0
منوی کافه دارو
داروخانه آنلاین-کافه دارو نمایش فیلترها
مقالات

علائم، پیشگیری و درمان گرما زدگی

علائم، پیشگیری و درمان گرما زدگی
گرما زدگی از عوارضی ست که ممکن است در فصول گرم سال گریبانگیر بعضی افراد شود که با مخاطراتی برای فرد به همراه است.

در سری مقالات مجله کافه دارو به جنبه های مختلف سلامتی پرداختیم، حال می‌خواهیم به مبحث علائم، پیشگیری و درمان گرما زدگی بپردازیم، با ما در این مقاله همراه باشید.

گرما زدگی چیست و علائم آن

گرما زدگی یک وضعیت بدنی ست که در صورت قرار گرفتن فرد در دمای بالای محیطی و یا انجام فعالیت زیاد در هوای گرم و عدم مصرف کافی مایعات همچون آب ممکن است برای فرد به وقوع بپیوندد که دمای تخمین زده شده بالای 40 درجه سانتی گراد است که در اثر گرمازدگی در بدن رخ می‌دهد. گرمازدگی همراه با علائمی برای فرد به همراه بوده که در هر فرد ممکن است بعضی یا همه علائم با هم بروز پیدا کند، که از جمله این علائم می‌توان به:

- دمای بالای بدن: در اندازه گیری رکتال (اندازه گیری دما از طریق مقعد) دمای 40 درجه و بالاتر را نشان دهد.

- تغییر حالت و رفتاری فرد: گیجی، آشفتگی، حالت تشنج و منقطع صحبت کردن.

- تغییر رنگ پوست: ممکن است رنگ پوست فرد به قرمزی دربیاید.

- ضربان قلب سریع یا ضعیف

- سر درد و حالت تهوع

راه های پیشگیری از گرما زدگی

در فصول گرم سال بهتر است همواره راهکارهایی را مبنی بر جلوگیری از گرمازدگی را مدنظر قرار داد که از جمله آنها می‌توان به:

- پوشیدن لباس نخی، سبک و رنگ روشن.

- استفاده از حفاظت کننده های آفتاب: همچون ضد آفتاب، کلاه سایه بان و عینک دودی.

- همراه داشتن مایعات در طی فعالیت های روزانه.

- رعایت بهره مندی از مواد غذایی مناسب با فصل.

رنگ لباس در میزان جذب نور خورشید از اهمیت زیادی برخوردار است، به نحوی که هر چه رنگ لباس تیره تر باشد میزان جذب نورخورشید بیشتر شده و نور خورشید را نیز بیشتر در خود نگه می‌دارد، پس لازم است در طی فصول گرم سال حتما از لباس های مناسب فصل با رنگ های روشن بهره مند شد.

محافظت کننده های آفتاب که از جمله مهم ترین آنها، استفاده از کرم ضد آفتاب با SPF مناسب است، عدم استفاده از این مهم تا بدان جا مورد اهمیت است که ممکن بوده برای فرد، آفتاب سوختگی را به همراه داشته باشد که این مقوله در صورت عدم توجه ممکن است به موردی همچون تاول سوزش و قرمزی پوست نیز بی انجامد.

بیشتر بخوانید: ضد آفتاب و لزوم استفاده از آن

به همراه داشتن بطری آب نیز از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است، زیرا که از دست آب بدن خود دلیل عمده گرما زدگی می‌باشد. در این مورد بهتر است جهت حفظ الکترولیت های بدن تا حد امکان از آب به همراه دیگر محتویات که چند نمونه را در اینجا اشاره می‌کنیم، بهره مند شد.

- استفاده از تخم شربتی یا خاکشیر در بطری آب (بدون شکر).

- ریختن کمی نمک به داخل بطری آب، که میزان آن باید در حد کنترل شده باشد.

- بهره مندی از تکه های میوه و سبزی در آب همچون انداختن یک برش لیمو، ساقه کرفس، حلقه خیار و ... داخل بطری آب.

بیشتر بخوانید: دیتاکس واتر، آب طعم دار شده و سم زدا

لازم به ذکر است بهتر است میزان آب کم، اما مداوم به بدن برسد این بدین معناست که حجم آب زیاد در فواصل زمانی طولانی آنقدری که باید نمی‌تواند مفید فایده باشد پس بهتر است جرعه جرعه از نوشیدن آب بهره مند شد.

رعایت بهره مندی از مواد غذایی مناسب با فصل

در این بند رعایتی، باید دقت داشت که با شروع فصل گرما بهتر است تدابیری در استفاده از مواد غذایی مصرفی خود در نظر گرفت و از مواد غذایی که سبب ایجاد فعل و انفعالات حرارتی در بدن می‌شود، اجتناب نمود و از مواد غذایی با طبع خنک و متناسب با این فصل بهره مند شد. استفاده از غذاهای فست فودی را تا حد بسیار کم و همچنین ادویه هایی همچون فلفل قرمز، زنجیبل، دارچین و موارد اینچنین را کنترل شده تر در برنامه غذایی جا داد.

راهکارهای درمانی در موقع گرما زدگی

حال با وجود رعایت اقدامات پیشگیرانه ممکن است فرد باز هم دچار گرما زدگی شود، که در این مواقع باید اقدامات مؤثری را جهت تسریع بهبود گرمازدگی به انجام رساند که باید توجه داشت که:

- گرما زدگی موضوع بسیار حائز اهمیتی است که در صورت عدم رسیدگی آنی، ممکن است حتی به مرگ شخص نیز منجر بشود، از این رو در این مواقع اولین قدم تماس با مراکز اورژانس و یا انتقال فرد گرما زده به بیمارستان است.

- تا موقع رسیدن اورژانس، فرد به مکان خنک تر و به دور از آفتاب منتقل شود و اقدامات خنک کننده را برایش به انجام رساند. این اقدامات شامل باد زدن، باز کردن یقه لباس شخص، گذاشتن کمپرس یخ در زیر بغل، کشاله ران، گردن و پشت فرد گرما زده است.

- تغییر دمای ناگهانی همچون بهره مندی از وان آب خنک ممکن است در بعضی افراد همچون بیماران مسن، کودکان خردسال و همچنین افراد مبتلا به بیماری مزمن با وقایع خطرناک پیش رو باشد، پس انجام این مورد باید با رعایت جوانب احتیاط بسیار انجام بشود.

به عنوان سخن پایانی فصل تابستان را خنک برگزار کنید.

نویسنده :آیدا قلعه وند
08 مرداد 1403
نظرات کاربران

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهید.