0
منوی کافه دارو
داروخانه آنلاین-کافه دارو نمایش فیلترها
مقالات

مکمل های پمپ و انرژی زا

مکمل های پمپ و انرژی زا
در دنیای ورزشی مکمل هایی وجود دارند که می توان با مصرف آن ها خون بیشتری را به عضلات فعال رسانید. چگونگی عملکرد غالب این مکمل ها در ماده شیمیایی به نام نیتریک اکساید نهفته است. نیتریک اکساید ماده ای است که باعث می شود عروق خونی متسع شده و باعث می شود، قطر آن ها افزایش یابد. با این کار میزان خون وارده به عضو بیشتر می شود.
مروری بر مکمل های پمپ و انرژی زاها

 فرقی نمیکند شما یک ورزشکار بدن ساز باشید یا یک کشتی گیر، برای آنکه بتوانید با تمام توان تمرین کنید و وزنه های سنگین تری را جابجا نمایید نیاز دارید تا خون از سوی قلب شما با قدرت به عضلات فعال رسیده و آن ها را تغذیه نموده و مواد متابولیکی تولید شده در حین انقباض را از آن ها دور سازد. این عمل پمپاژ موثر خون توسط قلب را در اصلاح “پمپ” می نامند.

غالب مکمل های پمپ دارای موادی مانند آرژنین، سیترولین و اورنسین (ornithine) هستند که همگی باعث تولید مقدار قابل توجهی نیتریک اکساید در بدن می شود.

 

عملکرد مکمل های پمپ:

بهبود عملکرد ورزشی: 

با افزایش قطر عروق در اندام های فعال باعث خون رسانی بهتر و تغذیه مناسب عضلات شده و از این طریق خستگی را به تأخیر انداخته و باعث بهبود عملکرد ورزشی می شوند، همچنین مشخص شده است موادی مانند سیترولین می توانند میزان کوفتگی تأخیری در عضلات را متعاقب یک جلسه تمرین شدید کاهش دهند.

 

بهبود عملکرد جنسی و درمان اختلالات نعوض در آقایان:

 مصرف این مکمل ها به فرم های دارویی می تواند باعث بهبود قدرت نعوظ در آقایان شود.

 

کنترل فشار خون: 

با افزایش قطر عروق مقاومت در برابر جریان خون که همان فشار ون نامیده می شود کمتر شده و در طولانی مدت می تواند باعث کاهش فشار خون در افراد مصرف کننده گردد.

مدیریت و بهبود دیابت نوع دو :

 به طور کلی در افراد مبتلا به دیابت، نوع عملکرد عروق دچار اختلال می شود و این امر باعث می شود تا قدرت انبساط آن ها کاهش یابد  و این امر به مشکلات کلیوی و پرفشار خونی در این افراد می انجامد. مصرف مکمل های دخیل در تولید نیتریک اکساید می تواند باعث بهبود این شرایط در این بیماران گردد.

 

نکته: در برخی از ورزشکاران در طولانی مدت به دنبال مصرف این مکمل ها افزایش قطری در عروق آن ها اتفاق می افتد و باعث پدیدار شدن و دیده شدن بهتر رگ ها در اندام های آن ها می گردد. که در بسیاری از افراد که به دنبال برخی فاکتور های زیبایی هستند این امر پدیده ای بسیار جذاب برای آن ها می باشد.

 

علاوه بر مواد اشاره شده در بالا مواد دیگری هم هستند که می توانند با عملکرد خود باعث افزایش قطر عروق و افزایش میزان پمپاژ خون به عضلات فعال گردند.

از این دسته از مواد می توان به موارد زیر اشاره کرد :

تربچه : 

دارای مقادیر قابل توجهی نیترات است که می تواند در بدن به نیتریک اکساید تبدیل شود.

ویتامین سی: مشخص شده مصرف ویتامین سی نیز می تواند عملکردی مشابه نیتریک اکساید بر عروق خونی داشته و باعث بهتر شدن جریان خون گردد.

سیر: مطالعه ای نشان داد مصرف دو گرم سیر تغلیظ شده در افراد سالم ۲ ساعت بعد از مصرف، میزان نیتریک اکساید بدن را به میزان ۲۲۴ درصد افزایش داد.

عوارض:

به طور کلی مصرف مکمل های پمپ در افراد سالم در مقدار توصیه شده و دوره های محدود دارای عوارض خاصی نمی باشد و تنها به برخی عوارض گوارشی مانند اسهال و نفخ خاتمه پیدا می کند ولی در افرادی با بیماری هایی مانند بیماری های قلبی عروقی مصرف این مکمل ها باید تحت نظر پزشک صورت بگیرد.

 

 

گردآوری و ترجمه: دکتر اسماعیل مظفری پور – کارشناس تغذیه و آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی

 
برخی منابع استفاده شده: 
  • Leong P, Basham JE, Yong T, Chazan A, Finlay P, Barnes S, Bardin PG, Campbell D. A double blind randomized placebo control crossover trial on the effect of dietary nitrate supplementation on exercise tolerance in stable moderate chronic obstructive pulmonary disease. BMC Pulm Med. 2015 May 2;15:52.
  • Barassi A, Corsi Romanelli MM, Pezzilli R, Damele CA, Vaccalluzzo L, Goi G, Papini N, Colpi GM, Massaccesi L, Melzi d’Eril GV. Levels of l-arginine and l-citrulline in patients with erectile dysfunction of different etiology. Andrology. 2017 Mar;5(2):256-261.
  • Hermann M, Flammer A, Lüscher TF. Nitric oxide in hypertension. J Clin Hypertens (Greenwich). 2006 Dec;8(12 Suppl 4):17-29.
  • Castillo L, Chapman TE, Yu YM, Ajami A, Burke JF, Young VR. Dietary arginine uptake by the splanchnic region in adult humans. Am J Physiol. 1993 Oct;265(4 Pt 1):E532-9.
  • Moinard C, Nicolis I, Neveux N, Darquy S, Bénazeth S, Cynober L. Dose-ranging effects of citrulline administration on plasma amino acids and hormonal patterns in healthy subjects: the Citrudose pharmacokinetic study. Br J Nutr. 2008 Apr;99(4):855-62.
  • Piatti, PierMarco, et al. “Long-term oral L-arginine administration improves peripheral and hepatic insulin sensitivity in type 2 diabetic patients.” Diabetes care ۲۴.۵ (۲۰۰۱): ۸۷۵-۸۸۰.
 
نویسنده :دکتر اسماعیل مظفری پور
13 اسفند 1400
نظرات کاربران

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهید.