0
منوی کافه دارو
نمایش فیلترها
ویدئوها

با انواع چای آشنا شوید

چای در انواع رنگ‌ها و حالت‌ها وجود دارد، علت اصلی تفاوت رنگ انواع چای، در میزان اکسیداسیون آن‌ها است. اکسیداسیون چای پس از جدا شدن برگ آن از ساقه‌ آغاز می‌شود و میزان آن بستگی به نوع فرآوری به عمل‌ آمده در مورد برگ چای دارد.

چای سفید  (White Tea)

چای سفید از گلبرگ های تازه گیاه چای که در نور طبیعی آفتاب خشک شده و اکسید نمی‌شن تولید می شه. در بین چای ها کم‌ترین میزان کافئین در چای سفید هست. وقتی برای اولین بار این چای رو بنوشید، بی مزه به نظر میاد ولی بعد از مدتی در دهان و نفستان احساس شیرینی ملایمی خواهید کرد.

 

چای زرد  (Yellow Tea)

چای زرد یک نوع چای کم‌تر شناخته‌شده و نسبت به انواع دیگه ی چای تا حدودی گرانقیمت تره.

مراحل فرآوری برگ چای زرد شبیه به چای سیاه است با این تفاوت که چند مرحله اضافی در فراوری برگ این چای وجود داره. در حقیقت، عمل اکسیداسیون در این چای، بسیار آهسته‌تر صورت می‌گیره و در نتیجه چای زرد دارای طعمی ملایم‌تر از چای سبزه.

 

چای سبز  (Green Tea)

رنگ این چای سبز تیره و طعم آن نسبت به چای سیاه نافذتر هستچای سبز در مقایسه با چای سیاه، کافئین کمی دارد و ایجاد عصبانیت یا بی خوابی نمی‌کنه، تصفیه ‌کننده و شادی بخشه .

چای سبز چینی حدود 30 تا 35 میلی‌گرم کافئین در هر فنجانِ دارد. این میزان در چای سبزِ ژاپنی 25 تا 30 میلی‌گرم هست.

 

چای اُلانگ  (Oolong)

این چای، یک نوع چای نیمه اکسیده شده ست که براقی و شادابی چای سبز و خصوصیات فیزیکی چای سیاه را داره و از لحاظ طبقه‌بندی، بین چای سیاه و چای سبز قرار می‌گیره. میزان کافئینش متوسطه  و به نوعی میشه گفت بین میزان کافئین چای سبز و چای سیاه هست.

 

چای سیاه  (Black Tea)

این نوع چای در مراحل فراوری به‌طور کامل اکسیده میشه  و رنگ اون مایل به قرمز تا مایل به قهوه‌ای و قهوه‌ای تیره است. چای سیاه، بیشترین نوع چای مصرفی در غرب و نقاطی از شرق جهان به شمار میره. در هر فنجانِ از چای سیاه، حدود 40 تا 60 میلی‌گرم کافئین وجود دارد.

 

 چای پوئر  (Puerah)

چای پوئر از نوعی تخمیر خاص چای سبز حاصل می‌شه و تخمیر آن حدود 6 ماه تا یک سال طول می‌کشه. چای پوئر، مزه‌ای تند داره و حتی می‌تونه از چای سیاه هم پررنگ‌تر باشه. یک فنجانِ از این چای 60 تا 70 میلی‌گرم کافئین داره. این نوع چای، دارای خواص پزشکی ازجمله، کاهش دهنده‌ی تری گلیسیرید و کلسترول، کمک‌کننده به تولید بزاق، کمک‌کننده به هضم غذا، از بین برنده‌ی اثرات الکل و هوشیار کننده است.

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که به این ویدئو نظر می دهید.