0
منوی کافه دارو
داروخانه آنلاین-کافه دارو نمایش فیلترها
مقالات
بیماری زگیل تناسلی
بیماری زگیل تناسلی،بیماری نام آشنا و شایع که در بین خانم ها و آقایان فراگیر شده است. با ما در این مقاله همراه باشید تا با نگاهی دیگر این بیماری را بررسی کنیم.

همانطور که در سری مقالات در بخش "مجله کافه دارو" به موضوعات مختلف پرداختیم، حال می‌خواهیم به مقوله دیگری تحت عنوان بیماری زگیل تناسلی به پردازش بنشینیم. بیماری زگیل تناسلی چیست؟ چگونه از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنیم؟ علائم و نحوه ابتلا به این بیماری به چه صورت است؟ و در نهایت بررسی روش های درمانی بیماری زگیل تناسلی.

بیماری زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی زائده گوشتی و دارای بافت نرم شبیه به گل کلم می باشد که در اطراف ناحیه تناسلی و یا مقعد ظاهر می‌شود. زگیل تناسلی نوعی عفونت مقاربتی بوده که در اثر ویروسی بنام پاپیلومای انسانی در شخص عارض می‌شود که در اصطلاح پزشکی از آن با نام HPV نیز یاد می‌شود. این بیماری یکی از شایع ترین بیماری هایی ست که از طریق ارتباط جنسی به فرد منتقل می‌شود که سویه های مختلفی از این بیماری شناخته شده است. شایان ذکر است ساختار زگیل تناسلی با دیگر زگیل ها که در قسمت های بدن بروز پیدا می‌کند، کاملا متفاوت است.

چگونه از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنیم؟

همانگونه که ذکر شد این بیماری از راه ارتباط جنسی منتقل می‌شود و لازم است جهت پیشگیری از ابتلا به این عارضه، به نوع و پیشبرد ارتباط جنسی خود توجه کافی داشته باشید. این بیماری نیز مانند سایر بیماری ها بهتر است بجای درمان قبل از هر چیزی پیشگیری از آن را مدنظر قرار بدهیم.

در قدم اول لازم است قبل از برقراری اولین رابطه جنسی، بدن خود را نسبت به این ویروس واکسینه کنیم، واکسن گارداسیل موجود در بازار در تایپ های مختلف دو ظرفیتی، چهار ظرفیتی و نه ظرفیتی تعریف شده است. بهترین سن واکسیناسیون از 12 سالگی و در دوران نوجوانی است.

از این بابت که قبل از هرگونه برقراری رابطه جنسی، بدن در مقابل این ویروس واکسینه شده باشد اما این بدین معنا نیست که در سنین بالاتر امکان تزریق نیست، در واقع مهم ترین نکته قابل توجه این است که قبل از اولین رابطه جنسی این امر مهم انجام شود.

یکی از مهم ترین اقدامات والدین در دوران بلوغ نوجوانان، تزریق واکسن برای آنها می‌باشد.

در قدم بعدی داشتن رابطه جنسی حفاظت شده و استفاده از کاندوم و همچنین محدود کردن تعداد شرکای جنسی از مؤثرترین روش های پیشگیری از این بیماری می‌باشد.

علائم و نحوه ابتلا به این بیماری به چه صورت است؟

علائم این بیماری بصورت زائده های گوشتی است که در نواحی تناسلی ظاهر می‌شود. بانوان در بیرون اندام تناسلی، بین اندام تناسلی و مقعد، ناحیه مقعد، داخل مقعد، در دیواره های داخلی واژن یا گردن رحم بروز پیدا می‌کند. در آقایان نیز بصورت ضایعه در نوک یا تنه آلت، کیسه بیضه، داخل یا اطراف مقعد و در ران و کشاله ها ظاهر می‌شود.

شایان ذکر است زگیل تناسلی در صورت برقراری رابطه دهانی با آلت، نیز قابل بروز است که زائده ها در گلو و دهان ایجاد می‌شود.

این زگیل ها گاهی با خارش و ناراحتی همراه بوده و گاهی ممکن است علائم دردناکی را نداشته باشند، همچنین در حین برقراری رابطه جنسی ضایعات ممکن است دچار خونریزی بشوند.

مرسوم ترین روش انتقال این بیماری از طریق رابطه جنسی می‌باشد، و در افرادی که از لحاظ جنسی فعال هستند و شرکای جنسی متعدد دارند بسیار شایع است.

بررسی روش های درمانی بیماری زگیل تناسلی

روش های درمانی متعددی برای این عارضه تعریف شده است که از جمله آنها می‌توان به درمان با لیزر، کرایوتراپی، الکتروکوتر، جراحی، درمان های سنتی و خانگی اشاره کرد.

در درمان با استفاده از دستگاه لیزر تا عمیق ترین لایه زائده را لیزر می‌کنند که پرتو های فروسرخ به طور متمرکز روی زائده تابیده تا زگیل را از ریشه بسوزانند.

در روش درمان کرایوتراپی، که بصورت منجمد کردن ناحیه از طریق سرما درمانی و ایجاد انجماد توسط گاز نیتروژن، زائده ها را حذف می‌کنند، که در این روش درمانی تاول خفیف همراه با درد مختصری ایجاد و به مرور از بین می‌رود.

در روش درمان الکتروکوتر، جریان الکتریکی حرارتی را ایجاد می‌کنند که به رفع زائده های پوستی منجر می‌‌‌شود.

درمان های سنتی و خانگی نیز از گیاهان و فرآورده های سنتی همچون روغن درخت چای، سرکه سیب و ... در جهت بهبود استفاده می‌کنند.

نکته قابل ذکر در بهبود این بیماری تقویت سیستم ایمنی و حفظ آرامش است. سیستم ایمنی قوی در این بیماری تا آنجایی مهم است که ممکن است حتی خود بدن به حذف این ویروس مبادرت کند، از این رو در دوران درگیری بدن با این ویروس بهتر است رژیم غذایی سالم، دوری از الکل و مشروبات الکی، حذف قند های مصنوعی، کافئین، حذف پاستا و نان سفید، گوشت قرمز و بهره مندی از سبزیجات از جمله کلم بروکلی، کلم برگ، گل کلم و در یک کلام لایف استایل سالم را حفظ نمود. در این میان بهره مندی از مولتی ویتامین ها نیز می‌تواند به تقویت هر چه بهتر سیستم ایمنی بدن کمک کند.

لایف استایل سالم شامل ورزش، رهایی از هر گونه فشار عصبی و دوری از استرس و برنامه غذایی سالم، داشتن خواب و استراحت به اندازه است. کافی ست به درمان و بهبود خود باور داشته باشید و با اعتماد و اطمینان از بهبود، روال درمانی را پیش ببرید. فراموش نکنید حفظ روحیه و قرار گرفتن در محیط های شاد در این دوران بسیار پر اهمیت است.

                                                                     برو شادی کن ای یارِ دل افروز             غم فردا نشاید خورد امروز

نویسنده :آیدا قلعه وند
03 خرداد 1403
نظرات کاربران

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهید.