0
منوی کافه دارو
داروخانه آنلاین-کافه دارو نمایش فیلترها
مقالات

دلایل استرس والدین برای فرزند آوری و نکاتی برای مدیریت آن ها

دلایل استرس والدین برای فرزند آوری و نکاتی برای مدیریت آن ها
طبیعی است که به عنوان والدینی که هنوز فرزندی ندارید و قصد فرزند آوری دارید، استرس داشته باشید. زندگی شما در شروع تغییرات زیادی است. برخی از منابع رایج اضطراب عبارتند از: سلامت نوزاد و والدین بارور، نگرانی در مورد مسائل مالی و سوالاتی در مورد توانایی شما برای اینکه یک والدین خوب باشید. در حالی که انتظار می رود مقداری اضطراب وجود داشته باشد، اگر خواب، رژیم غذایی یا فعالیت های روزانه شما را مختل می کند، ممکن است بخواهید با یک مشاور صحبت کنید. آنها می توانند به شما کمک کنند تا ترس های خود را بهتر درک کرده و مدیریت کنید.

 

دلایل استرس والدین برای فرزند آوری و نکاتی برای مدیریت آن ها

هرکسی در مقطعی از زندگی خود چیزی را تجربه می کند که باعث نگرانی آنها می شود. یکی از رویدادهای مهم زندگی که می تواند باعث اضطراب شود، داشتن فرزند است.

در حالی که تمرکز در دوران بارداری اغلب بر روی مادر باردار است، یک بررسی در سال 2021 نشان داد که پدران در طول بارداری شریک زندگی خود و سال اول والدینی  با درصد های بالاتر از میانگین اضطراب را تجربه می کنند  .

دلایل اضطراب والدینی که نابارور هستند چیست؟ چگونه این اضطراب می تواند خود را نشان دهد و چه چیزی می تواند به شما در مدیریت آن کمک کند؟

برای کسب اطلاعات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه کنید.

علل اضطراب در والدین قبل از فرزند آوری:

یک مطالعه در سال 2017 در پست‌های شبکه اجتماعی ردیت ، برای شناسایی نگرانی‌های رایج برای والدین نابارور پرداخت.

منابع رایج اضطراب که در پست‌های والدین نابارورعبارتند از:

  • ترس برای سلامتی نوزاد
  • نگرانی برای والدین متولد شده
  • نگرانی در مورد آینده رابطه بزرگسالان
  • عصبی بودن در مورد نقش پدر بودن
  • ناراحتی در مورد تعارضات احتمالی کار و خانواده

چیزهای زیادی برای باز کردن این موضوعات وجود دارد، بنابراین اجازه دهید کمی عمیق تر به برخی از این دلایل اضطراب بپردازیم .

1.عوارض بارداری یا زایمان

نگرانی در مورد سلامت والدین یا فرزند متولد نشده خود کاملاً طبیعی است. اکثر بارداری ها بدون هیچ مشکلی پیش می روند، اما گاهی اوقات ممکن است عوارضی نیز رخ دهد.

برخی از عوارض شایع در بارداری یا زایمان عبارتند از:

  • فشار خون بالا
  • دیابت بارداری
  • عفونت ها
  • زایمان زودرس
  • سقط جنین
  • مرده زایی

بسیاری از عوارض احتمالی در دوران بارداری را می توان به طور موثر با مراقبت های پزشکی فوری مدیریت کرد. همچنین پیگیری ویزیت ها و آزمایشات قبل از تولد بسیار مهم است.

اگر در مورد عوارض احتمالی نگران هستید، ممکن است بخواهید هر زمان که ممکن است در قرارهای قبل از زایمان شرکت کنید. می توانید با متخصص زنان زایمان والدین صحبت کنید تا خیال خود را راحت کنید.

همچنین می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر کتاب هایی در مورد بارداری و زایمان بخوانید.

 

2امور مالی

بزرگ کردن نوزاد می تواند پرهزینه باشد. خواه نگرانی شما هزینه های اولیه مراقبت روزانه و پوشک باشد یا هزینه های طولانی مدت مانند دانشگاه، طبیعی است که نگران این باشید که آیا پول کافی برای فرزندتان خواهید داشت یا خیر.

ممکن است بخواهید تحقیق کنید که چه برنامه ها و منابع رایگانی برای والدین جدید در جامعه شما در دسترس است. ملاقات با یک مشاور مالی همچنین می تواند به شما کمک کند تا یک برنامه بلند مدت را ترتیب دهید.

 

3. تنظیم برنامه های عادی روزمره پس از زایمان:

اضطراب و افسردگی پس از زایمان نه تنها توسط والدین متولد شده تجربه می شود. یک بررسی در سال 2019 نشان داد که از هر 10 پدر، 1 نفر افسردگی و اضطراب پس از زایمان را تجربه می کند.

به خاطر داشته باشید که اگرچه افسردگی پس از زایمان ممکن است در هر مرحله ای از سال اول زندگی کودک رخ دهد، اما این خطر برای والدینی که نابارور هستند، زمانی که نوزاد 3 تا 6 ماهه است، بیشتر است.

والدین بودن می تواند تغییرات زیادی در شیوه زندگی ایجاد کند، از جمله شب های بی خوابی. اگر در مدیریت این تنظیمات مشکل دارید یا احساس می کنید که ممکن است اضطراب یا افسردگی را تجربه کنید، مهم است که فوراً به دنبال کمک باشید.

4. سلامت نوزاد :

به عنوان والدین یک نوزاد، کاملا طبیعی است که از کودک خود محافظت کنید. متخصصان پزشکی برای اطمینان از سلامت کودک شما وجود دارند.

بلافاصله پس از تولد، کودک شما چک های سلامتی مختلفی دریافت می کند. علاوه بر این، در ماه اول پس از تولد نوزادتان، به طور مکرر به پزشک اطفال مراجعه خواهید کرد.

اگر نگران سلامتی نوزاد خود هستید، هرگز در تماس با پزشک اطفال تردید نکنید. خواندن کتاب و شرکت در کلاس‌ها همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا بدانید در صورت بیماری به نوزادتان چه چیزی باید انتظار داشته باشید و چگونه به او کمک کنید.

 

 

تغییر سبک زندگی  .5

روزهای بی دغدغه، صمیمیت، و تا دیروقت کار کردن، همه چیزهایی هستند که ممکن است از آن بیم داشته باشید که مدت ها بعد از تولد نوزاد ناپدید شوند

درست است که بسیاری از مسئولیت های جدید همراه با والدین است. مهم است که به خاطر داشته باشید که ممکن است بتوانید این موارد را با والدین متولد شده یا سایر بزرگسالان به اشتراک بگذارید.

اگر رابطه صمیمانه ای با مادر دارید، ممکن است تعجب کنید که داشتن فرزند چه تاثیری بر آن خواهد داشت.

حدود 6 تا 8 هفته پس از زایمان، والدین متولد شده معمولاً از نظر پزشکی برای شروع آمیزش جنسی معاینه می شوند، اما همه افراد از نظر فیزیکی و عاطفی احساس آمادگی نمی کنند. شما می خواهید با شریک زندگی خود در این مورد صحبت کنید.

در نهایت، یافتن تعادل بین کار و زندگی می تواند دشوار باشد، به خصوص در چند هفته اول زندگی کودک شما. بسیاری از شرکت ها مزایای مرخصی والدین را برای والدینی که نابارور هستند ارائه می کنند. بررسی اینکه چه گزینه هایی برای مرخصی استحقاقی قبل از ورود کودک شما وجود دارد می تواند مفید باشد.

6.آیا به اندازه کافی والدین خوبی خواهم بود؟

بسیار متداول است که بدانیم شما چه نوع والدینی خواهید بود یا حتی اگر والدین خوبی خواهید بود.

اگر در این زمینه احساس شک و تردید دارید، می‌توانید در همان مرحله اطراف خود را با سایر والدینی که نازا هستند محاصره کنید که می‌توانند با تجربیات روزمره کنونی شما ارتباط برقرار کنند.

داشتن یک تیم پشتیبانی متشکل از والدین و متخصصانی که به آنها احترام می گذارید می تواند به تشویق و راهنمایی شما در رشد شما به عنوان والدین کمک کند.

علائم اضطراب در والدین

احساس اضطراب می تواند جسمی یا ذهنی باشد.

در حالی که علائم دقیق می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، ممکن است متوجه شوید که:

  • مدام غذا خوردن یا احساس نگرانی بیش از حد برای خوردن
  • مشکل در به خواب رفتن در شب
  • خواستن خواب در هر جا و هر موقع
  • داشتن مشکل در تمرکز
  • دور شدن از دیگران
  • تجربه تنفس سریع یا ضربان قلب تند

اگر احساس اضطراب شدید که زندگی تان را مختل کرده دارید بهتر است با یک مشاور و روان درمان صحبت کنید.

نکاتی برای مدیریت اضطراب در این افراد:

اگر اضطراب را تجربه می کنید، می خواهید حمایت دریافت کنید، راه هایی برای آماده شدن پیدا کنید و در ارتباط بمانید. برای این کار می توانید:

شرکت در کلاس زایمان یا فرزندپروری یا کار با دولا(پرسنل بخش زایشگاه که وظیفه اش مراقبت بهداشتی، حمایتی از مادر ، قبل، حین و بعد از زایمان است. البته نقشی در زایمان ندارد) را در نظر بگیرید. یک بررسی در سال 2020 نشان داد که پدرانی که در کلاس‌های قبل از زایمان شرکت می‌کردند نسبت به کسانی که در کلاس‌های آموزشی شرکت نمی‌کردند اضطراب کمتری داشتند. همچنین می توانید کتاب هایی در مورد بارداری، پس از زایمان و رشد کودک بخوانید.

آنها می توانند به شما در ایجاد بودجه و ایجاد یک برنامه مالی بلند مدت کمک کنند.

با یک درمانگر صحبت کنید. حداقل یک مطالعه نشان داده است که مشاوره راهی موثر برای کاهش اضطراب در پدران آینده است.

 گروه‌های حضوری برای والدین نابارور یا تازه وارد هستند، راهی عالی برای برقراری ارتباط با دیگران در جامعه شما هستند. اگر هیچ گزینه محلی وجود ندارد، ممکن است بخواهید به یک گروه مجازی بپیوندید.

خوردن غذاهای سالم، خواب کافی، ورزش و مدیتیشن می تواند به بدن شما کمک کند تا با استرس مقابله کند.

با یک مشاور صحبت کنید. آنها می توانند به شما کمک کنند تا ترس های خود را بهتر درک کرده و مدیریت کنید.

منابعی برای مطالعه بیشتر:

 

نویسنده :دکتر اسماعیل مظفری پور
26 مرداد 1401
نظرات کاربران

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهید.