0
منوی کافه دارو
داروخانه آنلاین-کافه دارو نمایش فیلترها
مقالات

انواع دیابت و مهم ترین علائم آن

انواع دیابت و مهم ترین علائم آن
بیماری دیابت از جمله بیماری های شایعی ست که این روزها گریبانگیر بسیاری از افراد شده است. انواع مختلف دیابت و مهمترین علائم آن را در این مقاله به بررسی می‌نشینیم.

در سری مقالات مجله کافه دارو به جنبه های مختلف از بیماری دیابت پرداخته ایم، حال در این مقاله قصد داریم به انواع دیابت و مهم ترین علائم آن بپردازیم.

دیابت چیست؟

اگر بدن نتواند گلوکز لازم برای تأمین انرژی سلول های بدن را تأمین کند، سطح گلوکز در بدن بالا می‌ماند و هورمونی به اسم انسولین که قند موجود در بدن را به انرژی تبدیل می‌کند، دیگر قادر به این تبدیل نمی‌باشد، در این شرایط فرد را مبتلا به عارضه دیابتی می‌پندارند.

شایان ذکر است قبل از ابتلا به دیابت، بسیاری از افراد در معرض پیش دیابت قرار می‌گیرند، در این افراد میزان قند خون بالاتر از حد معمول است اما نه به آن اندازه که فرد دیابتی تلقی شود.

عارضه پیش دیابت از بیماری های بسیار شایع اما قابل برگشت بوده که البته این برگشت منوط به تغییر سبک زندگی است که در 4 مقوله کاهش وزن، ورزش مداوم، تغذیه مناسب و سالم و کنترل استرس می‌گنجد.

بیشتر بخوانید: دیابت، دستگاه و نوار تست قند خون

انواع دیابت

در تعریف کلی دو نوع دیابت وجود دارد: دیابت نوع اول و دیابت نوع دوم.

دیابت نوع یک، شیوع کمتری دارد و بنا به دلایل ژنتیکی و محیطی در فرد عارض می‌شود که به این نوع دیابت، دیابت وابسته به انسولین نیز می‌گویند.

این نوع از دیابت در هر سنی امکان وقوع دارد، که در کودکان و نوجوانان بیشتر شایع است.

دیابت نوع دو، از نوع شایع دیابت بوده که به دلیل مقاومت بدن به انسولین در فرد رخ می‌دهد، این عارضه در بزرگسالان بیشتر مشهود است و دلایلی همچون اضافه وزن، عدم رعایت برنامه غذایی سالم و کاهش تحرک در وقوع این نوع دیابت دخیل هستند.

لازم به ذکر است گاهی دیابت در برخی مواقع زندگی فرد، همچون دوران بارداری دیده می‌شودکه به آن دیابت بارداری می‌گویند که معمولا پس از زایمان از بین می‌رود. اما این خود نشانه ای از درصد احتمال دیابت در آینده برای آن شخص نیز می‌تواند باشد.

علائم دیابت

عموماً بیماری ها با علائمی همراه هستند که لازم است فرد با آگاهی از بدن خود، نسبت به آنها هوشیار باشد. دیابت نیز از این قائده مستثنی نیست و با علائمی همراه است که شامل:

- احساس تشنگی و میل به نوشیدن مایعات

- تکرر ادرار

- احساس خستگی زیاد

- کاهش وزن

- پرخوری

- عدم بهبود زخم و عفونت

- مشکلات بینایی

 

بیشتر بخوانید: خرید هوشمندانه مواد غذایی برای افراد دیابتی

 

افراد مستعد به ابتلا

در هر بیماری این احتمال وجود دارد که بعضی از افراد احتمال به ابتلا در آنها بالاتر باشد، دیابت در افراد کم تحرک، افرادی که سابقه دیابت در اعضای خانواده آنها دیده می‌شود، افراد با فشار خون بالا، زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک، افراد با سابقه بیماری قلبی و عروقی و همچنین افراد با چربی خون بالا از جمله افراد مستعد ابتلا به دیابت هستند.

 

عوارض دیابت

عدم آگاهی از وقوع بیماری، ممکن است روند کنترل و درمان را سخت تر کند، که اگر این عدم آگاهی در بیماری دیابت رخ دهد، ممکن است برای فرد عوارض جبران ناپذیری را رقم بزند.

این عدم آگاهی در بیماری دیابت ممکن است مخاطراتی همچون:

بیماری کلیوی، مشکلات جدی بینایی، مشکلات قلبی عروقی، و بیماری اعصاب محیطی بشود که در این بیماری شخص دچار اختلالات حسی می‌شود و در نتیجه به زخم های مزمن در فرد منجر شده که عفونت این زخم ها به قطع عضو می‌انجامد.

 

بیشتر بخوانید: شناسایی و درمان درد مفاصل در بیماران دیابتی

 

به عنوان کلام پایانی، لازم است همواره نسبت به خود و بدن خود آگاه باشید و سبک زندگی سالم تری را برای خود انتخاب کنید. قبل از به وقوع پیوستن بیماری، بهتر است در سبک زندگی خود تغییراتی ایجاد کنید و همچنین به تأمین مواد مغذی مورد نیاز بدن همواره توجه نشان دهید.

 در پیشگیری و همچنین کند کردن روال پیشرفت بیماری دیابت نیز می‌توان با مشورت پزشک از مکمل های غذایی بهره برد، که در مقاله بعدی به بررسی مکمل های مناسب دیابت خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

نویسنده :آیدا قلعه وند
19 خرداد 1403
نظرات کاربران

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهید.