0
منوی کافه دارو
داروخانه آنلاین-کافه دارو نمایش فیلترها

تأثیر ویتامین ها بر تعریق

تأثیر ویتامین ها بر تعریق
افزایش تعریق و بوی آن همواره موضوع قابل اهمیتی ست که گاهاً افراد بنا به دلایلی با آن مواجه می‌شوند که ممکن است یکی از این دلایل کمبود ویتامین و ریز مغذی های بدن باشد.

در مقاله پیشین در مجله کافه دارو به جنبه ای از بوی تعریق پرداختیم، حال قصد داریم این موضوع را از جنبه دیگر بازبینی کنیم که تأثیر ویتامین ها بر تعریق به چه نحوی است؟

بیشتر بخوانید: عوامل مؤثر در کاهش بوی عرق

کمبود ویتامین ها تأثیر قابل توجهی بر تعریق بدن و بوی آن دارد. از آنجا که تعریق از جمله راه های تنظیم دمای بدن و همچنین دفع سموم بدن است هر گونه تغییر در میزان عرق و همچنین بوی آن می‌تواند آلارمی مبنی بر عدم تعادل در سلامت کلی بدن باشد.

چگونه کمبود ریز مغذی ها بر تعریق و میزان بوی آن تأثیر می‌گذارد؟

در فرآیندهای متابولیکی بدن ویتامین ها و مواد معدنی نقش پر سزایی دارند که به تعادل و ریتم عادی عملکردی سیستم و اندام های مختلف بدن کمک مؤثری می‌کنند. عدم تأمین ریز مغذی ها به میزان مورد نیاز بدن می‌تواند یکی از عوامل اساسی در افزایش تعریق و بد بو شدن تعریق باشد. همانگونه که در مقاله قبل ذکر شد باکتری های سطح پوست با غدد آپوکرین ترکیب و تجزیه می‌شوند و در صورتی که بر حسب کمبود ویتامین، تعادل باکتری ها برهم بریزد و یا اینکه مواد زائد از بدن دفع نشود مواد متابولیک به درستی در بدن تجزیه نمی‌شوند و باعث ایجاد بوی ناخوشایند در فرد می‌شود. از این رو عدم سلامت پوست و رشد بیشتر باکتری ها بر سطح پوست می‌تواند میزان فعل و انفعالات این باکتری ها و تعریق را افزایش دهد. همچنین کمبود ویتامین می‌تواند سیستم های تنظیم کننده دمای بدن را تحت تآثیر قرار دهد. در ادامه به بررسی ویتامین ها و نحوه اثر گذاری آنها در تعریق خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: شیرین کننده های جایگزین قند و شکر

ویتامین د

این ویتامین از جمله ویتامین های بسیار پر اهمیت جهت عملکرد درست اندام های بدن است که کمبود آن باعث فعالیت بیش از حد غدد عرق می‌شود که این امر بیشتر در ناحیه سر و گردن مشهود است. از این رو یکی از دلایل تعریق شبانه افراد از ناحیه سر و گردن ممکن است به دلیل کمبود ویتامین د باشد.

ویتامین های گروه ب

ویتامین های خانواده ب به ویژه ویتامین های ب1، ب6 و ب12 در فرآیند های متابولیکی بدن نقش دارند که کمبود این 3 ویتامین به تجمیع مواد سمی در بدن و در نهایت افزایش بوی بد بدن می‌شوند.

بیشتر بخوانید: ویتامین ها و مواد معدنی

ویتامین ث

این ویتامین نقش مهمی در مقابله بدن با استرس اکسیداتیو و دفع سموم دارد. علاوه بر این کمبود ویتامین ث به عفونت و یا التهاب پوستی نیز منجر می‌شود و همانگونه که ذکر شد سلامت پوست ارتباط مستقیمی با تعریق دارد، از این رو کمبود ویتامین ث می‌تواند یکی از دلایل تعریق و بوی بد آن باشد.

ویتامین ای

ویتامین ای در سلامت پوست و تنظیم چربی نقش دارد و کمبود این ویتامین خشکی پوست را منجر می‌شود و تحریک پذیری پوست را به همراه دارد، همچنین این ویتامین در مبارزه با باکتری های سطح پوست نقش مؤثری دارد، از این رو کمبود ویتامین ای می‌تواند یکی از دلایل افزایش تعریق و بوی بد آن باشد.

بیشتر بخوانید: مروری بر ویتامین E

زینک

زینک یا روی نیز از جمله ریز مغذی های مورد نیاز بدن است که در تنظیم غدد عرق و کنترل رشد باکتری ها مؤثر می‌باشد، همچنین این ماده معدنی در تجزیه و حذف مواد زائد نیز مؤثر است، از این رو کمبود زینک نیز می‌تواند یکی از دلایل افزایش تعریق و بوی بد آن باشد.

منیزیم

منیزیم در متابولیسم، تنظیم عملکرد اعصاب و عضلات نقش مؤثری ایفا می‌کند، کمبود این ماده به عدم تعادل در عملکرد این موارد منجر می‌شود، همچنین منیزیم به دفع سموم بدن از طریق تعریق نیز کمک می‌کند، از این رو کمبود منیزیم نیز به نوعی در افزایش تعریق و بوی بد آن نقش دارد.

راهکارهای مؤثر در جلوگیری از تعریق

رعایت بهداشت شخصی و مراقبت از پوست: شستشوی منظم با صابون های ضد باکتری نیز میتواند عامل بسیار مؤثری در کاهش بوی بدن باشد.

تأمین ویتامین های مؤثر در کاهش تعریق : تأمین نیازهای بدن از جمله موارد مهمی ست که همواره باید مورد توجه قرار بگیرد. اصلی ترین راه تأمین ویتامین ها از طریق مواد غذایی دریافتی است که متأسفانه این روزها بر حسب عدم رعایت برنامه غذایی سالم از سوی بسیاری از افراد، بدن دچار کمبود ویتامین می‌شود که در این مواقع نسبت به مصرف مکمل های غذایی روی می‌آورند که البته لازم است قبل از بهره مندی از هرگونه مکمل نسبت به میزان کمبود و یا ازدیاد آن ویتامین در بدن اطمینان خاطر پیدا کرد، زیرا گاهاً ممکن است بر حسب دریافت اضافی به نوعی دیگر در عملکرد بدن ایجاد مخاطره نماید. از نمونه مواد غذایی که به تأمین ویتامین های تأثیر گذار در تعریق می‌توانند کمک کننده باشند می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

ویتامین د: ماهی های چرب سالمون و ساردین، تخم مرغ و لبنیات.

ویتامین های گروه ب: تخم مرغ، گوشت قرمز، غلات کامل، سبزیجات برگ سبز.

ویتامین ث: مرکبات، فلفل دلمه ای، سبزیجات سبز و توت فرنگی.

ویتامین ای: آجیل ها همچون بادام، گردو، روغن های گیاهی مانند زیتون و آفتابگردان.

زینک: مغزها، گوشت قرمز، صدف و حبوبات.

منیزیم: آجیل، دانه ها، ماهی و سبزیجات برگ سبز.

بیشتر بخوانید: چگونه ویتامین های بدن را تأمین کنیم؟ 

همچنین مکمل های غذایی که یا به شکل مولتی ویتامین و یا تک ویتامین و یا ترکیب مشخصی از چند ویتامین هستند هم اکنون در دسترس عموم افراد است که بر حسب نیاز می‌توانند نسبت به تهیه و مصرف آن مبادرت نمایند. لازم به ذکر است شما می‌توانید با مراجعه به سایت کافه دارو بخش ویتامین و مواد معدنی، انواع مکمل های غذایی در برندهای مختلف را مشاهده و در صورت تمایل نسبت به خریدی آسان و مطمئن اقدام نمایید.

نویسنده :آیدا قلعه وند
02 آبان 1403
نظرات کاربران

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهید.