0
منوی کافه دارو
داروخانه آنلاین-کافه دارو نمایش فیلترها
مقالات

انواع گیاهان درمانی مفید برای زنان

انواع گیاهان درمانی مفید برای زنان
تأثیر درمانی گیاهان امر بدیهی ست که در این میان بعضی گیاهان، خواص درمانی شگفت انگیزی برای زنان دارد.

 در سری مقالات مجله کافه دارو به بررسی بعضی گیاهان درمانی و خواص آنها پرداخته ایم، حال در این مقاله قصد داریم به انواع گیاهان درمانی مفید برای زنان بنشینیم، با ما در این مقاله همراه باشید.

گیاهان از دیر ایام مورد توجه درمان و سلامت بوده است که از گیاهان در ترکیبات دارو ها و یا بطور مستقیم در تولید فرآورده های گیاهی بهره مندی هایی صورت گرفته است که در این بین از تأثیرات گیاهان در درمان بیماری هاو مشکلات زنان نیز بسیار استفاده شده است.

بیشتر بخوانید: گیاه آشواگاندا و تأثیرات آن

خواص گیاه پنج انگشت برای زنان

این گیاه از خانواده شاه پسند است که دمبرگ بلند و گل به رنگ آبی مایل به بنفش دارد.  برگ های پنجه ای و پنج تایی آن دلیل نامگذاری این گیاه است. مواد مؤثره پنج انگشت با تأثیر بر روی هیپوفیز ترشح پرولاکتین را کاهش داده و به بهبود اختلالات قاعدگی منجر می شود. عصاره گیاه پنج انگشت با دارا بودن اثرات دوپامینرژیک باعث بهبود اختلالات دوران یائسگی همچون گر گرفتگی و اختلالات روحی و بی نظمی های خواب منجر می‌شود. طبع گیاه پنج انگشت معتدل است و خواص کلی آن بدین شرح است:

  • افزایش شیر
  • بهبود درد پستان
  • تقویت تخمدان
  • بهبود کیست رحم و تخمدان
  • مؤثر در درمان آکنه
  • چاقی های هورمونی

خواص گیاه مریم گلی برای زنان

مریم گلی با نام علمی سالویا یک گیاه دارویی است که دارای گل های زیبا و اما طعم تلخ می‌باشد. این گیاه با دارا بودن خواص ضد عفونی در درمان عفونت زنان بسیار مؤثر عمل می‌کند و با افزایش تولید گلبول های سفید به تقویت سیستم ایمنی نیز منجر می‌شود. از دیگر خواص مهم این گیاه به تنظیم سطح استروژن در بدن باید اشاره کرد که به دلیل دارا بودن فتواستروژن طبیعی سلامت طولانی مدت رحم را منجر می‌شود. این گیاه درمانی همچنین در پیشگیری از عدم ابتلا به سرطان رحم نیز نقش مؤثری ایفا می‌کند.

بیشتر بخوانید: روغن گل مغربی (پرایم رز) و تأثیرات آن

خواص گیاه رازیانه برای زنان

این گیاه با دارا بودن ریز مغذی هایی همچون ویتامین آ، سدیم،کربوهیدرات، فیبر، پروتئین و نیاسین خواص درمانی زیادی به همراه دارد. گیاه رازیانه ضد بلغم و ضد صفرا است که در پاکسازی رحم و بهبود فعالیت تخمدان ها نقش مؤثری ایفا می‌کند.  طبع این گیاه گرم و خشک است و خواص کلی آن بدین شرح است:

  • تسکین علائم یائسگی
  • سلامت تخمدان
  • تنظیم زمان پریودی و قاعدگی
  • شادابی و زیبایی پوست و مو
  • بهبود تنبلی تخمدان
  • مؤثر در تخمک گذاری و درمان نازایی

گیاه رازیانه همچنین با افزایش سطح استروژن درتشکیل سلول های جدید و بافت سینه مؤثر واقع می‌شود و از این رو در بزرگ شدن سینه ها می‌تواند نقش مؤثری ایفا کند.

خواص گیاه بومادران برای زنان

طبع این گیاه گرم و خشک است و تمامی قسمت های این گیاه در درمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه حاوی فلانوئیدها، روتین، تانین، کومارین، سینئول، لاکتون و دیگر آنتی اکسیدان ها است. گیاه بومادران برای رفع دردها، گرفتگی های قاعدگی، آرام تر شدن ماهیچه های رحم در انقباضات زمان قاعدگی مؤثر است. این گیاه همچنین در تنظیم سیکل قاعدگی و شروع قاعدگی نیز نقش مثبتی ایفا می‌کند.

بیشتر بخوانید: انواع مکمل های گل مغربی (پرایم رز)

خواص گیاه کوهوش سیاه برای زنان

ریشه این گیاه به عنوان یک فیتواستروژن عمل می‌کند و همچون یک هورومون استروژن در بهبود سندرم پیش از قاعدگی یا بی نظمی های پریود مؤثر است و همچنین بهبود دهنده علائم یائسگی نیز می‌باشد. از ریشه این گیاه بدیل خواص فراوانش هم اکنون در تولید مکمل و فرآورده های غذایی و دارویی استفاده می‌کنند.

خواص گیاه خارخاسک در زنان

خارخاسک یکی دیگر از انواع گیاهان دارویی است که برای زنانی که میل جنسی پایین دارند، می‌تواند مؤثر باشد. گیاه خارخاسک در تنظیم ترشح هورمون تستوسترون موفق عمل می‌کند، از این رو در تعادل این هورمون در بدن مؤثر است. این گیاه همچنین در بهبود گرگرفتگی در دوران یائسگی نیز نقش مفیدی ایفا می‌کند.

به عنوان سخن پایانی لازم به یادآوری ست که طبیعی ترین فرآورده ها نیز باید با توجه به ساختار طبع بدن مورد استفاده قرار بگیرد، این بدین معناست که  بعضی دمنوش های گیاهی ممکن است برای بعضی موجب سلامت و برای بعضی دیگر موجبات ضرر بدن را فراهم کند.

با بدن خود دوست و همراه باشید...

نویسنده :آیدا قلعه وند
17 تیر 1403
نظرات کاربران

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهید.