0
منوی کافه دارو
داروخانه آنلاین-کافه دارو نمایش فیلترها
مقالات
رزهیپ و تأثیرات آن
همواره از تأثیرات شگفت انگیز گیاهان بسیار شنیده ایم، گیاه رزهیپ نیز از جمله گیاهان با خاصیت درمانی است.

در سری مقالات مجله کافه دارو به جنبه های مختلف سلامتی پرداخته ایم، حال در این مقاله قصد داریم به بررسی گیاه رزهیپ و تأثیرات آن بپردازیم.

رزهیپ چیست؟       

گل رز یکی از گیاهان و انواع گل هایی ست که از لحاظ زیبایی بسیار مورد توجه قرار گرفته است، این گل زیبا دارای اجزای مختلفی ست که بعضی از آنها کمتر شناخته شده هستند. پیاز گرد گل رز یکی از این اجزا است که به عنوان میوه گل رز شناخته شده است دارای رنگ قرمز مایل به نارنجی می‌باشد که در بعضی انواع آن رنگ های زرد، بنفش و مشکی نیز دیده می‌شود. رزهیپ از باب دارا بودن ترکیبات قابل اهمیت، در صنعت دارویی مورد توجه قرار گرفته است، این گیاه دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی، فلاونوئید ها، آنتوسیانین، ریز مغذی ها و ویتامین هایی همچون ای و ث است. از این رو از این گیاه در ترکیب دارویی های مختلف استفاده می‌کنند.

خواص رزهیپ

همانگونه که ذکر شد گیاهان دارای خواص بی نظیری هستند که عموماً فواید آنها از دیر ایام شناخته شده است و حکیمان طب سنتی در جهت درمان از آنها بهره مند می‌شدند. گیاه رزهیپ نیز به همین نحو است که خواص متعددی را در خود دارا می‌باشد و امروزه علاوه بر طب سنتی در تولید فرآورده های درمانی و سلامتی نیز مورد بهره برداری قرار می‌گیرد . از جمله خواص درمانی گیاه رزهیپ می‌توان به این موارد اشاره نمود:

بیشتر بخوانید: آشواگاندا و تأثیرات آن

- تقویت سیستم ایمنی: ویتامین ث موجود در رزهیپ یک آنتی اکسیدان است که به بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک مؤثری می‌کند. همچنین خاصیت آنتی اکسیدانی رزهیپ به کاهش التهاب در بدن نیز منجر می‌شود.

- کاهش درد مفاصل: ترکیبات موجود در گیاه رزهیپ با اثر ضد التهابی و ضد دردی خود، دارای اثرات تسکین بخش در التهاب و درد مفاصل است.  همچنین گیاه رزهیپ در درد های بعد از جراحی و آرتروز (استئوآرتریت) نیز اثر مثمر ثمری دارد و به عملکرد بهتر افراد مبتلا به آرتروز نیز کمک می‌کند.

- سلامت پوست: این گیاه شگفت انگیز بدلیل دارا بودن چربی های اشباع نشده از غشای پوست محافظت می‌کند. گیاه رزهیپ مؤثر در جوانسازی و کاهش چین و چروک پوست صورت است و همچنین در برابر آلودگی های محیطی و اشعه نور خورشید نیز از پوست محافظت می‌کند. ویتامین ث موجود در رزهیپ علاوه بر تقویت سیستم ایمنی در شادابی پوست نقش مؤثری ایفا می‌کند. رزهیپ همچنین در حفظ رطوبت پوست، آبرسانی، کلاژن سازی و بهبود جای زخم نیز اثر گذار است.

- تقویت سلامت قلب: بهره مندی از گیاه رزهیپ در کاهش کلسترول و فشار خون مؤثر بوده و از این رو در بهبود سلامت قلب نیز کمک کننده است.

گیاه رزهیپ علاوه بر موارد ذکر شده در کاهش دردهای قاعدگی، بهبود عملکرد دستگاه مجاری ادراری و رفع عفونت های کلیه و مجاری ادراری،  بهبود سرماخوردگی نیز نقش مثبتی ایفا می‌کند.

مکمل های غذایی حاوی رزهیپ

همانگونه که ذکر شد از این گیاه در تولید فرآورده های دارویی و مکمل های غذایی استفاده می‌شود که در اینجا به اختصار به چند نمونه مکمل غذایی حاوی رزهیپ اشاره خواهیم کرد:

جوشان مییل سی تسنیم

این فرآورده دارویی حاوی رزهیپ، ویتامین ث و پروپولیس است. ویتامین ث با خاصیت آنتی اکسیدانی خود از سلول ها در برابر آسیب ناشی از مواد شیمیایی مضر مرسوم به رادیکال های آزاد محافظت می‌کند. این فرآورده حاوی ترکیبات عسل و عصاره میوه گل سرخ نیز می‌باشد. رزهیپ مملو از ویتامین ث و سایر آنتی اکسیدان ها است و از این رو به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. پروپولیس نیز حاوی اثرات ضد باکتریایی، ضد قارچیريال ضد انگلی و دارای خاصیت آنتی اکسیدانی می‌باشد. جوشان مییل سی تسنیم با دارا بودن ترکیبان ارزشمند خود در تقویت سیستم ایمنی مؤثر عمل می‌کند و به تسکین گلو درد و کاهش درد و التهاب مفاصل نیز کمک می‌کند. جوشان مییل سی تسنیم همچنین به کاهش مدت و شدت سرماخوردگی نیز منجر می‌شود.

ویتامین ث 1000 میلی گرم+رزهیپس نیچرز پلنتی

این محصول یک آنتی اکسیدان است.  ویتامین ث، جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری های عفونی موثر می‌باشد. ویتامین ث یا آسکوربیک اسید، به عنوان یک ویتامین محلول در آب با داشتن خواص آنتی اکسیدانی خود، نقش بسیار مهمی در از بین بردن رادیکال های آزاد دارد. به این ترتیب، می تواند به پیشگیری از بیماری های مختلفی همچون سرطان و بیماری های قلب و عروقی نیز کمک کند. بدن انسان به صورت روزانه نیاز به دریافت ویتامین ث، از طریق غذا و مکمل های رژیمی دارد. ویتامین ث + رز هیپس نیچرز پلنتی می‌تواند جهت تقویت سلامت عمومی، نیاز بدن را به این ویتامین تأمین نماید. رزهیپ موجود در این محصول می تواند کلسترول و فشار خون را کاهش داده و از این طریق باعث بهبود سلامت قلب شود. همچنین به علت وجود فیبر در ترکیبات حاصل از رزهیپس مصرف این ترکیب بر سلامت قلب نیز تأثیر می‌گذارد. ویتامین ث+ رز هیپس نیچرز پلنتی علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن به تولید کلاژن هم کمک می‌کند در نتیجه مصرف این مکمل به شفافیت پوست شما نیز می تواند کمک کند.

ویتامین ث 1000 میلی گرم رزهیپس برونسون

تأمین کننده ویتامین ث مورد نیاز روزانه بدن دارای عصاره رز هیپس با خاصیت ضد التهابی و ضد درد مفاصل می باشد و ضمن دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی و کمک به بهبود کلاژن سازی سبب جلوگیری از چین و چروک و افزایش شادابی پوست شده و همچنین به سلامت بدن و ارتقا سیستم ایمنی کمک می‌کند.

ممنوعیت مصرف رزهیپ

هر گیاه درمانی علاوه بر خواص ذاتی خود ممکن است در بعضی افراد همراه با عوارض باشد، که این قاعده در مورد گیاه رزهیپ نیز صدق می‌کند و برای افرادی که به این گیاه آلرژی دارند می‌تواند عوارضی از جمله ناراحتی های گوارشی، کاهش کیفیت خواب و .... را رقم بزند.

لازم به ذکر است قرار داشتن در دوران خاص مانند دوران بارداری و شیردهی، ممکن است محدودیت های مصرفی را برای فرد رقم بزند که این محدودیت مصرف ممکن است در مکمل ها و یا مواد غذایی مختلفی دیده شود، از این رو بهتر است بانوان شیرده و باردار قبل از مصرف هر گونه مکمل غذایی ولو گیاهی و طبیعی با پزشک خود مشورت نمایند.

نویسنده :آیدا قلعه وند
27 مرداد 1403
نظرات کاربران

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهید.