0
منوی کافه دارو
داروخانه آنلاین-کافه دارو نمایش فیلترها
مقالات
شپش سر
شپش از جمله عارضه هایی که به عنوان مهمان ناخوانده در موهای سر بعضی افراد هویدا می‌شود که در این میان کودکان از باب عدم رعایت فاصله اجتماعی بیشتر از دیگر افراد به آن مبتلا می‌شوند.

در سری مقالات در مجله کافه دارو به جنبه های مختلف از سلامتی پرداختیم، حال می‌خواهیم به موضوع دیگری با عنوان شپش سر به بررسی بنشینیم. شپش سر چیست؟ علائم و نشانه‌های شپش سر، چه کسانی مستعد گرفتن شپش سر هستند؟ و در نهایت بررسی راه های خلاصی از شپش سر.

شپش سر چیست؟

شپش یک حشره موذی است که در صورت هویدا شدن در بین مو‌های سر لانه می‌کند. تخم‌های شپش یا رشک‌های شپش از بیرون به محل سر نفوذ و به مو‌ها می‌چسبند. این حشرات از خون انسان تغذیه می‌کنند و وقتی از سر خارج می‌شوند طبق تحقیقات بیشتر از 24 ساعت دوام نمی‌آورند.

شپش شمایلی شبیه به شوره سر اما به شکل اشک گونه هستند، به ریشه مو می‌چسبند و با ذره بین و یا نگاه تیزبین قابل رؤیت هستند و در 3 شکل مختلف بر روی مو‌ها ظاهر می‌شوند:

- تخم شپش: سفید رنگ.

- تخم بالغ شپش: سفید مایل به خاکستری.

- شپش بالغ: قهوه ای مایل به زرد.

بیشتر بخوانید: تقویت کننده های مو

علائم و نشانه‌های شپش سر

همانگونه که در بالا ذکر شد شپش شبیه به شوره سر است اما با تفاوت های ریزی که در اینجا به آنها اشاره می‌کنیم:

- شپش باعث ایجاد خارش در کف سر می‌شود که شدت آن به نحوی ست که منجر به کلافگی شخص می‌شود.

- شوره سر به راحتی حرکت می‌کند و با زدن دست بر رویش حتی ممکن است از مو بپرد، اما شپش به ساقه می‌چسبد و به راحتی قابل جدا کردن نیست.

چه کسانی مستعد گرفتن شپش سر هستند؟

شپش سر ارتباطی به رعایت و یا عدم رعایت بهداشت فرد ندارد و هر فرد ممکن است به این عارضه مبتلا شود، اما کودکان در دوران سنی ابتدایی بیشترین احتمال آلودگی را دارند و طبق مشاهدات و گزارشات دختر‌ها بیشتر از پسرها به شپش سر مبتلا می‌شوند. در هر حال وقتی فردی از خانواده به شپش مبتلا می‌شود در صورت عدم درمان فوری به باقی اعضا نیز ممکن است منتقل شود و حضور یک فرد مبتلا به شپش در صورت عدم رعایت فاصله می‌تواند آن را به دیگر افراد نیز منتقل کند؛ عدم رعایت فاصله به منظور چسبیدن یا نزدیک بودن سر به سر است، در واقع در این صورت است که انتقال رخ می‌دهد.

راه های خلاصی از شپش سر

- در قدم اول نیاز است اقدامات لازم جهت عدم انتقال را رعایت نمود. حتی المقدور فرد آلوده تا قبل از پاکسازی کامل از حضور در فضاهای شلوغ همچون مترو و یا مدرسه اجتناب نماید و در صورت حضور در هر فضایی حتما موهای سر خود را ببندد و برای کودکان نیز از اسکارف استفاده شود.

- در صورتی که کودک شما به این عارضه مبتلا شده، لازم است جهت حفظ سلامت روحی و پذیرش بهترش، در کمال آرامش و با ادبیات مناسب علت و نوع بروز این مسئله و مراحل کامل تا پاکسازی را توضیح دهید، تا هم همکاری لازم در جهت پاکسازی را با شما داشته باشد و هم با حفظ مسئولیت مراقب عدم انتقال آن به دیگر دوستانش بشود.

- تمامی وسایل فرد مبتلا اعم از روبالشی، پتو،  حوله و لباس هایی که در آن چند روز بر تن داشته را در کیسه مشکی رنگ گذاشته و به مدت یک شبانه روز یا جهت اطمینان خاطر تا دو هفته در فریزر قرار دهید.

- بلافاصله بعد از اطمینان حضور شپش در سر با استفاده از شامپوهای مخصوص کف سر را کاملا شستشو دهید (لازم است طبق دستورالعمل ثبت شده بر روی محصول مراحل انجام شود).

- بعد از شستشوی مو سر، با استفاده از شانه فلزی مخصوص شپش تار به تار موها را شانه کشیده و در صورت رؤیت شپش آن را داخل آبجوش بیندازید.

- بعد از هر بار شانه کشی، شانه را در داخل آبجوش به مدت حداقل 15 دقیقه قرار دهید.

- شب موقع خواب می‌توانید با استفاده از مواد لیز کننده همچون سس مایونز و یا روغن زیتون تمام سر را چرب کنید و با بستن موهای سر یک شب کامل را سپری نمایید و صبح بازهم با استفاده از شانه، موهای چرب شده را شانه بکشید، این حجم از چربی به هر چه راحت تر خارج شدن شپش ها از ساقه مو کمک مؤثری می‌کند. این شانه کشی لازم است تا پاکسازی کامل انجام شود.

- در صورت لزوم و عدم خروج شپش لازم است موهای سر کوتاه شوند (کوتاهی مو صرفا به راحت تر پیدا کردن و خروج راحت تر شپش از مو منجر می‌شود).

به عنوان سخن پایانی، به فرزندان خود بیاموزید که از وسایل شخصی خود استفاده نمایند و برای آنها برس مخصوص در نظر بگیرید. در مواقعی که به هر دلیلی شپش به خانه شما راه پیدا کرد لازم است با پذیرش و دعوت خود به صبر، مراحل را بدون نگرانی سپری کنید تا پاکسازی کامل انجام شود. در مراحل شانه کشی تار به تار مو ها را بررسی کنید و با دقت تمام اینکار را انجام دهید. اگر فرد مبتلا، کودک شما است ممکن است نشستن طولانی جهت شانه کشی برایش سخت باشد، ضمن پذیرش اینکه کودک شما حق دارد که از این کار فرار کند، محیط و فضا را به نحوی آماده کنید که بیشترین همکاری را با شما داشته باشد. 

نویسنده :آیدا قلعه وند
14 مرداد 1403
نظرات کاربران

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهید.