0
منوی کافه دارو
نمایش فیلترها
ویدئوها

منیزیم عنصر حیاتی برای انتقال پیامهای عصبی

00000000000000

منیزیم بعد از کلسیم، فسفر و پتاسیم، چهارمین ماده معدنی فراوان در بدن است. این ماده در واکنشهای بسیاری در بدن انسان نقش داشته و کمبود آن باعث عوارض مهمی می گردد.

منیزیم در بیش از واکنش آنزیمی در بدن انسان نقش مکمل یا همان کوفاکتور را دارد. این واکنش های آنزیمی در ساخت پروتئین ها، انقباض عضلات، عملکرد صحیح سیستم عصبی، کنترل قند خون، کنترل فشارخون و تولید انرژی سلولی کاربرد دارند. وجود منیزیم برای تنفس سلولی که طی آن گلوکز در حضور اکسیژن انرژی آزاد می کند، ضروریست.

منیزیم همچنین برای ساخت استخوانها و حفظ سلامت آنها و نقل و انتقال یونهای پتاسیم و کلسیم به داخل و خارج سلول مورد نیاز است. نقل و انتقال این یونها برای هدایت پیام عصبی در سلولهای عصبی، انقباض عضلات بدن و حفظ ضربان طبیعی قلب ضروریست. متابولیسم (سوخت و ساز) گلوکز در بدن طی واکنش های زنجیره ای متعددی صورت می گیرد که وجود منیزیم در آنها الزامیست

انواع آجیل ) از جمله بادام Almond) و کشمش (Raisin) حاوی مقادیر قابل توجهی از منیزیم هستند.

از منابع غنی گیاهی می توان به اسفناج، آووکادو، سیب زمینی و موز اشاره نمود. بیشتر غلات و حبوبات به خصوص سویا، لوبیای سیاه، نان کامل گندم، برنج قهوه ای هم حاوی مقادیر مناسبی منیزیم هستند.

در میان منابع حیوانی، شیر و ماهی سالمون بالاترین میزان منیزیم را دارا هستند و جالب است بدانید که آب هم حاوی منیزیم است، ولی درصد منیزیم موجود در انواع منابع آب بسیار متفاوت است.

علائم اولیه کاهش منیزیم بدن به صورت کاهش اشتها، حالت تهوع و استفراغ و احساس خستگی و ضعف نمایان می شوند. علائم بعدی می توانند به صورت احساس سوزن سوزن شدن یا بی‌حسی دست و پا، انقباض و گرفتگی عضلات، مشکلات ریتم قلبی و تغییرات خلقی بروز نمایند.

یکی از مهم‌ترین فواید و نقشهای منیزیم در بدن، نقش آن در بهبود عملکرد ورزشی است. این ماده می‌تواند به انتقال قند خون به عضلات و همچنین کاهش اسید لاکتیک کمک کند که در نتیجه آن‌ها، عضله سازی بیشتر و کاهش خستگی حین تمرین رخ خواهد داد.

سایر نقشهای منیزیم در بدن شامل: مبارزه با افسردگی، کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو، کاهش فشار خون، پیشگیری از میگرن و بهبود پوکی استخوان است. مقدار منیزیم مورد نیاز بدن را میتوان علاوه بر رژیم غذایی از طریق استفاده از مکملهای حاوی منیزیم تامین کرد.

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که به این ویدئو نظر می دهید.