0
منوی کافه دارو
داروخانه آنلاین-کافه دارو نمایش فیلترها
مقالات

مواد غذایی مناسب برای سلامت دهان و دندان

مواد غذایی مناسب برای سلامت دهان و دندان
برای داشتن دندان‌های قوی، روی غذاهایی تمرکز کنید که کربوهیدرات‌ها و قندهای کمی دارند، فیبربالایی دارند و حاوی مواد مغذی مهمی مانند کلسیم، فسفر و منیزیم هستند. از غذاهای شیرین، فرآوری شده، اسیدی و پر کربوهیدرات بدون ارزش غذایی قابل توجه خودداری کنید.

مواد غذایی مناسب برای سلامت دهان و دندان

- در طول همه گیری کویید 19 بسیاری از مردم نگران حفظ سلامت دهان و دندان و کاهش نیاز خود به قرار ملاقات های اضافی با دندانپزشکی هستند .

- توجه به غذاهایی که می خورید و ازکدامیک اجتناب می کنید ،می تواند به بهبود سلامت دهان و دندان شما کمک کن.

- کارشناسان می گویند از مصرف غذاهای شیرین، فرآوری شده،اسیدی و پر کربوهیدرات بدون ارزش غذایی قابل توجه ،پرهیزکنید .

- درعوض، روی غذاهایی تمرکز کنید که فیبر بالایی دارند وحاوی مواد مغذی مهمی مانند کلسیم، فسفرومنیزیم هستند که دهان شما به آن نیازدارد .

کرونا و قرنطینه باعث شده است که بسیاری ازما یادمان برود که چکاپ دندان  نرفتن احتمال پوسیدگی،خونریزی لثه، برفک دهان یا سایر مشکلات سلامت دهان را ایجاد کرده و سلامت آن را تغییر می‌دهد.متأسفانه مصرف غذای خانگی که مملو ازقند و کربوهیدارت است ، بهترین گزینه برای دندان ها و لثه ها نیست.

بیایید نگاهی بیندازیم به پنج ماده غذایی که به طور فعال سلامت دهان و دندان را ارتقا می‌دهند وپنج غذا، که احتمال پوسیدگی، خونریزی لثه و دندان‌های حساس را افزایش می‌دهند.

غذاهای مفید
1.مغز دانه کاکائو:

شکلات مطمئناً یک غذای آرامش دهنده است، اما بدون محتوای قند افزوده، می‌تواند با کنترل برخی باکتری‌های دهان و جلوگیری از تشکیل پلاک روی دندان‌ها از پوسیدگی، پیشگیری کند.

تحقیقاتی در سال 2009 نشان داده که پلی فنول های موجود در کاکائو و همچنین برخی از آن ها در قهوه و چای با موفقیت ، باکتری های ایجاد کننده ی حفره را از بین می برند و مانعی بین دندان ها و پلاک ها ایجاد می کنند.

در سال 2019 محققان دریافتند که دهان شویه با دانه کاکائو، باکتری اس.موتان (باکتری هایی که بیشترین حفرات را ایجاد می کنند) را به همان اندازه که دهان شویه تجویزی از بین می‌برد ،عمل می کند و حتی ، شواهدی  وجود نداشت که نشان دهد دیگر باکتری‌های مفید موجود در میکروبیوم دهان را از بین می‌برد.

استفاده از دانه کاکائو یا شکلات تلخ با شکر بسیار کم یا بدون شکر بسیار خوب است زیرا با مواد اضافی و افزودنی موجود در انواع شکلات های دیگر مقابله می کند.  

2.محصولات لبنی گیاهی:
محصولات لبنی گیاهی  ، مانند پنیر و کره، سرشار از ویتامین کا2 هستند . با این حال، اکثریت جمعیت جهان احتمالاً کمبود ویتامین کا2 دارند .

در حالی که سایر پستانداران می توانند ویتامین کا1 را به کا2 در سیستم گوارشی تبدیل کنند، اما انسان آنزیم مناسبی برای ایجاد آن ندارد.

 اهمیت تغذیه با لبنیات گیاهی را به حداقل ندهید. آنزیمی که سایر پستانداران دارند توسط کلروفیل فعال می شود، بنابراین حیواناتی که بر روی غلات و ذرت زندگی می کنند احتمالاً محصول غنی از ویتامین کا2 را ارائه نمی کنند.

سایر غذا های پر از کا2 که از سلامت دندان حمایت می کنند عبارتند از ناتو، گوشت گاو، پاته جگر غاز، تخم مرغ و جگر مرغ. بسیاری از این غذاها همچنین دارای فسفر بالایی هستند، ماده مغذی که دندان ها به آن نیاز دارند.

3.روغن ماهی:
روغن ماهی جزء مهم بسیاری از الگوهای رژیم غذایی سالم است، زیرا سرشار ازویتامینD است.این ماده مغذی تقریباً برای هر سیستم بدن ضروری است، اما یکی از مزایای کمتر شناخته شده آن توانایی آن در کاهش خطر پوسیدگی دندان است.

ویتامین D به طورهم افزایی با ویتامین های آ و کا2 برای رساندن کلسیم به دندان ها، تقویت مینای دندان از داخل به بیرون ، کار می کند. کمبود هر یک از این مواد مغذی می تواند منجر به ضعیف شدن مینای دندان شود.

ماهی های  روغنی نیز سرشار از امگا 3 هستند. چربی های امگا 3 از سلامت لثه حمایت می کنند و حتی ممکن است به پیشگیری و کاهش علائم پریودنتیت (بیماری لثه) کمک کنند، که تقریباً نیمی از بزرگسالان در ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد.

به عبارت دیگر، اگر هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن، لثه های شما مرتب خونریزی می کنند، برای کاهش التهاب و خونریزی، میزان مصرف امگا 3 خود را افزایش دهید.

ماهی تن، ماهی خال خالی، سالمون و قزل آلا از جمله ماهی هایی هستند که هم ویتامین D و هم امگا 3 دارند. 

4.سبزیجات:

سبزی ها ، پرو بیوتیک های مفیدی در دهان هستند که باکتری های سالم دهان از آنها تغذیه می کنند. برخلاف غذاهای پر کربوهیدرات، سبزی های برگ دار به دهان کمک می کنند تا باکتری های کاهش دهنده نیتریت بیشتری تولید کند. به نوبه خود، دهان و سیستم قلبی عروقی شما از افزایش اکسید نیتریک سود می برند.

سبزی‌های برگ‌ دار نه تنها دندان‌های شما را تمیزتر می‌کنند، بلکه به طور فعال از یک میکروبیوم دهان سالم حمایت می‌کنند.

سبزی‌های دارای برگ‌های تیره ‌تر برای دندان‌ها بهترین هستند، زیرا حاوی مواد معدنی بالایی هستند که دندان‌ها در طول معدنی‌سازی مجدد جذب می‌کنند تا ساختارشان را تقویت کنند. نمونه های خوبی از اینها عبارتند از کلم پیچ، اسفناج، سبزی شلغم، چغندر سوئیسی و آروگولا.


5.مرکبات:
در حالی که غذاهای اسیدی می توانند تأثیر منفی بر روی دندان ها داشته باشند، گریپ فروت، پرتقال و سایر مرکبات در واقع می توانند در صورت مصرف متعادل برای سلامت دهان مفید باشند.

گریپ فروت و پرتقال هر دو حاوی مقادیر زیادی ویتامین سی  هستند که رگ های خونی و بافت های همبند داخل دهان را تقویت می کند. پیشرفت التهاب لثه را که در غیر این صورت می تواند منجر به بیماری لثه شود، را کند می کند.

محققان در 2005 دریافتند که تنها پس از 2 هفته مصرف روزانه گریپ فروت، شرکت کنندگان سطح ویتامین سی خود را بهبود بخشیده و خونریزی لثه را کاهش داده اند.

غذاهای مضر

1.بیسکوییت های ترد و سفت(کراکرها):
سال‌هاست که بیماران تعجب می‌کنند وقتی به آنها می‌گویم کراکر، نه آب نبات، احتمالا خطرناک‌ترین غذاها برای سلامت دهان و دندان هستند.

کربوهیدرات‌ها کراکرهایی مانند نمک‌ها یا ماهی قرمز به سرعت در دهان تجزیه می‌شوند و در عرض چند ثانیه، فقط قندی برای باکتری‌های بیماری‌زا هستند. هنگامی که باکتری ها از بین می روند، اسید را روی دندان ها دفع می کنند که می تواند منجر به تشکیل پلاک و پوسیدگی دندان شود.

هوس کراکر می کنید اما می خواهید از دندان های خود محافظت کنید؟ مارکی را امتحان کنید که فقط از دانه آجیل ساخته شده است اما گندم ندارد.

2. میوه خشک شده:

اصطلاح «میوه» آن را سالم به نظر می‌رساند، اما میوه‌های خشک شده از آب پاک شده‌اند. چیزی که باقی می ماند شبیه کارامل چسبنده ای است که قند را به میکروبیوم دهان تغذیه می کند.

میوه کامل برای سلامت دهان بسیار مفیدتر است، تا حدی به دلیل آب موجود در آن.

3. سودا (بله، حتی نوشابه رژیمی):

به غیر از محتوای قند بالا، همه نوشابه‌ها - حتی آنهایی که کالری صفر دارند - حاوی مقدار زیادی اسید هستند. در مقیاس اسیدی ، بسیاری از نوشابه‌های معمولی بین ۲ تا ۳ رتبه‌بندی می‌شوند که حتی در مقایسه با نوشیدنی‌هایی مانند قهوه، بسیار اسیدی است.

اسیدیته در این سطح در دهان به احتمال زیاد به پوسیدگی، التهاب لثه و اختلال در میکروبیوم دهان کمک می کند.

اگر می‌خواهید نوشابه بخورید اما از دندان‌هایتان محافظت کنید، آن را در مدت زمان کوتاهی بنوشید - ساعت‌ها مدام ننوشید - و بلافاصله بعد از آن آب بنوشید تا بافری برای دندان‌هایتان ایجاد کند. حدود 45 دقیقه صبر کنید، سپس دندان های خود را مسواک بزنید. 

4.کامبوجا:

کامبوجا یک نوشیدنی تخمیر شده، کمی جوشان، شیرین شده چای سیاه یا سبز است که معمولاً به دلیل فواید سلامتی مصرف می شود

کامبوجا به طور کلی یک نوشیدنی سالم در نظر گرفته می شود زیرا حاوی باکتری های سالم و آنتی اکسیدان های زیادی است که به بدن در مبارزه با بیماری ها کمک می کند.

با این حال، بسیاری از مارک های کامبوجا حاوی مقدار قابل توجهی شکر اضافه شده هستند و در واقع حاوی باکتری های فعال نیستند. در این مورد، ممکن است مزایا بیشتر از معایب باشد.

برای تهیه کامبوجایی که برای سلامت دهان و روده شما مفید است، به دنبال کامبوجایی باشید که ذرات قابل رویت داشته باشد - باقی مانده از دم کردن آن - و بدون قند اضافه شده باشد.

پس از اتمام یک وعده، دهان خود را با آب بشویید، سپس 45 دقیقه بعد مسواک بزنید تا از اسیدپاشی باکتری های فرصت طلب و قند دوست جلوگیری کنید.

5.لوبیا و عدس:

لوبیا و عدس غذاهایی هستند که اغلب سالم در نظر گرفته می شوند - به دلایل خوب - اما وجود اسید فیتیک ممکن است به این معنی باشد که آنها در پوسیدگی دندان نقش دارند.

اسید فیتیک به مواد مغذی مانند کلسیم، فسفر، ویتامین د و منیزیم متصل می‌شود و ممکن است جذب آنها را برای دندان‌ها دشوارتر کند.

کمبودمواد مغذی مانند این ها می تواند شما را مستعد ابتلا به پوسیدگی و پریودنتیت کند.

خبرخوب این است که لوبیا و عدس وقتی اسید فیتیک اضافی را از بین ببرند، در واقع سلامتی را بهبود می بخشند.

برای از بین بردن اسید فیتیک، لوبیا، عدس و سایر غلات خود را قبل از خوردن یک شب خیس کنید. شما همچنین می توانید غلات جوانه زده را خریداری کنید، به این معنی که محتوای اسید فیتیک آنها قبلا کاهش یافته است.

نویسنده :دکتر اسماعیل مظفری پور
29 مرداد 1401
نظرات کاربران

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهید.