0
منوی کافه دارو
داروخانه آنلاین-کافه دارو نمایش فیلترها
مقالات

تأثیرات قهوه بر بدن

تأثیرات قهوه بر بدن
قهوه نوشیدنی پر طرفدار بسیار محبوب در بین عموم افراد جامعه است که جای پای محکمی در برنامه روزانه مردم باز کرده است.

در سری مقالات مجله کافه دارو به بررسی موضوعات مختلف مرتبط با سلامتی پرداخته ایم، حال در این مقاله قصد داریم به بررسی تأثیرات قهوه بر بدن بپردازیم.

طبق آنچه شنیده شده و شاید صرفاً در قالب داستان بوده باشد که قهوه اولین بار توسط یک چوپان به نام کالدی کشف شد که در حین چرا، این گیاه روییده شده که شبیه به میوه گیلاس بوده است، توسط گوسفندانش مورد تناول قرار می‌گیرد و بعد از گذر زمانی متوجه بی خوابی گوسفندان خود می‌شود، که این موضوع به کنجکاوی کالدی می‌انجامد که خود از این گیاه استفاده نماید و اینچنین شد که شگفت انگیز بودن این گیاه برایش محرز شد.

بیشتر بخوانید: آشواگاندا و تأثیرات آن

دانه قهوه که در اصل هسته این میوه شبه گیلاس است که در فرآیند تولید، این هسته از میوه جدا می‌شود و پس از این مرحله هسته ها جهت رست کردن و یا برشته کردن وارد مرحله بعدی تولید می‌شود.

بیشتر بخوانید: کافئین چیست؟ آیا برای سلامتی مفید است یا مضر؟

انواع قهوه

4 نوع قهوه در تقسیم بندی انواع قهوه جا می‌گیرد که هر کدام از این دسته ها با درصد کافئین متفاوت و بالطبع طعم متفاوت است که در اینجا چکیده ای از آن را با هم مرور می‌کنیم.

- روبوستا: دارای بیشترین کافئین در میان انواع دیگر است، طعم تلخ تری دارد که در اسپرسو و قهوه فوری یافت می‌شود.

- عربیکا: تلخی کمتری نسبت به روبوستا دارد و نسبت به آن نیز رسیدگی بیشتری می‌طلبد.  درصد کافئین موجود در عربیکا نیز کمتر از روبوستا و در سطح متوسط است.

- لیبریکا: طعم محسوس و دودی این نوع قهوه قابل توجه است که از جمله قهوه های کمیاب نیز محسوب می‌شود و کافئین موجود در این نوع قهوه در سطح کم است.

- اکسلسا: طعم ترش و میوه ای مانند را دارا می‌باشد و عمدتاً در آسیای جنوب شرق نیز یافت می‌شود و کافئین موجود در اکسلسا مانند لیبریکا در سطح متوسط قرار دارد.

خواص قهوه برای بدن

قهوه با وجود طعم تلخش از باب تأثیراتی که بر افراد دارد مورد استقبال قرار گرفته است که مهم ترین این تأثیرات می‌توان به افزایش انرژیکی این فرآورده اشاره کرد.

- افزایش سطح انرژی و تمرکز: از مهم ترین تأثیرات نوشیدن قهوه باید به افزایش سطح انرژی اشاره کرد که افراد بعد از نوشیدن قهوه شاهد رفع خستگی، افزایش انرژی و همچنین بیشتر شدن تمرکز در خود می‌شوند.

بیشتر بخوانید: 10 راهکار برای اینکه در طول روز فعالیت بدنی بیشتر و در نتیجه مصرف انرژی داشته باشیم.

- چربی سوزی و مؤثر در تناسب اندام: نوشیدن قهوه به کمتر شدن سطوح چربی می‌انجامد و با تغییراتی که در ذخایز چربی رقم می‌زند به فرآیند چربی سوزی و تناسب اندام کمک مؤثری می‌کند.

- کمک به تنظیم قند خون: قهوه از کارکرد سلول های بتا که تولید انسولین مورد نیاز بدن را به عهده دارند محافظت می‌کند، از این رو قهوه در تنظیم سطح قند خون و عدم ابتلا به دیابت نیز نقش مؤثری ایفا می‌کند. همچنین منیزیم موجود در قهوه نیز به شکستن سلول قند در بدن نیز منجر می‌شود.

- مؤثر در بهبود کبد چرب: طبق تحقیقات به عمل آمده نوشیدن قهوه در سلامت کبد نقش مؤثری ایفا می‌کند که حتی نوشیدن قهوه را در کاهش بیماری های مرتبط به کبد همچون سرطان کبد و یا چرب شدن نیز مؤثر می‌دانند. کافئین موجود در قهوه از کبد در برابر آسیب های ناشی از الکل یا هپاتیت محافظت می‌کند در واقع بدن در هنگام هضم کافئین، پاراکسانتین می‌سازد که با کاهش رشد بافت اسکار در فیبروز مبارزه و در نتیجه در پیشگیری از سرطان کبد کمک مؤثری می‌کند.

- کاهش احتمال ابتلا به افسردگی: نوشیدن یک فنجان قهوه معادل نوشیدن یک فنجان شور و نشاط و سرزندگی است که این نوشیدنی دلچسب در بهبود حال روحی و روانی می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

- مواد مغذی موجود در قهوه: قهوه دانه شگفت انگیز نشاط آور حاوی ویتامین هایی از جمله ویتامین ب5 ، ویتامین ب2، منگنز، پتاسیم، نیاسین و منیزیم است.

- بهبود عملکرد ورزشی: نوشیدن قهوه در فرآیند عملکردی ورزشکاران در تمرینات ورزشی نقش بسیار مفیدی ایفا می‌کند و نقش محرک این دانه قبل از شروع ورزش می‌تواند تفاوت عملکردی محسوسی را در فرد ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: معرفی مکمل های قبل از تمرین

عوارض مصرف قهوه

مصرف بیش از اندازه قهوه می‌تواند اثرات سوئی برای مصرف کننده داشته باشد که به چند نمونه آن اشاره می‌کنیم:

- بی قراری و ایجاد اضطراب و استرس

- بالا رفتن تپش قلب

- تحریک پذیری و بی خوابی

- تداخل در عملکرد دستگاه گوارش

- افزایش سردی بدن

- کاهش تنفس عمیق

که در صورت افزایش مصرف و افزایش دوز مصرفی ممکن است با هر کدام از این اثرات سوء مواجه شد.

بیشتر بخوانید: مزایا، معایب و تداخلات مصرف کراتین و کافئین به طور همزمان

به عنوان سخن پایانی لازم به تأکید است که هر آنچه که از اندازه خارج شود باعث ایجاد تداخل در فرآیند عادی بدن می‌شود و از آن مهم تر بدن وقتی در روتین دریافت ماده ای قرار می‌گیرد در طی زمان، شروع به ایجاد مقاومت نسبت به آن دوز معمول می‌کند و فرد رفته رفته جهت پاسخ گیری خاصیتی نسبت به افزایش دوز مصرفی روزانه خود برمی‌آید و در صورت عدم آگاهی ممکن است مخاطراتی برای بدن خود به همراه بیاورد که این قاعده در مورد نوشیدنی قهوه هم صدق می‌کند. پس لازم است همواره با آگاهی و ایجاد تعادل در دوز مصرفی از فواید این نوشیدنی بهره مند شوید. در نتیجه اگر می‌خواهید بهره مندی از ماده غذایی خاصی را در جریان زندگی خود داشته باشید و ناچار به حذف آن نشوید به تعادل در مصرف آن روی آورید.

رها کن غم هایت را قهوه ات یخ کرد!

نویسنده :آیدا قلعه وند
13 مرداد 1403
نظرات کاربران

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهید.