0
منوی کافه دارو
داروخانه آنلاین-کافه دارو نمایش فیلترها
مقالات

تأثیر بیوتین بپانتین بر تقویت مو

تأثیر بیوتین بپانتین بر تقویت مو
بیوتین بپانتین عنوان نام آشنا که این روزها عموم افراد جهت تقویت مو و جلوگیری از ریزش مو به آن روی می‌آورند.

در سری مقالات در  مجله کافه دارو به تشریح ریزش مو از جنبه های مختلف پرداخته شده است. حال در این مقاله قصد داریم به تأثیر آمپول بیوتین بپانتن که این روزها بسیار باب شده است بپردازیم. اگر شما هم به دنیال تقویت موهای خود هستید با ما در این مقاله همراه باشید تا تأثیر این تزریق را در تقویت مو بررسی کنیم.

بیوتین و بپانتین چیست؟ بررسی علائم کمبود بیوتین و بپانتین، میزان تأثیر بیوتین بپانتین بر تقویت مو به چه نحو است؟ بررسی تفاوت آمپول بیوتین بپانتین با محصولات مشابه در بازار، و در نهایت روش و زمان تزریق این آمپول.

بیوتین و بپانتین چیست؟

بیوتین، یکی از ویتامین های گروه ب است که تبدیل مواد غذایی به انرژی از مهم ترین وظایف آن می‌باشد. همینطور این ویتامین نقش بسزایی در سلامت مو و ناخن ایفا می‌کند. از دیگر اثر گذاری های بیوتین می‌توان به کنترل سطح قند خون و فراهم کردن زمینه بارداری سالم نیز اشاره نمود.

بپانتین نیز یکی از مشتقات پانتونیک اسید و از خانواده گروه ویتامین ب می‌باشد که این ویتامین نیز وظایف متعددی همچون ساخت سلول های خونی، کمک به افزایش حجم و تقویت مو و بطور کلی حفظ سلامت مو را بر عهده دارد.

بیشتر بخوانید: کاهش وزن و ریز مو

 

بررسی علائم کمبود بیوتین و بپانتین

کمبود این دو ویتامین مسئله نادری ست که ممکن است برای شخصی اتفاق بیفتد اما کیفیت حضور این دو ویتامین ملاکی برای تشخصی نوع عملکردش در سلامت بدن است. هر کمبود ویتامینی در بدن ما همراه با علائمی است که بطور جداگانه علائم کمبود بیوتین و بپانتین را با هم مرور می‌کنیم:

کمبود بیوتین در بدن به شکل ریزش مو، ناخن های شکننده، بروز خشکی پوست، خستگی و کاهش انرژی و همچنین ضعف عضلانی خود را نشان می‌دهد.

کمبود بپانتین نیز به کدری و شکنندگی مو، ضعف عضلانی، احساس خستگی و ضعف در فرد و همچنین مشکلات گوارشی منجر می‌شود.

کمبود بیوتین بپانتین در بعضی افراد خود را بیشتر نمایان می ‌کند که شامل :

- افرادی که از رژیم های غیر اصولی پیروی کرده اند.

- مادران باردار و شیرده

- افراد مبتلا به اختلالات دستگاه گوارشی اعم از اسهال مزمن، بیماری های روده، سلیاک

- افرادی که متابولیسم ویتامین در بدنشان دچار اختلال است.

- افرادی که تحت شرایط خاص پزشکی از جمله دیالیز قرار دارند.

- افراد دارای اعتیاد مزمن به الکل

میزان تأثیر بیوتین بپانتین بر تقویت مو به چه نحو است؟

بیوتین نقش حفاظتی از رشد مو را بر عهده دارد و در تولید کراتین که پروتئین ضروری مو است، نقش کلیدی را ایفا می‌کند و همچنین  به استحکام مو کمک می ‌کند. در واقع این ویتامین به شما از جنبه های مختلف در جهت تقویت و شادابی مو کمک مؤثری می ‌کند.

 

بیشتر بخوانید: مروری اجمالی بر بیوتین

بپانتین نیز به موهایی که بر اثر عوامل بیرونی همچون حرارت زیاد سشوار و یا اتوی مو و همچنین قرار گیری در معرض تابش خورشید دچار آسیب شده اند کمک می‌کند. این ویتامین به بدن در تولید چربی های ساختاری نیز منجر شده و از این بابت می‌تواند در ترمیم بافت پوست سر، کاهش ریزش مو و همچنین کاهش شوره سر نقش مؤثری ایفا کند.

تأثیر بیوتین و بپانیتن در کنار هم به هر چه زیباتر شدن موهای سر کمک می‌کنند و طراوت و شادابی از دسته رفته مو را برای فرد به ارمغان می آوردند.

بررسی تفاوت آمپول بیوتین و  بپانتین با محصولات مشابه در بازار

هم اکنون آمپول های مشابه همچون نوروبیون و ب-کمپلکس که بر پایه ویتامین گروه ب هستند، در بازار وجود دارند، اما داشتن وجه تشابه در ترکیبات آنها امر کافی نمی‌باشد، زیرا که آمپول نوروبیون متشکل از 3 ویتامین ب1 ،ب6 و ب12 است که قرار گیری از سه ویتامین به فرآیندی دیگر در بدن منجر می‌شود که حمایت از سیستم عصبی از مهم ترین آن است. در آمپول ب کمپلکس نیز همان گونه که از نامش مشخص است ویتامین های بیشتری از خانواده ب در آن حضور دارند اما دوز های متفاوت آن است که کارآیی آن را متفاوت می‌کند، بطور مثال میزان دوز پایین ویتامین ب5 در این آمپول امر مشهودی ست. اما در آمپول بیوتین بپانیتن بطور خاص بر روی دو ویتامین مهم ب5 و ب7 فوکوس شده است که نقش اساسی در حفظ طراوات مو دارند.

بیشتر بخوانید: تقویت کننده های مو

روش و زمان تزریق این دو آمپول

تزریق این دو آمپول بهتر است هم زمان با هم انجام بشود که گاهاً بعضی این دو را با هم ادغام و در یک سرنگ تزریق می‌کنند که در این مورد ممنوعیت خاصی گزارش نشده است، اما ترجیحاً بهتر است در دو سرنگ اما بدون فاصله زمانی تزریق انجام شود. میزان دوز و مصرف این آمپول بسته به نیاز هر شخص متفاوت است اما بطور معمول بازه زمانی 3 تا 6 ماه به افراد توصیه می‌شود که از هفته ای یکبار شروع و با توجه به ساختار بدنی فرد ممکن است در همین روال و یا با فاصله زمانی بیشتر انجام شود.

به عنوان سخن پایانی بخاطر داشته باشید که تزریقی بودن دارو منجر به جوابدهی سریعتری نسبت به اشکال مشابه دارویی همچون قرص و کپسول می‌شود، از این رو تزریق آمپول این دو ویتامین، امر یاری کننده تر از مصرف قرص با ترکیب این دو ویتامین است. اما گاهاً بعضی افراد بنا به دلایلی با تزریق آمپول مسئله دارند و با صبوری بیشتر نسبت به جوابدهی، به مصرف اشکال دیگر دارویی همچون قرص و کپسول روی می‌آورند. شما می‌توانید محصولات مختلف در جهت تقویت مو را در سایت کافه دارو بخش تقویت کننده مو مشاهده فرمایید.

نویسنده :آیدا قلعه وند
16 مرداد 1403
نظرات کاربران

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهید.