0
منوی کافه دارو
داروخانه آنلاین-کافه دارو نمایش فیلترها
مقالات

سالمندی و نکاتی برای داشتن سلامتی در این دوران.

سالمندی و نکاتی برای داشتن سلامتی در این دوران.
افزایش سن و سالمندی مرحله از زندگی ماست که غیرقابل اجتناب بوده و نمی توان جلوی بروز آن را گرفت، اما با رعایت برخی نکات وداشتن عادات زندگی سالم می تواند باعث شود در این دوران از سلامت جسمی و ذهنی خوبی برخوردار باشیم و بتوانیم از زندگی خود لذت ببریم .

 

سالمندی و نکاتی برای داشتن سلامتی در این دوران

افزایش سن و سالمندی روندی است که با هیچ روشی نمی توان آن را متوقف کرد، عموما با افزایش سن و تغییرات منفی که در بدن اتفاق می افتد سلامت بدنی افراد دستخوش تغییراتی می شود و فرد در معرض بیماری های مختلف قرار می گیرد. داشتن سبک زندگی سالم از بهترین راهکار برای جلوگیری از بسیاری از بیماری های مرتبط با افزایش سن و کم کردن سرعت تغییرات منفی در بدن است.

در این مقاله قصد داریم تا نکاتی را بیان کنیم که با رعایت آن می توان سبک زندگی سالم تری را تجربه نموده و به داشتن سلامت در سنین بالا کمک نمود.

غذاهای فراوری شده،  معمولا مملو از شکر، نمک ویا چربی هستند و عموما دارای مقدار بالای از کالری هستند. سعی کنید به جای استفاده از غذاهای فرآوری شده، این مواد غذایی رو بیشتر مصرف نمایید.

  • میوه ها و سبزیجات ساده
  • غلات
  • مصرف گوشت های سفید
  • ماهی
  • لبنیات

 

ویتامین ها نقش بسیار مهمی در داشتن سلامتی در بدن ما بازی می کنند. از این رو حتما سعی کنید به مقدار کافی ویتامین را به بدن خود برسانید. بهترین راهکار برای تامین ویتامین بدن خود، دریافت آن ها در رژیم غذایی است. اما اگر به هر دلیلی این امکان برای شما فراهم نمی باشد حتما سعی کنید با مشورت پزشک خود اقدام به مصرف یک مولتی ویتامین نمایید.

داشتن فعالیت بدنی جز لازم داشتن سلامتی در سنین بالاست برای داشتن عضلاتی قوی، داشتن توانایی تعادلی و عدم زمین خوردن در سنین بالا داشتن فعالیت بدنی یکی از اصلی ترین موارد است. فعالیت بدنی یکی از کلیدی ترین موارد برای پیشگیری از انواع بیماری ها در هر سنی است. اگر در سنین میانسالی و سالمندی هستید و مدت زیای از آخرین باری که ورزش کرده اید می گذرد و می خواهید فعالیت بدنی داشته باشید حتما قبل از شروع فعالیت بدنی با یک پزشک مشورت کنید. داشتن روزانه 30 دقیقه فعالیت بدنی می تواند تضمین کننده سلامتی شما باشد.

دخانیات یکی از عوامل اصلی بسیاری از بیماری ها در بدن ماست. مصرف سیگار را متوقف کنید و حتی از قرار گرفتن در محیطی که در آن افراد دیگر سیگار می کشند نیز دوری کنید چرا که قرار گیری در دود سیگار دیگران نیز خود اثرات سو بسیاری بر روی سلامتی دارد. با کنار گذاشتن مصرف سیگار شما احتمال ابتلای به بسیاری از سرطان ها و بیماری های مشابه را در سنین بالا، کم می کنید.

افتادن و زمین خوردن یکی از عواملی اصلی زمین گیر شدن طولانی مدت در سالمندان می باشد. با افزایش  سن و تحلیل رفتن عضلات احتمال افتادن افزایش می یابد. از این رو باید سعی کنید از قرارگیری در محیط هایی که احتمال زمین خوردن شما در آن وجود دارد پیشگیری نمایید. سعی کنید محیط خانه خود را عاری از شرایطی کنید که احتمال زمین خوردن شما را افزایش می دهد. همچنین به یاد داشته باشید انجام تمرینات بدنی، خود می تواند باعث بهبود قدرت عضلانی و تعادل شما شده و باعث پیشگیری از افتادن شما گردد.

مراجعه دوره ای به پزشک برای بررسی ها و آزمایشات معمول و انجام چک آپ های دوره ای می تواند راهکار مناسبی برای شناسایی خطرات احتمالی سلامتی در بدن شما باشد. مخصوصا اگر در سنین میانسالی هستید و داروهایی را نیز مصرف می کنید باید توجه داشته باشید که فواصل بین این چک آپ ها کمتر شود و در طول بازه زمانی مشخص دفعات بیشتری برای تحت نظر بودن با پزشک خود مشورت نمایید.

هرگز نمی گوییم که رانندگان مسن، رانندگان بدی هستند اما عموما با افزایش سن و کاهش بینایی، شنوایی و کارکرد سایر حواس شانس بروز تصادف در افراد افزایش می یابد. در صورتی که هر یک از حواس شما مانند بینایی یا شنوایی دچار اختلالی شده است هرگز آن را نادیده نگیرید و راجب آن با پزشک خود صحبت کنید تا بتوانید راهکار موثری برای آن داشته باشید.

 

 

منابعی برای مطالعه بیشتر:

  • Exercise: Benefits of exercise. (n.d.)
    nihseniorhealth.gov/exerciseforolderadults/healthbenefits/01.html
  • Mayo Clinic Staff. (2014, April 1). Healthy aging: Over 50
    mayoclinic.org/healthy-living/healthy-aging/basics/healthy-aging-over-50/hlv-20049407
  • Mayo Clinic Staff. (2014, September 13). Senior health: How to prevent and detect malnutrition
    mayoclinic.org/healthy-living/caregivers/in-depth/senior-health/art-20044699
  • Staying healthy as a senior. (2014, October 8)

 

 

نویسنده :دکتر اسماعیل مظفری پور
26 مرداد 1401
نظرات کاربران

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهید.