0
منوی کافه دارو
داروخانه آنلاین-کافه دارو نمایش فیلترها
مقالات

تأثیر انرژی زا بر بدن

تأثیر انرژی زا بر بدن
انرژی زا نوشیدنی پرطرفدار در بین آحاد افراد جامعه بخصوص جوانان و ورزشکاران، با ما در این مقاله همراه باشید.

در سری مقالات مجله کافه دارو  به مبحث مکمل های پمپ و انرژی زا پرداختیم، حال در این مقاله می‌خواهیم به مبحث نوشیدنی پرطرفدار انرژی زا بپردازیم. انرژی زا چه نوع نوشیدنی است؟ تأثیر انرژی زا بر بدن به چه صورت است؟ شما هم اگر از طرفداران این نوشیدنی هستید با ما در این مقاله همراه باشید.

انرژی زا چه نوع نوشیدنی است؟

نوشیدنی های تحت عنوان انرژی زا چندی ست که در میان مردم و گروه سنی های مختلف باب شده است. این نوشابه یا نوشیدنی حاوی ترکیبات محرک است که با هدف افزایش انرژی جسمی و همچنین افزایش تمرکز مورد استفاده قرار می‌گیرد. انرژی زا در واقع زیر مجموعه صنعت نوشابه های اولیه بوده که در سالیان قبل جهت جلوگیری از مصرف بی رویه کوکائین، تولید آن از سر گرفته شد و به مرور زمان رویه ساخت و مواد ترکیب آن با کمی تفاوت افزایش یافت.

مواد تشکیل دهنده این نوع نوشیدنی ها غالبا بر پایه مشتقات اسید آمینه، شکر، ویتامین های گروه ب می‌باشد که البته تولید کننده ها با توجه به نوع استقبال مشتریان خود نوع ترکیبات آن را عوض می‌کنند، که حتی در بعضی موارد میزان شکر را صفر و از مشتقات دیگر بهره مند می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند.

 

تأثیر انرژی زا بر بدن به چه صورت است؟

اولین و مهم تأثیر انرژی زا بر بدن همانطور که از اسمش مشخص می‌باشد افزایش انرژی بدن است، که عموم افراد در مواقعی که احساس خستگی و کسالت دارند از این نوع نوشیدنی بهره مند می‌شوند. در انرژی زا ها مقدار استانداردی از کافئین تعریف شده است و برای کسانی که کافئین را در دوز مشخص مصرف می ‌کنند می‌تواند قابل سنجش باشد. دیگر مشتقاتی که شرکت ها بر حسب نوع مدنظر از آنها در ساخت انرژی زا استفاده می‌کنند،  باید به تورین، ویتامین های گروه ب، جینسینگ و گلوکورونولاکتون اشاره کرد که خود این ترکیبات اثر بخشی کافئین موجود در انرژی زا را افزایش می‌دهند. این نوشیدنی علاوه بر رفع خستگی و حس کسالت، به افزایش میزان هوشیاری و تمرکز نیز کمک مؤثری می‌کند و قبل از تمرینات ورزشی نیز به افزایش انرژی بدنی و انجام بهتر عملکرد های ورزشی منجر می‌شود.

در کنار مزایای تعریف شده این نوشیدنی، در صورت مصرف بی رویه می‌تواند تأثیرات منفی بر بدن بگذارد. از جمله عوارض مصرف بی رویه این نوع نوشیدنی ها می‌توان به افزایش فشار خون، افزایش چاقی، احتمال ابتلا به دیابت نوع دو، کاهش کیفیت خواب، اختلال عملکرد معده و التهابات کبدی می‌توان اشاره کرد. قابل ذکر است مصرف این نوشیدنی ممکن است باعث افزایش ضربان قلب بشود، از این رو کسانی که دچار آریتمی قلبی (نامنظمی ضربان قلب) هستند لازم است از مصرف این نوشیدنی دوری کنند. همچنین مصرف با احتیاط این نوشیدنی در بانوان باردار، افراد سالخورده و همچنین کودکان و نوجوانان توصیه شده است.

نکته قابل توجه در مصرف هر فرآورده این است که همواره اندازه را نگهداریم و به یاد داشته باشیم هر گاه هر چیزی از تعادل مصرف خارج شود در بدن ایجاد اختلال می‌کند.

 

      اندازه نگهدار که اندازه نکوست...

نویسنده :آیدا قلعه وند
03 خرداد 1403
نظرات کاربران

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهید.