0
منوی کافه دارو
داروخانه آنلاین-کافه دارو نمایش فیلترها
مقالات

آفت دهان و نحوه درمان آن

آفت دهان و نحوه درمان آن
آفت دهان از نوع زخم هایی است که در صورت وقوع می‌تواند توأم با احساس ناخوشایند باشد.

در سری مقالات مجله کافه دارو به مباحث مختلفی از جنبه سلامتی پرداختیم، حال در این مقاله قصد داریم به موضوع آفت دهان و نحوه درمان آن بپردازیم.

آفت دهان چیست؟

زخم های آفتی دهان نوعی از زخم ها هستند که از جمله بیماری های شایع دهان است که بصورت ضایعات دردناک در قسمت های مختلف دهان شخص ظاهر می‌شود.

این زخم ها به رنگ سفید و یا خاکستری بوده که اطرافش به قرمزی گرایش پیدا می‌کند که گاهاً بصورت تکی و یا چند تایی یا در کنار هم و یا بصورت پخش در مخاط داخلی دهان بروز پیدا می‌کند.

 علل بروز آفت دهانی

علت بروز آفت دهان هنوز به دلیل خاصی منوط نشده است اما یکسری از عوامل می‌تواند زمینه ساز بروز آفت در دهان باشد که شامل:

  • استرس و اضطراب
  • رژیم غذایی نادرست
  • حساسیت های غذایی
  • ضعف سیستم ایمنی
  • عامل وراثتی است.

بیشتر بخوانید: بیماری زگیل تناسلی

روش های درمانی آفت دهان

بطور کلی زخم های دهان از نوع آفت در طی گذر زمان خاصی، خود به خود درمان می‌شوند، که این زمان از یک تا دو هفته گاهاً طول می‌کشد. اما در همین زمان هم ممکن است برای فرد با درد و احساس ناخوشایند همراه باشد، که بخصوص این احساس ناخوشایند در موقع خوردن غذا بیشتر خود را نمایان می‌کند، از این رو عموم افراد زمانی که با این زخم های دهان مواجه می‌شوند در پی تسریع رفع آن هستند که یکسری اقدامات می‌تواند مثبت واقع شود.

این اقدامات شامل درمان های خانگی و یا دارویی است که به شرح آن خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: تفاوت بین متخصص دندان پزشکی و جراح فک و صورت

درمان های خانگی آفت دهان

در مرحله اول ابتدا لازم است:

  • در طی زمانی که دهانتان دچار این نوع از ضایعه شده، از خوردن غذاهای اسیدی، تند و یا نمکی که به تحریک ضایعه منجر می‌شوند، خودداری شود.
  • همچنین نوشیدنی های داغ یا مواد غذایی مانند نان خشک که تیز و خشک هستند نیز از این دسته از مواد غذایی هستند، که باید از مصرف آن در زمان بروز آفت دهانی اجتناب شود.
  • استفاده از محلول آب نمک در طی روز و چند مرتبه و به اصطلاح قرقره کردن آن در دهان از جمله راهکاری ست که می‌تواند به تسریع بهبود آفت دهان کمک مؤثری کند.
  • بهره مندی از کمپرس یخ در مواقعی که سوزش و درد بسیاری را برای شخص به همراه دارد، می‌تواند به رفع موقت سوزش و درد کمک کند.
  • عسل نیز با خاصیت درمانی شگفت انگیز خود، در بهبود زخم دهانی از نوع آفت نیز می‌تواند نقش مؤثری داشته باشد. عسل با خاصیت آنتی اکسیدانی می‌تواند از التهاب زخم جلوگیری کرده و به روند بهبود نیز کمک کند، استفاده موضعی از عسل در تسریع بهبود آفت دهان می‌تواند از دیگر راهکارها باشد.
  • ماست های پروبیوتیک نیز با توجه به خاصیت و همچنین بافت نرمی که دارد، به کاهش درد و روند بهبود کمک مؤثری می‌کند.
  • استفاده از چای سیاه نیز از دیگر اقداماتی ست که می‌توان جهت بهبود از آن بهره مند شد، بدین صورت که چای دم کرده را بعد از خنک شدن کامل، در دهان غرغره کنید.
  • بهره مندی از محصولات دارویی همچون دهانشویه و یا ژل های مخصوص آفت دهان نیز از دیگر راهبردها هستند که می‌توانید با مشورت دکتر داروساز داروخانه نسبت به تهیه این گونه از محصولات اقدام فرمایید.

بیشتر بخوانید: مواد غذایی مناسب برای دهان و دندان

تمام راهکارهای ذکر شده ممکن است برای بعضی افراد پاسخگو و برای بعضی دیگر بی اثر باشد، در نتیجه تمامی راهکارها باید با توجه به ساختار بدنی خود امتحان کنید و در صورت جوابگیری نسبت به مداومت آن در طول درمان تا بهبود از آن بهره مند شوید.

خاطر نشان می‌شود لازم است در صورت مداومت هر گونه عارضه در بدن و عدم بهبود آن در زمان معمول، حتما به پزشک معالج مراجعه شود.

 

نویسنده :آیدا قلعه وند
17 تیر 1403
نظرات کاربران

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهید.