0
منوی کافه دارو
نمایش فیلترها
ویدئوها

با خواص ضد سرطانی لیکوپن بیشتر آشنا شوید.

0000000

لیکوپن یک کارتنوئید هیدروکربنی و یک رنگدانه ی طبیعی است. این ماده معدنی مسئول رنگ قرمز در بسیاری از میوه ها مخصوصاً گوجه فرنگی است. علاه برگوجه فرنگی، گریپ فروت صورتی رنگ، هندوانه و پرتقال قرمز نیز سرشار از لیکوپن هستند. از مواد غذایی دیگری که حاوی لیکوپن کمتری هستند می توان به خرمالو و زردآلو اشاره کرد. معمولا هر 100 گرم گوجه فرنگی، بسته به میزان رسیدگی آن، حاوی حدود 3 تا 9 میلی گرم لیکوپن است.

لیکوپن در بین گیاهان، جلبک ها و سایر ارگانیسم های فتوسنتز کننده، یک ماده واسطه برای بیوسنتز بسیاری از کاروتنوئیدها از جمله بتاکاروتن است. بتاکاروتن به‌ عنوان ماده ی پیش‌ ساز ویتامین A و محلول در چربی در بدن شناخته می ‌شود که در مواد غذایی گیاهی مانند هویج وجود دارد.

برخلاف کاروتنوئید ها، لیکوپن به ویتامین آ تبدیل نمی‌شود از این رو بیشتر خواص لیکوپن در ماهیت آنتی اکسیدانی آن است. همان طور که می دانید آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که از بدن در برابر آسیب های ناشی از ترکیباتی به نام رادیکال های آزاد محافظت می کنند.

هنگامی که سطح رادیکال های آزاد بدن از سطح آنتی اکسیدان ها بیشتر می شود می تواند به استرس اکسیداتیو در بدن منجر شده و خطر ابتلا به بیماری های مزمن از جمله سرطان، دیابت، بیماری های قلبی و آلزایمر را افزایش دهد.

از خواص منحصر بفرد لیکوپن میتوان به کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی، کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات، سرطان دهانه رحم، سرطان روده و افزایش کیفیت اسپرم و باروری اشاره کرد.

نکته مهم در خصوص لیکوپن این است که بدن انسان توانایی تولید لیکوپن ندارد، بنابراین باید از طریق مکملها یا منابع غذایی تامین شود. در اغلب مکملهای جنسی این ترکیب را میتوان یافت.

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که به این ویدئو نظر می دهید.