود جهت تسهیل خونریزی نیز مورد اهمیت قرار می‌گیرند، این دمنوش می‌تواند برای بانوانی که لخته دارند و کنده شدن لخته ها برایشان با درد بسیار همراه است می‌تواند به راحت جدا شدن لخته از دیواره رحم کمک مؤثری کند. (شایان ذکر است مصرف هر نوع مکمل ویا دمنوش های گیاهی باید مطابق با ساختار و طبع بدن فرد باشد).

بیشتر بخوانید: روغن گل مغربی (پرایم رز) و تأثیرات آن

نویسنده :آیدا قلعه وند
14 مرداد 1403
نظرات کاربران

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهید.