0
منوی کافه دارو
داروخانه آنلاین-کافه دارو نمایش فیلترها
مقالات

مروری بر اثر بخشی مکمل های پیش از تمرین (Pre-Workout Supplements)

مروری بر اثر بخشی مکمل های پیش از تمرین (Pre-Workout Supplements)
مصرف مکمل های پیش از تمرین که حداقل یکی از مواد: ال آرژینین، کراتین و یا کافئین را دارا باشد می تواند باعث بهبود عملکرد ورزشی گردد.

امروزه استفاده از مکمل های پیش از تمرین بسیار رایج شده است. ورزشکاران این مکمل ها را به منظور افزایش انرژی و توانایی تمرین و مسابقه مصرف می نمایند.
در این مقاله قصد داریم به بررسی اثر بخشی این دسته از مکمل ها بپردازیم .

اثر بخشی مکمل های پیش ازتمرین

مکمل های پیش از تمرین معمولاً مکمل هایی حاوی ترکیبی از مواد مختلف هستند که به صورت مایع یا پودر در دسترس قرار دارند. ترکیبات استفاده شده در این مواد بسته به برند تولید کننده بسیار متنوع هستند. اما موادی مانند آمینو اسید ها، ویتامین های گروه B، کافئین، کراتین و شیرین کننده های مصنوعی در ترکیب غالب این مواد یافت می شوند.

به صورت کلی آن دسته از این مکمل هایی که به هر طریقی باعث تولید و افزایش نیتریک اکساید در بدن شوند می توانند در بهبود عملکرد ورزشی نقش داشته باشند. نیتریک اکساید ماده ای است که باعث رگ گشایی موضعی در عضلات و اندام های فعال شده و از این طریق جریان خون و مواد مغذی را به عضو فعال بیشتر می نماید و باعث به تأخیر افتادن خستگی و عمکلرد بهتر فرد می شود. موادی مانند ال آرژنین و آل سیترین از جمله این مواد هستند.

ماده دیگری که در این دسته از مکمل ها یافت می شود کافئین است. به صورت روشنی اثبات شده است که استفاده از کافئین باعث افزایش دقت، بهبود عملکرد سیستم عصبی، افزایش چربی سوزی و در نتیجه بهبود عملکرد ورزشی و جسمانی می شود.

کراتین ماده دیگری است که در این دسته از مکمل ها نقش اساسی را ایفا می نماید. همانطور که می دانید مصرف کراتین با فراهم آوری کراتین فسفات برای تولید انرژِی از مسیر های بی هوازی فسفاژن می تواند باعث بهبود روند انقباضات عضلانی و در نتیجه بهبود عملکرد بدنی گردد.

 

عوارض:

به طور کلی عوارض زیادی برای این مکمل ها ذکر نشده است ولی به دلیل دارا بودن قندهای مصنوعی در محتویات این مواد، می تواند برای مصرف کنندگان عوارضی مانند اختلالات گوارشی و یا حساسیت گردد.

همچنین مصرف زیاد کافئین نیز می تواند باعث افزایش فشار خون، اختلال خواب و افزایش اضطراب گردد.

 

آیا مصرف مکمل های پیش از تمرین برای همه ضروری است؟

در این خصوص باید گفت پاسخ به این سوال از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اگر شما جز آن دسته از افرادی هستید که همیشه برای شروع تمرین دچار کمبود انرژی و انگیزه کافی هستید استفاده از این مواد می تواند باعث افزایش انرژی و بهبود کیفیت تمرینی شما شود.

اما باید در نظر داشت برای داشتن یک تمرین با کیفیت مصرف آب کافی، داشتن خواب مناسب و تغذیه خوب بسیار مهم تر از مصرف اینگونه مکمل ها است.

بنابراین اگر شما این موارد را در پروسه تمرینی خود رعایت نمی کنید استفاده از این مکمل ها نمی تواند کمک زیادی به شما نماید.

 

گرد آوری و ترجمه: دکتر اسماعیل مظفری پور–کارشناس تغذیه،آسیب شناسی ورزشی وحرکات اصلاحی

 

برخی منابع:

Harty PS, Zabriskie HA, Erickson JL, Molling PE, Kerksick CM, Jagim AR. Multi-ingredient pre-workout supplements, safety implications, and performance outcomes: a brief review. J Int Soc Sports Nutr. 2018 Aug 8;15(1):41.

Temple JL, Bernard C, Lipshultz SE, Czachor JD, Westphal JA, Mestre MA. The Safety of Ingested Caffeine: A Comprehensive Review. Front Psychiatry. 2017 May 26;8:80.

Mäkinen KK. Gastrointestinal Disturbances Associated with the Consumption of Sugar Alcohols with Special Consideration of Xylitol: Scientific Review and Instructions for Dentists and Other Health-Care Professionals. Int J Dent. 2016;2016:5967907.

Kreider RB, Kalman DS, Antonio J, Ziegenfuss TN, Wildman R, Collins R, Candow DG, Kleiner SM, Almada AL, Lopez HL. International Society of Sports Nutrition position stand: safety and efficacy of creatine supplementation in exercise, sport, and medicine. J Int Soc Sports Nutr. 2017 Jun 13;14:18.

Pickering C, Grgic J. Caffeine and Exercise: What Next? Sports Med. 2019 Jul;49(7):1007-1030.

Bescós R, Sureda A, Tur JA, Pons A. The effect of nitric-oxide-related supplements on human performance. Sports Med. 2012 Feb 1;42(2):99-117.

 

نویسنده :دکتر اسماعیل مظفری پور
02 اسفند 1400
نظرات کاربران

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهید.