0
منوی کافه دارو
داروخانه آنلاین-کافه دارو نمایش فیلترها
مقالات
استاپ وزنی
َ فاکتورهای زیادی در کاهش وزن دخیل هستند، که ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، قرار دادن کاهش وزن و سایز به عنوان اصلی ترین هدف در پروسه رژیم و تمرین می تواند باعث ناامیدی و اثرات منفی روی روان فرد شود. بجای این کار سعی کنید علاوه برا کاهش وزن روی بهبود توانایی های بدنی بهبود سایر فاکتورهای سلامتی مانند بهبود شاخص های خونی توجه کنید و سعی کنید بدن خود را همانگونه که هست دوست داشته باشید و در عین حال برای بهتر کردن آن تلاش کنید.

آیا شما هم نمی توانید وزن کم کنید؟
اگر شما هم جز اون افرادی هستید که علی رغم رعایت همه موارد نمی توانید وزن کم کنید این مقاله را تا انتها بخوانید...  

بعضی مواقع کاهش وزن غیر ممکن به نظر می رسد.

فرد میزان کالری دریافتی خود را کم می کند، کربوهیدارت کمی مصرف می کند پروتئین به اندازه کافی دریافت می کند و تمرینات هم با نظم دنبال می شود اما نتیجه حاصل نمی شود و فرد کاهش وزنی را تجربه نمی کند.

این مشکل یک مشکل رایج بوده و افراد بی شماری با آن دست و پنجه نرم می کنند.

در این مقاله ما می خواهیم به بررسی این مشکل مخصوصا در خانم ها بپردازیم، اما مطالب گفته شده می تواند برای همه افراد جامعه کاربرد داشته باشد.

چرا بسیاری از خانم ها نمی توانند به وزن ایده آل شان برسند؟

بسیاری از خانم ها زمان، تلاش و هزینه زیادی را برای رسیدن به وزن ایده آل انجام می دهند اما نتیجه به دست آمده چندان قابل توجه نبوده پیشرفت زیادی را در این زمینه تجربه نمی کنند.

فاکتورهای زیادی در این مسئله دخیل بوده که می تواند پروسه کاهش وزن را تحت تاثیر قرار دهند.  که برخی از این موارد را مورد بررسی قرار خواهیم داد :

شرایط سلامت عمومی :

  • لیپیدما: این عارضه از هر 9 خانم ،یک نفر را درگیر خود می کند در این شرایط ناحیه ران و لگن خانم ها چربی بیشتری را نسبت به حالت معمول در خود ذخیره می کند، چربی که از دست دادن آن نیز به هیچ وجه آسان نبوده و حتی می تواند باعث بروز درد و آزردگی در این ناحیه نیز شود.
  • کم کاری تیروئید: کاهش فعالیت غده تیروئید و متعاقب آن کاهش متابولیسم نیز از موارد شایعی است که کاهش وزن را تحت تاثیر قرار می دهد.
  • سندروم تخمدان پلی کیستیک: که یک شرایط مرتبط با عملکرد تخمدان در خانم ها است که می تواند باعث افزایش مقاومت انسولینی و تغییرات هورمونی شود که باعث تجمع و ذخیره بیش از حد چربی در بدن و مخصوصا در ناحیه شکمی فرد گردد. تحقیقات نشان می دهد این عارضه می تواند حدوداً تا 21 درصد از خانم های در سنین باروری را درگیر نماید.

 

سابقه کاهش وزن مکرر:

بسیاری از افراد در برهه هایی از زمان اقدام به گرفتن رژیم و کاهش وزن می کنند و بعد از مدتی رژیم و تمرین را رها کرده و دوباره وزن آن ها به همان مقدار قبلی باز می گردد.

این افراد که بارها رژیم گرفته، وزن کم کرده و دوباره رژیم خود رو رها کرده و به وزن قبلی برگشته اند به سختی می توانند مجددا کاهش وزن داشته باشند.

دلیل این امر نیز این است که وقتی شما بدن را در شرایط کاهش دریافت کالری قرار می دهید، بدن به طور غریزی احساس می کند زمانی که سطح دریافت کالری بدن به حالت نرمال برگشت باید چربی بیشتری را برای برهه های احتمالی آینده که مجدد امکان این چنین کاهش هایی در کالری دریافتی اتفاق می افتد، ذخیره نماید.

حتی برخی مطالعات نشان داده اند که این چنین شرایطی برای موش های آزمایشگاهی ایجاد می شد، بعد از مدتی در بافت چربی آن ها پاسخ ایمنی ایجاد می شد که در آینده باعث سخت تر شدن مصرف چربی ها می شد.

همچنین این نوع از رژیم گرفتن های منقطع می تواند بر روی باکتری های روده نیز که در جذب کالری دخیل هستند اثر گذاشته و باعث افزایش فعالیت آن ها شوند.

سن:

افزایش سن یکی از عواملی است که می تواند باعث کاهش توانایی از دست دادن وزن در همه افراد شود. از آن جایی که ما با افزایش سن دچار کاهش متابولیسم پایه می شویم حتی در صورتی که در گذشته دارای وزن نرمالی باشیم در این دوره ممکن است دچار اضافه وزن شویم که این امر در خانم ها با ورود به دوره یائسگی و تغییرات هورمونی مرتبط با آن ، تشدید نیز می شود. 

عوامل ژنتیکی:

متاسفانه چاقی و داشتن اضافه وزن در بسیاری از موارد به ژنتیک مربوط می باشد.  اگر شما در خانواده ای به دنیا آمده اید که تیپ بدنی آن ها اندومورف یا چاق پیکر باشد احتمال زیاد شما نیز همان تیپ بدنی را خواهید داشت.

حتی گزارش شده است در مادرانی که در دوران بارداری دچار اضافه وزن بوده اند، امکان اینکه فرزندانی چاق به دنیا بیاورند بیشتر است. علاوه بر این نوع رژیم مادر نیز می تواند بر چاق یا لاغر اندام بودن فرزند، تاثیر گذار باشد. برای مثال یک مطالعه نشان داد مادرانی که در طول دوره بارداری از رژیم های غذایی غربی پیروی می کردند، احتمال اینکه فرزندانی با متابولیسم کمتر و در نتیجه اضافه وزن بیشتر به دنیا بیاورند بیشتر بود.

آیا شما نیازی به کاهش وزن  دارید؟

در بسیاری از مواقع فشاری که جامعه و شبکه های اجتماعی به خانم ها وارد می کنند باعث می شود تا آن ها فکر کنند نیاز دارند که وزن خود را کاهش دهند، حال اگر واقعا اضافه وزن شما به میزانی است که سلامتی شما را به خطر انداخته و شما را در معرض بیماری های مختلف قرار داده است، منطقی به نظر می رسد که به دنبال کاهش وزن باشید.

اگر شما واقعا در این شرایط هستید و به توصیه یک متخصص نیاز به کاهش وزن دارید این نکات می توانند به شما برای کاهش وزن کمک نمایند:

شرکت در گروه های حمایتی:

شرکت در گروه هایی که هدف یکسانی را دنبال می کنند می تواند باعث ایجاد انگیزه و کمک برای کاهش وزن نماید.

شناسایی پیشرفت های کوچک: 

سرعت کاهش وزن از فردی به فرد دیگر می تواند متفاوت باشد، اگر در طول ماه به مقدار کمی هم وزن کم کنید باید آن را به عنوان نکته مثبت برای خود در نظر بگیرید تا انگیزه ای برای ادامه به شما باشد.

تعیین اهداف واقع گرایانه: 

برای رسیدن به وزن ایده ال نباید بیش از حد به بدن خود فشار وارد کنید، یک هدف معقول را با مشورت یک متخصص برای خود در نظر بگیرید و سعی کنید به آن دست پیدا کنید. کاهش وزن زیاد همیشه خوب نیست برای مثال کاهش وزن بیشتر از 5 کیلو در ماه  می تواند باعث اثرات مضری برای سلامتی شود.

توجه به سایر دستاوردها : 

پروسه کاهش وزن علاوه بر کاهش وزن فرد اثرات مفید دیگری بر روی سلامتی دارد، که باید روی آن ها نیز توجه شود. برای مثال کاهش وزن باعث افزایش انرژی روزانه، بهبود شاخص های خونی مانند چربی خون و غیره می شود که می تواند به عنوان دستاوردی برای کاهش وزن تلقی شود هرچند که شاید وزن فرد چندان تغییری نکرده باشد.

تمرکز خود رابجای کاهش وزن روی ارتقای سلامتی بگذارید.

متاسفانه برای بسیاری از خانم ها هدف از کاهش وزن تنها زیبایی اندام بوده و این امر را برای بهبود شاخص های سلامتی دنبال نمی کنند. در صورتی که فرد این هدف را دنبال کند نه تنها نمی تواند به خود کمک نماید حتی در برخی موارد با کاهش زیاد وزن ممکن است سلامتی خود را به خطر بیاندازد و یا با عدم کاهش وزن دچار افسردگی و ناراحتی شود.

بنابراین توصیه می کنیم شما نیز بجای دنبال کردن اعداد روی ترازو این موارد را بیشتر مد نظر قرار دهید:

  • تمرکز بر روی تناسب اندام و آمادگی جسمانی: از نظر علمی برای سلامتی قوی بودن بسیار مهم تر از لاغر بودن است. پس سعی کنید بجای تمرکز بر کاهش وزن به هنگام تمرین و رژیم بر روی افزایش آمادگی و قدرت بدنی خود توجه کنید.
  • دوری از رژیم های سنگین: به جای پیروی از رژیم های سنگین غذایی سعی کنید عادت های غذایی سالم خود را توصیه بدهید که این کار در دراز مدت می تواند باعث کاهش وزن مطلوبتر و سلامتی بیشتر شما شود.
  • نتایج رژیم های قبلی خود را به یاد بیاورید: اگر قبلا رژیم های کاهش وزنی را که گرفته اید و دچار شکست شده اید  را بررسی کنید و دلایل شکست خود را استخراج و سعی کنید در آینده آن ها را برطرف نمایید.
  • یاد بگیرید بدن خود را آنگونه که هست بپذیرید و دوست داشته باشید.

درست است که داشتن وزن و  سایز بدنی مطلوب نکته مثبتی است، اما شادی و رضایت شما از بدنتان اثرات بسیار بیشتری از کاهش وزن روی سلامتی شما دارد.

برای پذیرش بدن خود و دوست داشتن آن این نکات می تواند کمک کننده باشد:

  • اجازه ندهید اعداد تعریف کننده شما باشند :

بجای تمرکز روی کاهش وزن کاهش سایز و این دست اعداد، سعی کنید روی بهبود روحیه و خوشحال بودن خود از رژیم وفعالیت بدنی تمرکز کنید.

  • عدم مقایسه خود با دیگران:

هرگز خودرا با دیگران مقایسه نکنید، همانطور که گفتیم فاکتورهای ژنتیکی می تواند اثرات زیادی روی پروسه کاهش وزن شما داشته باشد.

  • برای حس بهتر و بهبود آمادگی جسمانی تمرین کنید.

سعی کنید به هنگام تمرین از بهبود آمادگی جسمانی خود و توانایی خود برای بلند کردن وزنه های سنگین تر و یا دویدن کیلومتر های بیشتر لذت ببرید تا بتوانید بهتر تمرینات را دنبال کنید.

 

برخی منابع مورد استفاده:

 

  • Anderson-Baucum EK, Major AS, Hasty AH. A possible secondary immune response in adipose tissue during weight cycling: The ups and downs of yo-yo dieting. Adipocyte. 2014 Apr 1;3(2):141-5.
  • Buck DW 2nd, Herbst KL. Lipedema: A Relatively Common Disease with Extremely Common Misconceptions. Plast Reconstr Surg Glob Open. 2016 Sep 28;4(9):e1043.
  • Boyle J, Teede HJ. Polycystic ovary syndrome - an update. Aust Fam Physician. 2012 Oct;41(10):752-6.
  • Mauvais-Jarvis F, Clegg DJ, Hevener AL. The role of estrogens in control of energy balance and glucose homeostasis. Endocr Rev. 2013 Jun;34(3):309-38.
  • Ludwig DS, Currie J. The association between pregnancy weight gain and birthweight: a within-family comparison. Lancet. 2010 Sep 18;376(9745):984-90.
  • Magkos F, Fraterrigo G, Yoshino J, Luecking C, Kirbach K, Kelly SC, de Las Fuentes L, He S, Okunade AL, Patterson BW, Klein S. Effects of Moderate and Subsequent Progressive Weight Loss on Metabolic Function and Adipose Tissue Biology in Humans with Obesity. Cell Metab. 2016 Apr 12;23(4):591-601.
  • Gaesser GA, Tucker WJ, Jarrett CL, Angadi SS. Fitness versus Fatness: Which Influences Health and Mortality Risk the Most? Curr Sports Med Rep. 2015 Jul-Aug;14(4):327-32.

 

نویسنده :دکتر اسماعیل مظفری پور
30 خرداد 1401
نظرات کاربران

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهید.