0
منوی کافه دارو
داروخانه آنلاین-کافه دارو نمایش فیلترها
مقالات

تأثیر کره بادام زمینی بر سلامتی

تأثیر کره بادام زمینی بر سلامتی
کره بادام زمینی میان وعده خوشمزه و مقوی که مورد استقبال عموم افراد بخصوص ورزشکاران است.

در سری مقالات  مجله کافه دارو  به بررسی و تأثیر مواد غذایی مختلف بر سلامتی پرداخته ایم، حال در این مقاله قصد داریم به تأثیر کره بادام زمینی بر سلامتی بپردازیم.

بیشتر بخوانید:  مروری بر پروتئین شیر، کازئین

کره بادام زمینی چیست و بهترین زمان مصرف آن؟

این کره، از بادام زمینی های بو داده و یا خام، هم به روش خانگی و هم صنعتی با دستگاه قابل تهیه می‌باشد، که بر حسب نوع و نیاز ابتدا آن را حرارت داده و سپس آن را چرخ و آسیاب می‌کنند به حدی که به حالت خمیر یا کرمی دربیاید و ممکن است بر حسب دلخواه از طعم دهنده هایی همچون وانیل، دارچین، عسل و یا ترکیبات دیگر در آن استفاده کنند. بهترین زمان مصرف این محصول از باب کالری بالایش در وعده صبحانه است که البته وجود آن در طی روز هیچ ممانعتی ندارد بخصوص برای ورزشکاران که می توانند 30 دقیقه قبل از تمرین و همچنین بعد از تمرین نیز از این محصول بهره مند بشوند.

بررسی تأثیر کره بادام زمینی بر سلامتی

این محصول خوشمزه حاوی مقادیری از کربوهیدرات‌ها،  مواد معدنی همچون آهن،  پتاسیم،  منیزیم،  فسفر، چربی‌های اشباع‌شده و اشباع‌نشده،  پروتئین‌ها و ویتامین‌ها می‌باشد. کره بادام زمینی دارای 25 تا 30 گرم پروتئین بوده که برای ترمیم بدن قابل استفاده است. چربی موجود در کره بادام زمینی تا حدودی برابر با میزان چربی روغن زیتون بوده و حاوی چربی های اشباع شده و نشده می‌باشد که از این بابت به کاهش کلسترول خون منجر می‌شود.

بیشتر بخوانید:  مروری بر دانه چیا

از دیگر فواید کره بادام زمینی می‌توان به کاهش احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 اشاره کرد، در واقع چربی ‌های اشباع‌نشده منجر به تحریک عملکرد انسولین در بدن می‌شوند. کره بادام زمینی حاوی آنتی اکسیدان بوده و از این رو می‌تواند در کنترل برخی بیماری ها همچون  بیماری‌های قلبی، بیماری‌های ویروسی و قارچی، سرطان، آلزایمر، کاهش احتمال ابتلا به سنگ کیسه صفرا و همچنین بیماری‌های تخریب‌کننده اعصاب نقش مؤثری ایفا کند.

لزوم حضور کره بادام زمینی در برنامه ورزشکاران

این میان وعده مقوی از باب دارا بودن ترکیبات ارزشمند همواره مورد استقبال ورزشکاران است و این اهمیت به دلیل انرژی‌زا بودن کره بادام‌زمینی و تأمین انرژی برای بدن می‌باشد. کره بادام زمینی چه قبل از تمرین و چه بعد از آن می‌تواند تأثیرات متفاوتی را برای بدن ورزشکاران بوجود بیاورد.

 مصرف این میان وعده 30 دقیقه قبل از شروع تمرین، به بالا رفتن انرژی جهت عملکرد بهتر ورزشکار و  بالا رفتن گردش خون و در نهایت عضله سازی منجر می‌شود و استفاده از آن  بعد از تمرین نیز از باب دارا بودن پروتئین و کربوهیدرات به پر کردن ذخایر گلیکوژنی، تسریع ریکاوری و در نهایت بهبود روند عضله سازی را به ارمغان می‌آورد. در واقع آن میزان انرژی که ورزشکار در طی ورزش از دست داده و به اصطلاح با خالی شدن بدن مواجه شده است را می‌تواند با استفاده از کره بادام زمینی به درستی پر کند.

بیشتر بخوانید:  رژیم کتوژنیک (ketogenic diet)

 برند های مختلف سعی در ارائه کره بادام زمینی با دیگر ترکیبات مؤثر همچون پروتئین وی و ... نموده اند. شما می‌توانید با مراجعه به سایت کافه دارو بخش محصولات غذایی رژیمی  انواع کره های بادام زمینی در ترکیبات و  برند های مختلف را بررسی و در نهایت برای خرید اقدام بفرمایید.

بیشتر بخوانید:  پروتئین ها: ساختار، عملکرد و منابع آن ها

تأثیر کره بادام زمینی بر لاغری

این میان وعده مقوی و خوشمزه علاوه بر موارد ذکر شده، در صورت رعایت میزان لازم می‌تواند به لاغری و بخصوص کم تر شدن چربی دور شکم منجر می‌شود. ترکیبات کره بادام زمینی به نحوی ست که در صورت مصرف، باعث ایجاد سیری کاذب و دریافت کالری کمتر در بدن می‌شود که کاهش کالری دریافتی به کاهش قند خون و کاهش ترشح انسولین منجر شده و بدن از بابت جبران این کاهش ناچارا به سراغ ذخایر چربی بدن می‌رود و شروع به تجزیه چربی ها می‌کند که در نهایت با افزایش متابولیسم، روند لاغری را برای فرد تسریع می‌بخشد، از این رو کره بادام زمینی برای افرادی که در رژیم لاغری قرار دارند می‌تواند انتخاب خوبی به عنوان میان وعده باشد.

بیشتر بخوانید:  کاهش وزن و ریزش مو

نویسنده :آیدا قلعه وند
13 مرداد 1403
نظرات کاربران

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهید.