0
منوی کافه دارو
داروخانه آنلاین-کافه دارو نمایش فیلترها
مقالات

بالشت طبی و تأثیرات استفاده از آن

بالشت طبی و تأثیرات استفاده از آن
خواب از جمله امور اساسی و قابل توجه که جهت هر چه با کیفیت تر برگزار کردنش می‌توان از تجهیزات استاندارد همچون بالشت طبی بهره مند شد.

در سری مقالات مجله کافه دارو به بررسی موضوعات مختلف مرتبط با سلامتی پرداخته ایم. حال در این مقاله قصد داریم به بررسی بالشت طبی و تأثیرات استفاده از آن بپردازیم، با ما همراه باشید. در مقاله  قبل به علت کم خوابی و بد خوابی و نحوه بهبود آن، به بررسی اهمیت خواب پرداختیم. داشتن خواب با کیفیت در گرو اقدامات مؤثری ست که در میان تمام این اقدامات بهره مندی از تجهیزات خواب سالم و استاندارد امر قابل توجهی است که یکی از این تجهیزات بالشت است.

 بیشتر بخوانید: علت کم خوابی و بد خوابی و نحوه بهبود آن

این روزها بر حسب استفاده زیاد از تکنولوژی همچون کامپیوتر، گوشی و عدم توجه به نحوه قرار گیری ستون فقرات در حین کار و فعالیت روزانه و همچنین سنگینی وزنی که گردن در مواقع کار با گوشی محول می‌شود، موجبات درد گردن و بروز عارضه هایی همچون دیسک گردن در عموم افراد شده است، به نحوی که افراد در گروه سنی های مختلف ولو در جوانی از درد گردن رنج می‌برند. توجه و مراقب از جسم فیزیک در تمام ساعات روز امر بدیهی ست اما این توجه و مراقبت در ساعات شب موقع خواب خود را بیشتر نشان می‌دهد و حداقل ترین که بیشترین بازده را نیز دارا می‌باشد بهره مندی از تجهیزات استاندارد همچون بالشت طبی است.

بالش طبی چیست؟

بالش طبی Orthopedic Pillow همانگونه که از اسمش مشخص است به بالشی اطلاق می‌شود که به دلیل طراحی استاندارد خود از وضعیت گردن و ستون فقرات محافظت می‌کند. بالشت طبی هم از لحاظ ساختار و مواد به کار رفته در آن، هم از لحاظ ابعاد و اندازه مطابق با ستون فقرات، هم از لحاظ سفتی و نرمی به گونه ای طراحی و تولید می‌شود که از وضعیت گردن فرد در زمان خواب به نحو احسن مراقبت می‌نماید. قرارگیری ستون فقرات در حالت ایده آل منجر به کاهش فشار بر گردن می‌شود، از این رو احتمال بروز عارضه هایی همچون درد گردن، درد کمر، سر درد و... را بسیار کمتر می‌کند.

بیشتر بخوانید: ملاتونین، عوارض و فواید مصرف آن

ساختار بالش طبی

بالش طبی بر حسب نوع طراحی در سایز های مختلف در طول و ارتفاع متفاوت تولید می‌شوند که علاوه بر سایز، بالشت های طبی دارای مواد سازنده متفاوت نیز می‌باشند، که در کلی ترین تقسیم بدین شرح هستند:

- بالشت مموری فوم: ساختار این نوع بالشت ها به نحوی ست که شکل بدن فرد را به خود می‌گیرد و بر حسب کیفیت تولید آن انحنای مناسبی را برای سر و گردن ایجاد می‌کند. این نوع بالشت ها بدلیل در نظر گرفتن روکش برایشان، می‌توان جهت شستشو روکش شان را خارج و به راحتی تمیز نمود، از این بابت که دیگر خود بالشت نیاز به شستشو ندارد باعث افزایش کارآیی و طول عمرشان می‌شود.

- بالشت های لاتکس: این نوع از بالشت ها از صمغ درخت ساخته شده و طبیعی هستند، نرم تر از بالشت های مموری فوم بوده و عموماً دارای ساختار مشبک می‌باشند و امکان گردش هوا را میسر می‌کنند و همچنین مانع از تعریق شبانه می‌شوند. بالشت لاتکس با دوام، ضد حساسیت و آلرژی بوده و به حفاظت از مهره های گردن، کمر و ستون فقرات کمک می‌کند. شایان ذکر است بالشت های لاتکس ممکن است بطورمصنوعی نیز تولید بشوند.

- بالشت پر: این نوع از بالشت ها به دلیل دارا بودن پر در ساختارشان، بالشت های نرم محسوب می‌شوند که با کمتر یا بیشتر کردن پر داخلشان می‌توان حجم یا ارتفاعشان را تغییر داد. بالش پر ممکن است با گذشت زمان فشرده شود و کارایی و شکل خود را از دست بدهد.

تأثیرات استفاده از بالشت طبی

همانگونه که در بالاتر نیز ذکر شد، از مهم ترین تأثیرات بالشت طبی بهبود قرار گیری وضعیت سر و گردن در موقع خواب و متعاقباً بهبود دردهای مرتبط با ستون فقرات است، اما این تنها تأثیر بالشت طبی نمی‌باشد. از دیگر تأثیرات مثبت بالشت طبی می‌توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

- بهبود کیفیت خواب: داشتن بالشت مناسب بی شک امر قابل توجهی در بهبود کیفیت خواب خواهد بود.

- در صورت استاندارد بودن روکش بالشت طبی مدنظر: از ایجاد رطوبت و ایجاد حساسیت و عرق سوز شدن جلوگیری می‌کند.

- مؤثر در بهبود گردش خون: استفاده از بالشت های سفت و یا کهنه ممکن است منجر به انعقاد رگ های خونی در نواحی قرار گرفته بر بالشت شود، از این رو بهره مندی از بالشت های طبی به جریان بهتر گردش خون و در نتیجه تجربه بهتر از خواب منجر می‌شود.

- بهبود مشکل خر و پف: یکی از دلایل خر و پف عدم قرار گیری سر و گردن در وضعیت مناسب است،از این رو استفاده از بالشت طبی در این امرنیز یاری کننده مثبتی است.

- عدم جلوگیری از پف چشم: بعضی افراد صبح روز بعد با چشمان پف کرده از خواب بیدار می‌شوند،استفاده از بالشت طبی می‌تواند به بهبود و کمتر شدن پف چشم صبحگاهی منجر شود.

- کمک به تنفس بهتر: قرار گیری سر در وضعیت مناسب به جریان بهتر اکسیژن و تنفس درست نیز منجر می‌شود که تنفس درست در زمان خواب از جمله موارد قابل توجه در بهبود کیفیت سلامت و خواب فرد است.

بیشتر بخوانید: راهکارهای مؤثر در رفع استرس

انواع بالشت های طبی

بالشت طبی فقط معطوف به بالشت زمان خواب نمی‌شود و در دسته بندی های مختلف و جهت امورات مختلف شکل های متفاوت طراحی و تولید می‌شود که در اینجا به چند نمونه آن اشاره می‌کنیم:

بالشت نشیمنگاه

این نوع از بالشت ها مخصوص نشیمنگاه طراحی شده است. بالشت نشیمنگاه مانع از ایجاد فشار بر کمر و باسن می‌شود و برای افرادی که ساعت های طولانی بر روی صندلی می‌نشینند مناسب است. بالشت نشیمنگاه همچنین برای افرادی که از درد مقعد و بواسیر رنج می‌برند نیز می‌تواند مناسب باشد.

بالشت طبی پشت کمر

این نوع از بالشت ها برای قرارگیری مابین صندلی و کمر فرد است، این نوع از بالشت ها در واقع پر کننده فضای کمر هستند و برای کسانی که ساعت طولانی بر روی صندلی می‌نشینند می‌تواند مؤثر باشد.

بالشت طبی گردنی

این بالشت ها که عموماً به شکل U طراحی شده اند و مناسب استفاده در مسیرهای طولانی در ماشین و مسافرت ها است.

 

بالشت طبی بارداری

این نوع از بالشت ها که پوشش مناسب در پشت و یا گودی کمر بانوان باردار ایجاد می‌کند در جهت هر چه بهتر سپری کردن خواب در دوران بارداری طراحی شده است. بزرگ شدن شکم در دوران بارداری عاملی ست که مانع از راحت خوابیدن مادر باردار می‌شود، از این رو بالشت طبی بارداری کمک مؤثری به بهتر خوابیدن مادر می‌کند.

به عنوان سخن پایانی لازم به ذکر است داشتن خواب راحت قبل از هر وسیله و تجهیزاتی، منوط به آرامش خاطر فرد بخصوص قبل از خواب می‌باشد. خواب راحت شما در گرو آرامش شما است.

 آرامشی بی کران برای شما آرزومندیم...

نویسنده :آیدا قلعه وند
27 شهریور 1403
نظرات کاربران

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهید.