0
منوی کافه دارو
داروخانه آنلاین-کافه دارو نمایش فیلترها
مقالات

تب دنگی چیست؟ علائم و درمان آن

تب دنگی چیست؟ علائم و درمان آن
تب دنگی بیماری شایع که این روزها باعث ایجاد نگرانی شده است.

در سری مقالات مجله کافه دارو به جنبه های مختلف سلامتی پرداخته ایم، حال در این مقاله قصد داریم به مبحث تب دنگی بپردازیم، تب دنگی چیست؟ علائم و درمان آن.

تب دنگی چیست؟

تب دنگی نوعی از بیماری ویروسی است که با گزش پشه آلوده غالبا از نوع پشه آئدس امکان انتقال آن به انسان وجود دارد که این بیماری با نام تب استخوان شکن نیز شناخته می‌شود.

چهار نوع ویروس در این نوع بیمار شناسایی شده است که شامل: DENV-1 ، DENV-2 ، DENV-3 ، DENV-4 است. تب دنگی نوعی بیماری ویروسی می‌باشد که در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر بیشتر دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: نحوه عملکرد واکسن آنفولانزا

علائم تب دنگی                      

این بیماری همراه با علائمی است که در دو نوع خفیف و شدید خود را بروز می‌دهد. علائم بیماری تب دنگی خفیف و در مرحله اول (مرحله اول بدین معنا که فرد برای بار اول به این بیماری مبتلا می‌شود) :

- تب بالا در حدود 40 درجه سانتی گراد

- سردرد با میزان درد بالا

- درد عضلانی

- حالت تهوع و استفراغ

- علائم پوستی همچون کهیر

علائم بیماری تب دنگی شدید و در مرحله دوم (مرحله دوم بدین معناست که شخص برای بار دوم به این بیماری مبتلا می‌شود) :

- احساس خستگی و ضعف

- درد شکم

- خونریزی بینی و لثه

- دیده شدن خون در استفراغ و مدفوع

که لازم است در صورت مشاهده علائم حتما به پزشک مراجعه شود.

راه پیشگیری از ابتلا به تب دنگی

با توجه شیوع این بیماری در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر لازم است افراد ساکن در این مناطق و یا مسافرانی که قصد سفر به مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر را دارند نسبت به این بیماری هوشیارتر باشند و راه های پیشگیری از این ابتلا به بیماری تب دنگی را مدنظر قرار دهند. عمده راه های پیشگیری از این بیماری شامل موارد زیر است:

 - پوشیدن لباس کامل بدین منوال که تمام بدن شما را بپوشاند.

- در زمان خواب از پشه بند استفاده نمایید، این اقدام رعایتی را برای کودکان خود حتماً لحاظ فرمایید.

- اسپری کردن پشه کش به لباس های بیرونی، که لازم به ذکر است در این اقدام باید مراقب عدم تماس پشه کش با پوست خود شوید بخصوص در نواحی از بدن که بریده شده یا زخم هستند. (اسپری های مخصوص لباس دافع حشرات می‌تواند شما را در این امر یاری دهد).

- تزریق واکسن مخصوص تب دنگی که این واکسن در سه نوبت در طی یکسال به فرد تزریق می‌شود.

- در و پنجره های خانه را مجهز به توری کنید.

- در نظر داشته باشید که پشه های حامل ویروس دنگی بیشتر در اطراف آب های راکد (ظروف آب حیوانات، گلدان هایی که آب در آنها راکد می‌شوند) و اسباب مستعمل همچون لاستیک تجمع می ‌کنند، پس لازم است نسبت به جمع آوری این موارد از اطراف محل زندگی خود اقدامات لازم را پیش رو بگیرید.

بیشتر بخوانید: آشواگاندا و تأثیرات آن

نحوه درمان تب دنگی

در بهبود این بیماری، داروی خاصی تجویز نمی‌شود و در عموم موارد بیمار را به سمت مدیریت این بیماری هدایت می‌کنند که از جمله اقدامات لازم در زمان ابتلا به این بیماری می‌توان به این موارد اشاره کرد:

- نوشیدن آب و مایعات فراوان

-  استراحت به میزان کافی

- بهره مندی از مسکن جهت کمتر شدن درد که غالبا استامینوفن در این موارد از سوی پزشک توصیه می‌شود (لازم به یادآوری ست مصرف هر گونه مسکن و دارو باید با تجویز پزشک صورت گیرد ولو در مورد ساده ترین مسکن مانند استامینوفن).

به عنوان سخن پایانی لازم به ذکر است که بهتر است قبل از نگرانی به ابتلا به هر بیماری، در شرایط سلامت بدن به فکر تقویت سیستم ایمنی و بدن خود باشید تا در صورت ورود هر نوع ویروس،  بدن بتواند با تکیه بر سیستم ایمنی قوی با عود آن ویروس مبارزه کند. سلامت بدن و تأمین ریز مغذی ها از جمله اقدامات جاری در زندگی هر فرد است که لازم است در کنار استراحت کافی و ورزش آن را مدنظر خود قرار بدهد.

بیشتر بخوانید: پاورفیت و تقویت سیستم ایمنی

نویسنده :آیدا قلعه وند
10 مرداد 1403
نظرات کاربران

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهید.