0
منوی کافه دارو
داروخانه آنلاین-کافه دارو نمایش فیلترها
مقالات

آیا ارتباطی بین وزن مادر در دوران بارداری و وزن کودک وجود دارد یا خیر؟

آیا ارتباطی بین وزن مادر در دوران بارداری و وزن کودک وجود دارد یا خیر؟
اگر چه عوامل زیادی در ایجاد اضافه وزن و چاقی دخیل هستند، اما تحقیقات نشان داده اند که میزان اضافه وزن مادر در دوارن بارداری می تواند پیش بینی کننده میزان وزن فرزند وی در طول زندگی او باشد. نتیجه ای که می توان از این کار گرفت این است که اگر مادران بتوانند وزن خود را در دوران 9 ماهه بارداری کنترل نمایند، می توانند باعث شوند فرزندانشان در طول زندگی از وزن ایده آل و مناسبی بهره مند باشند.

 

آیا ارتباطی بین وزن مادر در دوران بارداری و وزن کودک وجود دارد یا خیر؟

از گذشته توجه زیادی به تغذیه درست مادر در دوران بارداری شده است و تمام توجه بر روی این بوده که مادر در این دوران تمامی مواد مغذی لازم را دریافت نماید تا از این طریق بتوانند، سلامت نوزاد را تضمین نماید. اما امروزه با گسترش معضل چاقی در جوامع و جستجوی متخصصان به دنبال پیدا کردن دلایل ایجاد چاقی، تحقیقات را به سوی تاثیر ژنتیک و نقش مادر در بروز چاقی در فرزندان خود برده است.

تحقیقات زیادی هم در این زمینه صورت گرفته است  در یکی از جذاب ترین این تحقیقات، محققان به بررسی 41 هزار زن باردار و 92 هزار فرزند آن ها در طول دوبار بارداری آن ها پرداختند. در این تحقیق وزن مادران و افزایش وزن آن ها در دوران هر کدام از  بارداری ها ثبت شد و همچنین وزن کودکان آن تا سنین دوران مدرسه نیز بررسی و ثبت شد. نتایج این تحقیق نشان داد حتی در یک خانواده که دو فرزند آن ها از تمامی لحاظ به هم شبیه هستند، فرزندی که مادر در طول بارداری او وزن بیشتری به دست آورده در طول زندگی خود از درصد چربی بالاتر و وزن بالاتری برخوردار است. در واقع این تحقیق نشان داد میزان اضافه وزن مادر در دوران 9 ماهه بارداری، باعث می شود تا فرزند وی در کل دوران زندگی خود با مسئله اضافه وزن درگیر باشد.

تحقیقات دیگری نیز نشان داده اند که میزان وزن مادر در دوران بارداری باعث می شود، مستقل از نوع تغذیه و ژنتیک، فرزندان آن ها در دوران ابتدایی دارای وزن بیشتری باشند.

محققان اشاره می کنند اگر چه مسائل زیادی می تواند در اضافه وزن افراد و مخصوصا کودکان دخیل باشند اما ارتباط قوی نیز بین اضافه وزن مادر در دوران بارداری و وزن کودکان وجود دارد که باید روی آن مسئله نیز توجه شود.

فداکاری کوتاه مدت، دستاوردی به اندازه طول عمر.

همه مادران حاضرند برای سلامتی فرزندان خود هر کار را انجام دهند، از این رو شاید برای یک خانم در حالت عادی حفظ رژیم و کنترل تغذیه و فعالیت بدنی سخت باشد اما اگر مادران بدانند که با کنترل وزن خود در دوران 9 ماهه بارداری می توانند از چاقی کودکان خود در کل دوران زندگی وی جلوگیری کنند، قطعا انگیزه زیادی برای انجام این کار خواهند داشت و براحتی می توانند از این طریق به حل معضل چاقی فرزندان خود کمک نمایند.

 

منابع برای مطالعه بیشتر:

  • Okubo, Hitomi, et al. "Maternal dietary patterns in pregnancy and fetal growth in Japan: the Osaka Maternal and Child Health Study." British journal of nutrition 107.10 (2012): 1526-1533.
  • Murcia, Mario, et al. "Iodine intake from supplements and diet during pregnancy and child cognitive and motor development: the INMA Mother and Child Cohort Study." J Epidemiol Community Health 72.3 (2018): 216-222.
  • Meltzer, Helle Margrete, et al. "Effect of dietary factors in pregnancy on risk of pregnancy complications: results from the Norwegian Mother and Child Cohort Study." The American journal of clinical nutrition 94.suppl_6 (2011): 1970S-1974S.
  • Rajani, Puja Sood, et al. "Presentation and management of food allergy in breastfed infants and risks of maternal elimination diets." The Journal of Allergy and Clinical Immunology: In Practice 8.1 (2020): 52-67.

 

نویسنده :دکتر اسماعیل مظفری پور
31 خرداد 1401
نظرات کاربران

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهید.