0
منوی کافه دارو
داروخانه آنلاین-کافه دارو نمایش فیلترها
مقالات

ملاتونین، عوارض و فواید مصرف آن

ملاتونین، عوارض و فواید مصرف آن
این روزها افراد زیادی با اختلال خواب مواجه هستند که جهت رفع این اختلال به مصرف مکمل روی می‌آورند که در این بین نام ملاتونین، عنوان نام آشنایی برای این افراد است.

در سری مقالات  مجله کافه دارو به جنبه های مختلف سلامتی پرداختیم، حال در این بخش قصد داریم به بررسی عنوان نام آشنای ملاتونین بنشینیم و با ملاتونین، عوارض و فواید آن آشنا شویم، با ما همراه باشید.

ملاتونین چیست؟

ملاتونین هورمونی ست که توسط غده پینه مغز تولید و بطور طبیعی در بدن یافت می‌شود. وظیفه اصلی این هورمون تنظیم چرخه شب و روز و خواب و بیداری است. خوابیدن یکی از مهم ترین فرآیندهای بدن است که از نقش بسزای آن در سلامت و کیفیت زندگی نمی‌توان چشم پوشی کرد.

در شرایط عادی و سلامت بدنی این هورمون به خوبی نقش خود را در تنظیم الگوی خواب ایفا می‌کند، اما گاهی بر حسب تجربه شرایط متفاوت اعم از دوران سالمندی، تحت استرس قرار گرفتن، مسافرت های طولانی، شیفت های شبانه کاری ممکن است این ریتم سالم بدن تحت شعاع قرار بگیرد و فرآیند کارکرد این هورمون دچار بهم ریختگی شود.

 

بیشتر بخوانید: سالمندی و نکاتی برای داشتن سلامتی در این دوران

قرص ملاتونین

مکمل های ملاتونین دارای تأثیرات بسیاری بر بدن است که از جمله آن می‌توان به بالا بردن کیفیت خواب اشاره کرد. در واقع مصرف ملاتونین زمان به خواب رفتن را در فرد کوتاه تر می‌کند و این موضوع برای افرادی که در به خواب رفتن دچار مشکل هستند می‌تواند کمک کننده مؤثری باشد.

قرص های ملاتونین در دوزهای مختلف تولید می‌شود که افراد بر حسب نیاز بدنشان می‌توانند دوز معینی که مورد نیازشان است مصرف کنند.

عوارض مصرف ملاتونین

مصرف دارو یا مکمل در کنار فوایدی که برای بدن دارد گاهاً ممکن است منجر به عوارضی در شخص مصرف کننده بشود، که در بعضی افراد با توجه با ساختار بدنی شان ممکن است این عوارض کمتر یا بیشتر نمود داشته باشد. مصرف قرص ملاتونین طبق مطالعات انجام شده به عنوان مکمل اعتیاد آور یاد نشده است، اما این نکته نیز قابل اهمیت است که اگر هورمونی از بدن دریافتی از بیرون داشته باشد ممکن است رفته رفته فرآیند تولید طبیعی خود را کاهش دهد که این مورد در مکمل ملاتونین نیز صدق می‌کند. عارضه های نادری که از پی مصرف مکمل ملاتونین ممکن است در بدن فرد رخ دهد می‌توان به چند نمونه: سردرد، سر گیجه، حالت تهوع و یا حس خواب آلودگی در طی فعالیت روزانه اشاره کرد. با این حال لازم است جهت مصرف مکمل و دوز مربوطه با پزشک مشورت نمایید.

 

انواع مکمل های ملاتونین

در اینجا به چند نمونه از مکمل های ملاتونین اشاره خواهیم کرد:

ملاتومکس هرباویوا 30 کپسول

این محصول حاوی 3 میلی گرم ملاتونین، عصاره اسطوخدوس، بابونه و بادرنجویه است. ملاتومکس ضد درد،آرامبخش، خواب آور و همچنین به بهبود اثرات افسردگی نیز کمک می‌کند. همچنین بابونه موجود در این محصول در رفع مشکلات سیستم عصبی مرکزی و اختلالات خواب نیز نقش مؤثری ایفا می‌کند.

 

ملاتونین پلاس هلث برست 30 کپسول

این محصول حاوی 3 میلی گرم ملاتونین،25 میلی گرم ال-تئانین و 25 میلی گرم ویتامین ب6 است. این محصول به ترشح هورمون ملاتونین در بدن منجر می‌شود، همچنین با دارا بودن ترکیبات دیگر به تجربه هر چه بهتر خواب کمک مؤثری می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: ویتامین ها و مواد معدنی

 

ملاتونین ال تئانین رزاویت 60 قرص

این محصول حاوی 3 میلی گرم ملاتونین، 25 میلی گرم ال-تئانین و 10 میلی گرم ویتامین ب6 است. ال تئانین یک اسید آمینه طبیعی در چای سبز است که استرس را تسکین می‌دهد و به ایجاد آرامش بیشتر کمک می‌کند. همچنین ویتامین ب6 در کنار ملاتونین نیز به بهبود خواب بهتر منجر می‌شود.

ملاتونین 5 میلی گرم دانا 30 قرص

این محصول حاوی 5 میلی گرم ملاتونین است و در جهت بهبود کیفیت خواب و تسریع در زمان خواب آوری نقش مؤثری ایفا می‌کند.

 

خواب شما، روز شما را می‌سازد و روز شما خواب شبانه تان را. پس لازم است جهت بهبود کیفیت خواب خود اقدامات مثمن ثمری را پیش رو بگیرید.

 

خوابی آرام و عمیق برای شما آرزومندیم:)

نویسنده :آیدا قلعه وند
12 تیر 1403
نظرات کاربران

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهید.