عیدانه کافه دارو تقدیم شما تا 70% تخفیف کالا + کد تخفیف Cafedaru_nowruz  تا 15 فروردین

0
منوی کافه دارو
داروخانه آنلاین-کافه دارو نمایش فیلترها
مقالات

مکمل های مورد نیاز برای افراد گیاهخوار

مکمل های مورد نیاز برای افراد گیاهخوار
رژیم های گیاه خواری به تنهایی نمی توانند تمامی نیاز های تغذیه ای انسان را برآورده سازند، بنابراین افرادی که از این رژیم پیروی می کنند باید حتما از مکمل های تغذیه ای برای برآورده کردن نیاز های بدنی خود بهره ببرند.

امروزه شاهد همه گیری زیادی در افراد جامعه در خصوص انتخاب رژیم گیاه خواری به دلیل اثرات مثبت آن بر روی سلامتی و همچنین حفظ محیط زیست و رعایت حقوق حیوانات هستیم. اما گرچه این اهداف همگی ارزشمند هستند، اماافرادی که از این رژیم پیروی می کنند باید حتما از مکمل های تغذیه ای برای برآورده کردن نیاز های بدنی خود بهره ببرند.

مکمل های مورد نیاز برای افراد گیاه خوار :

 ویتامین B12: 

برای گیاه خوارانی که به اندازه کافی ویتامین B12 دریافت نمی کنند توصیه می شود به صورت روزانه حدود ۲۵ الی ۱۰۰ میکروگرم و یا به صورت هفتگی ۲۰۰۰ میکروگرم از این ماده را جهت جبران کمبود های خود مصرف نمایند.

ویتامین D: 

هر فرد به طور روزانه ۱۵ الی ۲۰ میکروگرم از این ویتامین نیاز دارد که این عدد برای افراد مسن و زنان باردار تا ۸۰۰ میکروگرم نیز می رسد. در صورتی که افراد روزنه ۱۵ دقیقه در مرض آفتاب مستقیم و با تابش نسبتا شدید باشند می توانند مقادیر قابل توجهی از این ویتامین را در بدن خود تولید نمایند.

امگا ۳

تحقیقات نشان داده اند به صورت کلی میزان این ماده در بدن افراد گیاهخوار ۵۰ درصد کمتر از سایرین است.

مصرف روزانه ۲۰۰ الی ۳۰۰ میکروگرم از این ماده می تواند نیاز های تغذیه ای یک فرد عادی را برطرف نماید. 

حتما افراد گیاه خوار باید مکمل های حاوی این ماده را برای برآروده کردن نیاز های تغذیه ای خود مصرف نمایند.

 ید 

مصرف کافی ید برای عملکر تیروئید و تنظیم متابولیسم بدن بسیار ضروری است. به دلیل اینکه عمده منابع این ماده در غذاهای دریایی و لبنیات قرار دارد، افراد گیاه خوار در معرض کمبود ید قرار دارند و تحقیقات نشان داده اند میزان ید موجود در خون این افراد به طور میانگین ۵۰ درصد کمتر از افراد عادی است.

آهن :

اصلی ترین نقش این ماده نقش در ساختار سلول های قرمز خون و حمل اکسیژن است. همچنین در تنظیم میزان متابولیسم نیز نقش مهمی را دارد. کمبود این ماده به کم خونی، خستگی مزمن و نقض در سیستم ایمنی منجر می شود.

روی :

افراد در صورتی که هرگونه کمبودی در میزان روی خود دیدند می توانند با مصرف روزانه مکمل های زینک گولوکونات و زینک سیترات تمامی نیاز های تغذیه ای خود به این ماده را تامین نمایند.

نویسنده :دکتر اسماعیل مظفری پور
01 اسفند 1400
نظرات کاربران

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهید.