0
منوی کافه دارو
داروخانه آنلاین-کافه دارو نمایش فیلترها
مقالات

میگرن چیست؟ علائم و درمان آن

میگرن چیست؟ علائم و درمان آن
میگرن از جمله عارضه های آزار دهنده ای ست که فرد در صورت ابتلا به آن با ناخوشایندی هایی مواجه می‌شود.

در سری مقالات مجله کافه دارو به جنبه های مختلف سلامتی پرداخته ایم، حال در این مقاله قصد داریم به مبحث میگرن، با عنوان "میگرن چیست؟ علائم و درمان آن" بپردازیم.

میگرن چیست؟

‌میگرن به نوعی از سردرد اطلاق می‌شود که از تغییرات فیزیلوژیکی مغز ناشی شده و دارای درد مشخص و علائم منحصر به خود است. این تعریف بدین معناست که هر سردرد شدیدی منوط به میگرنی بودن آن نیست.

علائم و خصوصیات سردرد میگرن

میگرن نوعی از بیماری نورولوژیک است که از میزان خفیف تا شدید در افراد خود را بروز می‌دهد و از چند ساعت تا چند روز ممکن است ادامه دار باشد.

سردرد میگرنی عموماً به شکل ضربان دار در فرد هویدا می‌شود و یک طرف از سر را تحت شعاع قرار می‌دهد  که البته ممکن است گاهاٌ دو طرف نیز درگیر شود و یا درد از سمتی به سمت دیگر حرکت کند. این شکل از سر درد عموماً به شکل کوبشی است، غالباً با حالت تهوع همراه بوده و فرد در زمان حمله میگرنی نسبت به بو و صدا شدیداٌ حساس می‌شود.

شروع میگرن عموماً با علائم هشدار دهنده در فرد همراه است که با عنوان پرودروم از آن یاد می‌شود که شامل:

- یبوست

- نوسانات خلقی

- میل به غذا

- احساس خستگی

است که شدت و ضعف این علائم در افراد متفاوت است.

بیشتر بخوانید: فواید ویتامین D

میگرن هاله ای

میگرن در انواع مختلف در افراد ظاهر می‌شود، بعضی افراد با علائمی همراه هستند که با عنوان هاله یا اورا که به نوعی پیش درآمد میگرن از آن یاد می‌شود که علائم میگرن هاله ای شامل:

- دیدن هاله، نقاط نورانی یا اشکال مختلف از چند دقیقه تا 1 ساعت

- زنگ زدن گوش

- دو بینی

- بی حسی و گزگز شدن

- لکنت زبان

- سرگیجه

راهکارهای پیشگیری از میگرن

بهترین راهکار در مقوله میگرن پیشگیری از آن است یعنی فرد باید اقدامات لازم جهت عدم شروع درد را مدنظر خود قرار دهد که در اینجا به چند نمونه از این اقدامات اشاره خواهیم کرد:

- ترسیم الگوی صحیح و حفظ لایف استایل از باب رعایت برنامه غذایی سالم و استراحت کافی و به موقع

- انجام ورزش، مدیتشن و یا مراقبه

- عدم مصرف دخانیات و الکل

- کاهش استرس و حفظ شادی و شادابی

-  نوشیدن آب به میزان کافی

- بهره گیری از مکمل های غذایی همچون مکمل های ویتامین ب12 و یا دیگر داروها (که لازم است با مشورت پزشک نسبت به مصرف آنها اقدام نمود).

بیشتر بخوانید: ویتامین ها و مواد معدنی

درمان میگرن

بعضی عارضه ها با وجود قدمت بسیارشان هنوز داروی خاصی جهت درمان کلی آنها تشخصی داده نشده، میگرن نیز شامل این مورد می‌باشد و درمان قطعی برای آن هنوز یافت نشده است، راهکارها و تجویز پزشکان صرفا جهت کاهش حملات میگرن و کوتاهتر شدن زمان آن است، از این بابت است که همواره به افراد مبتلا به میگرن اقدامات پیشگیرانه را توصیه می‌کنند. در این بین راهکاری همچون تزریق بوتاکس میگرن نیز از راهکارهایی ست که این روزها بسیار باب شده است که در مقاله بعدی به بررسی این مقوله خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: تأثیرات بوتاکس

نویسنده :آیدا قلعه وند
10 مرداد 1403
نظرات کاربران

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهید.